Op og ned på ståltegl?
Fra : Kirsten Skov

Dato : 17-11-02 18:06

Er det ligegyldigt hvordan man vender et ståltegl, hvilken side skal vende
nedad?

Hilsen Kirsten

Fra : Bachelor

Dato : 19-11-02 23:27

"Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk> wrote in news:3dd8fb2f$0$17950
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:noget der ligner dette

> Er det ligegyldigt hvordan man vender et ståltegl, hvilken side skal vende
> nedad?

Øh, du tror ikke du skulle droppe det "gør det selv" projekt ?

Fra : Kirsten Skov

Dato : 20-11-02 08:51

> Øh, du tror ikke du skulle droppe det "gør det selv" projekt ?

Nu er det altså ikke et "gør det selv projekt"
Vi er i gang med at få lavet en tilbygning, hvor alle ståltegl, undtagen et,
vender med den støbte side nedad. Mureren siger, det er uden betydning,
men vi ville gerne høre andres mening.

Jeg forstår ikke disse svar, som man ikke kan bruge til noget.

Hilsen Kirsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-11-02 09:53

On Wed, 20 Nov 2002 08:51:01 +0100, "Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk>
wrote:

> [...]
>men vi ville gerne høre andres mening.
>
>Jeg forstår ikke disse svar, som man ikke kan bruge til noget.

Jo flere oplysninger man selv giver, jo bedre svar får man.

Havde du nu fortalt det om mureren i dit første spørgsmål, så havde du
ret sikkert fået nogle gode svar.

Som spørgsmålet var stillet så det faktisk ud til at det var noget du
selv ville i gang med - også i betragtning af at folk som spø'r i denne
gruppe tit selv gør arbejdet.

Og uden at vide om det har betydning om stålteglene vender med den ene
eller anden side op, så ville jeg forlange at det tegl som vendte
forkert blev sat rigtigt.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 11:03

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 11:05

<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Og uden at vide om det har betydning om stålteglene vender med den ene
>eller anden side op, så ville jeg forlange at det tegl som vendte
>forkert blev sat rigtigt.

Det er jo ikke forkert hvis der ikke er op, og ned på det.

Men ellers kan man jo få det som man vil, men man skal bare huske på
at der kun er en til at betale = kunden.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-11-02 11:23

On Wed, 20 Nov 2002 11:04:41 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Det er jo ikke forkert hvis der ikke er op, og ned på det.

Både og... hvis man kan se forskel på for- og bagsiden, som jeg går ud
fra man kan, siden der spørges om det er ligegodt hvilken der vendet op
- så er det sat forkert op.

Hvis de kan ligge med både den ene og den anden side op, men de to sider
ser forskellige ud, så ville jeg da have at de alle vender _samme_ side
op - så hele taget ser ensartet ud.

>Men ellers kan man jo få det som man vil, men man skal bare huske på
>at der kun er en til at betale = kunden.

Så bare fordi begge sider kan vende opad og taget stadig holder tørt så
kan mureren godt tillade sig at aflevere et stykke arbejde som ligner et
kludetæppe?

(Ovenståden forudsætter at man kan se tydeligt forskel på for- og
bagside af taget, hvilket jeg af gode grunde ikke ved om man kan.)

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 12:01

On Wed, 20 Nov 2002 11:23:04 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
>
>(Ovenståden forudsætter at man kan se tydeligt forskel på for- og
>bagside af taget, hvilket jeg af gode grunde ikke ved om man kan.)

sider ne er ens på det jeg har set, og det dækkes ind.

ståltegl står ikke rene.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 12:02

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 12:03

<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Både og... hvis man kan se forskel på for- og bagsiden, som jeg går ud
>fra man kan, siden der spørges om det er ligegodt hvilken der vendet op
>- så er det sat forkert op.

