PC til Linux billigst muligt
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-11-02 17:13

Hvis I stod og skulle anskaffe en PC, som skulle kunne køre fint med
Mandrake eller Redhat, hvilken ville i så vælge. Mht. applikationer, så
er det kontorarbejde dvs. internet, billedbehandling og tekstbehandling
der er brug for.

Jeg har kik på flg:

Cemtech Silent System 1800+

Processor: AMD XP 1800+
Bundkort: ECS K7SEM
Ram: 256 MB PC 133 MHz, 10År's Garanti
Netkort: 10/100 Mbit integreret
Grafik: 64 MB SIS Grafikkort (Onboard shared)
Harddisk: Maxtor 30 GB UDMA 133
Lydkort: PC97 sound Codec
Diskdrev: Alps 1.44 støjsvag
Cddrev: LG 52xspeed
Kabinet: Codegen 300W Kvalitet's PSU
Tastatur: Cycon standart tastatur
Mus: 3D med Scroll
Garanti: 2 års reklamationsret

-MED GLACIALTECH IGLOO 2310 CPU-KØLER - KUN 25db
-MED TEMPERATURSTYRET BLÆSER I STRØMFORSYNING

SÅ SLIPPER DU FOR STØJEN FRA PC'EN DE NÆSTE MANGE ÅR.

Pris kr. 2895,-

Ville det være okay. Skulle man evt. ofre kroner på et godt grafikkort,
og hvilket??

Martin

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-11-02 18:31

Hello Martin.

18 Nov 02 16:12, Martin Bredthauer wrote to all:

MB> Processor: AMD XP 1800+
MB> Bundkort: ECS K7SEM
MB> Ram: 256 MB PC 133 MHz, 10År's Garanti
MB> Netkort: 10/100 Mbit integreret

Vaer opmaerksom paa understoettelsen af netkortet

MB> Grafik: 64 MB SIS Grafikkort (Onboard shared)

Samme her. Jeg har ikke lige noget bud paa hvilket chipset, skaermkortet har.

MB> Lydkort: PC97 sound Codec

Jeg er heller ikke sikker her.

MB> Pris kr. 2895,-

Lyder meget rimeligt

MB> Ville det være okay. Skulle man evt. ofre kroner på et godt
MB> grafikkort, og hvilket??

Et der understoettes af X.

Bo

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-11-02 18:17

Martin Bredthauer wrote:
> [...]
> Mandrake eller Redhat, hvilken ville i så vælge. Mht. applikationer, så
> er det kontorarbejde dvs. internet, billedbehandling og tekstbehandling

<KLIP PCsystem>

Maskinen er fin, men det integrerede VGA-kort kan godt give problemer
med Linux. Der er nogle forskellige løsninger "in progress", men ikke
noget turnkey IIRC.

> Ville det være okay. Skulle man evt. ofre kroner på et godt grafikkort,
> og hvilket??

Jeg ville vælge et Matrox pga. kvaliteten og den gode support af XFree,
men skal du have et billigere kort, der også performer fint er det nok
nVidia (skønt de er clueless).

<http://www.xfree.org/current/Status22.html#22> siger:

4.2.1:

Support (accelerated) for the Riva 128, 128ZX, TNT, TNT2 (Ultra,
Vanta, M64), GeForce (DDR, 256), Quadro, GeForce2 (GTS, Ultra, MX),
GeForce3, and Quadro2 is provided by the "nv" driver.

Det betyder at anvender du en nyere Linux-distro kan du bruge de fleste
nVidia med acceleration. De leverer dog også drivere selv, men de er
binary-only (og det kan vi ikke lide!).

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 18-11-02 23:54

Martin Bredthauer skrev:
> [...]
>
> Pris kr. 2895,-
>
> Ville det være okay. Skulle man evt. ofre kroner på et godt grafikkort,

Hvorfor ikke vælge dette bundkort til kr. 763.- Det er med nforce
chipsæt, dvs onboard vga. Det er nvidia, som laver det og det giver den
bedste onboard 3d ydelse.

http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628070

--
hilsen Esben
Registered Linux user #279368 http://counter.li.org

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-11-02 00:02

Esben Skov Pedersen <spam@geek.linux.dk> wrote:

> Hvorfor ikke vælge dette bundkort til kr. 763.- Det er med nforce
> chipsæt, dvs onboard vga. Det er nvidia, som laver det og det giver den
> bedste onboard 3d ydelse.