Nej det behøver ikke at være sat forkert op af den grund.

se andre indlæg

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 12:07

<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]

>(Ovenståden forudsætter at man kan se tydeligt forskel på for- og
>bagside af taget, hvilket jeg af gode grunde ikke ved om man kan.)

Det er ik et tag vi taler om, men ståltegl, som bruger over et vindue,
eller anden åbning i murværk. Men jeg går ud far at du er klar over
det,

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-11-02 09:55

Kirsten Skov wrote:

> [...]
> vender med den støbte side nedad. Mureren siger, det er uden betydning,

Få det vendt om hvis det ser grimt ud - det er trods alt dig der
betaler.

> Jeg forstår ikke disse svar, som man ikke kan bruge til noget.

Næh det er osse uhøfligt.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

"There exist only 10 kinds of people: the ones that know about
binary numbers, and the ones that dont."

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 11:14

On Wed, 20 Nov 2002 09:54:59 +0100, Roberto Saldo <rs@oersted.dtu.dk>
skrev:

>Nu er det altså ikke et "gør det selv projekt"
>
>Få det vendt om hvis det ser grimt ud -

Der skal vel noget uden om teglet, endten en dør vindue, eller mures
op. så det grimme er vel ligegyldigt, sådan i al almindelighed.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-11-02 11:53

Per H wrote:

> Der skal vel noget uden om teglet, endten en dør vindue, eller mures
> op. så det grimme er vel ligegyldigt, sådan i al almindelighed.

Hvis det generer kunden skal det da laves om.

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 12:12

>Hvis det generer kunden skal det da laves om.

ja hvis vedkommende betaler for det. når det ingen betydning har.
Det er jo det mureren garenterer.

Det er jo også ligegyldigt hvad vej du vender en mursten, når den
skal pudses op. eller skal vi rive væggen ned igen??

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 11:01

skrev:

>vender med den støbte side nedad. Mureren siger, det er uden betydning,
>men vi ville gerne høre andres mening.
>
>Jeg forstår ikke disse svar, som man ikke kan bruge til noget.

Man må vel tro på mureren, han har vel en uddanelse.
mig bekent er der ikke forskelpå siderne?? men kun om de er beregnet
til inden/ udensdørsbrug, og det kan man se på den plast knop der er
farvet.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Kirsten Skov

Dato : 20-11-02 19:24

Tak for alle jeres svar, jeg kan godt se at jeg skulle have skrevet lidt
mere.
Da det skal pudses er udseendet ligegyldigt, vi tænkte kun på styrken,
men det er nok kun en bagatel med alle de fejl, der er lavet her, nu bliver
vi jo også opmærksomme
på, at der er indv. og udv. ståltegl og ser nu at der flere steder er brugt
de indv. til udvendig side.
Nu med hensyn til at tro på mureren, er vi i vores tilfælde stoppet med for
længe siden.
De har nu forladt pladsen og mener de er færdige, men vi bliver ved med at
finde fejl.
Har ikke fundet ud af endnu og vi bare vil trække i det beløb, vi skylder
dem,
eller om vi vil køre en sag.
Vil det være helt uacceptabelt at foreslå, at man her på nettet kunne
udveksle navne på de håndværkerer,
der stadigvæk laver et ordentlig stykke arbejde, vi har i hvert fald mistet
tiltroen til den branche.

Vh Kirsten

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 23:24

On Wed, 20 Nov 2002 19:23:55 +0100, "Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk>
skrev:

>Vil det være helt uacceptabelt at foreslå, at man her på nettet kunne
>udveksle navne på de håndværkerer,
>der stadigvæk laver et ordentlig stykke arbejde, vi har i hvert fald mistet
>tiltroen til den branche.

Tror ikke at det er branchen der fejler noget, men mere de folk, der
ikke udfører et korekt stykke arbejde.

Vh Per

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-11-02 23:14

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Tror ikke at det er branchen der fejler noget, men mere de folk, der
> ikke udfører et korekt stykke arbejde.