Ved du om det understøttes af nogen Linux distrib.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-11-02 13:42

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ved du om det understøttes af nogen Linux distrib.

Jeg har søgt lidt på usenet, og det ser ud som om Mandrake kan komme til
at understøttet det nævnte motherboard, men at folk har lidt bøvl med at
få det til at funke.

Det er ellers et fint board til de penge, og så er man jo fri for at
skulle opgradere grafikkort lige med det samme.

Martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-11-02 00:22

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
>
> Det er ellers et fint board til de penge, og så er man jo fri for at
> skulle opgradere grafikkort lige med det samme.

Jeg rodede med et SIS730-baseret (eller var det 740?) board igår... nu
husker jeg

Kernen skal have parameteren "pci=bios,biosirq" (enten på
lilokommandolinien eller i lilo.conf med en "append") og så spiller det.
I det aktuelle tilfælde var det en ClarkConnect 1.1 (RH7.2), men det
virker fint med andre distroer, jeg har prøvet).

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 19-11-02 11:37

"Martin Bredthauer" <spam_spam_spam@talent.dk> wrote in message
> [...]
>
> Pris kr. 2895,-
>
> Ville det være okay. Skulle man evt. ofre kroner på et godt grafikkort,

Hvad vil du bruge til backup? Hvad med et CD-RW drev?
AMD XP 1800 er mere end rigelig til dit behov.
Mvh
Torben

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-11-02 13:42

Torben Schou Jensen <tsj@sas.dk> wrote:

> Hvad vil du bruge til backup? Hvad med et CD-RW drev?
> AMD XP 1800 er mere end rigelig til dit behov.

Ja et CD-RW drev ville nok ikke være dårligt, men jeg har i forvejen en
Apple PowerBook G4 med brænder, som ville kunne ta' sig af den sag.

Mht. AMD processoren, så ser det ud som om man med 1800'eren får det
bedste pris/ydelse forhold.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-11-02 14:05

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> Mandrake eller Redhat, hvilken ville i så vælge. Mht. applikationer, så
> er det kontorarbejde dvs. internet, billedbehandling og tekstbehandling

Selv brugte maskiner kan opfylde dette krav. Spørgsmålet er hvor
meget du vil ofre på sagen.

Et supergrafikkort er kun nødvendigt hvis du har en rigtig god skærm,
eller har brug for dens 2D/3D accellerationer (her oftest det sidste).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-11-02 21:18

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Selv brugte maskiner kan opfylde dette krav. Spørgsmålet er hvor
> meget du vil ofre på sagen.

Jeg synes at nye maskiner er så billige p.t. at brugtmarkedet næsten
ikke kan nå at justere priserne hurtigt nok.

> Et supergrafikkort er kun nødvendigt hvis du har en rigtig god skærm,
> eller har brug for dens 2D/3D accellerationer (her oftest det sidste).

Er der ikke nogen fordele ved at ha' et godt grafikkort, når den alm.
brugerfalde skal optegnes? (Til dagligt bruger jeg Apples OS X på en
667MHz PowerBook, og der bruges Radeon kortet i høj grad til optegningen
af brugerfladen.)

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-11-02 00:31

> Jeg synes at nye maskiner er så billige p.t. at brugtmarkedet næsten
> ikke kan nå at justere priserne hurtigt nok.

Det er så en smagssag.

> [...]
> brugerfalde skal optegnes? (Til dagligt bruger jeg Apples OS X på en
> 667MHz PowerBook, og der bruges Radeon kortet i høj grad til optegningen

Aqua er specielt skrevet til at udnytte disse kort. Jeg tror ikke
dette er tilfældet for de nuværende X-baserede brugerflader under
Linux, hvorfor du - med mindre du har behov for 3D-ting - sagtens kan
klare dig med et godt 2D-kort.

Jeg har fx været meget glad for mit efterhånden bedagede Voodoo 3 kort
som har kunnet trække enhver skærm jeg har kastet efter det.