Ja, og de folk som ikke ved hvilket stykke arbejde de egentligt bestiller.!

(Læs: private folk som tror at man kan lave en tilbygning uden at den er
tegnet ordentligt igennem og beskrevet nøjagtigt af en byggesagkyndig inden
at en håndværker giver pris på denne)

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 24-11-02 14:18

> [...]
>tegnet ordentligt igennem og beskrevet nøjagtigt af en byggesagkyndig inden

Præsis.

Det ser man ofte.

Vh Per

Fra : Kirsten Skov

Dato : 24-11-02 22:12

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> [...]

Mener I virkelig, at man f. eks. skulle beskrive nøjagtigt, at der bliver
sørget
for ordentlig afdækning. når man forlader et byggeri i regnvejr,
også antal af bindere pr. m2, eller at 2 nye dørhuller lige ved siden af
hinanden
ikke slutter i samme højde. Jeg kunne komme med flere eksempler.
Jeg vil mene at der er visse standarder for hvordan et arbejde udføres.

Vh Kirsten

Fra : Per H

Dato : 24-11-02 22:37

> [...]
>ikke slutter i samme højde. Jeg kunne komme med flere eksempler.
>Jeg vil mene at der er visse standarder for hvordan et arbejde udføres.

Det er ikke det der menes. det må håndværkeren selv klare, men
håndværkmesteren skal vide hvad opgaven går ud på, inden han giver en
pris.

Overnævnte er ikke i relation til oprindelig tråd.

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk OPDATERET HJEMMESIDE

Fra : Kirsten Skov

Dato : 25-11-02 10:28

> [...]
> pris.
>
> Overnævnte er ikke i relation til oprindelig tråd.

Nu var det jo mig der startede denne tråd, fordi jeg ville vide om
de oplagte ståltegl var placeret korrekt.
Det er svært at være bygherre, når vi selv skal sætte os ind i de ting, som
håndværkeren
selv skulle klare, og vi må påpege dem for at få det lavet korrekt og så
tænke på de
fejl, vi ikke har opdaget (endnu)

Vh Kirsten

Fra : Per H

Dato : 25-11-02 15:14

>Nu var det jo mig der startede denne tråd, fordi jeg ville vide om
>de oplagte ståltegl var placeret korrekt.

Ja det er jeg klar over.

> [...]
>håndværkeren
>selv skulle klare, og vi må påpege dem for at få det lavet korrekt og så

Det er ikke meningen at kunden skal kontrolere murens arbejde.
Murern, eller andre uddannet håndværker, bør vide hvordan arbejdet
skal udføres, hvis de har fået tegninger, der beskriver dette.

Dú kan henvenne dig til syn og skøn, og få dem til at overtage sagen,
sammen med din anvokat, hvis du ikke kan få håndværkern i tale.

Vh Per

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-11-02 11:44

"Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mener I virkelig, at man f. eks. skulle beskrive nøjagtigt, at der bliver
> sørget
> for ordentlig afdækning. når man forlader et byggeri i regnvejr,

Selvfølgeligt skal man det. Man skal beskrive i hvilket omfang der skal
påregnes afdækning for de enkelte fag, da dette jo er et
konkurrenceparameter. Hvordan skal håndværkerne ellers kunne konkurrere på
prisen, hvis de ikke ved præcis hvad der skal medtages under de enkelte
fag.?

F.eks. murer man nogle steder først efter at taget er lagt, hvorfor der ikke
vil være det samme krav til afdækning som hvis der mures før taget laves.

Herudover vil der jo altid være udvidede vinterforanstaltninger hvis
byggeriet gennemføres mellem 1. oktober og 1. april. Disse skal altid
honoreres særskilt af bygherren.

Prøv iøvrigt at læse byggestyrelsens cirkulære om fast pris og tid på bygge-
og anlægsarbejder.

> også antal af bindere pr. m2,

Dette skal da selvfølgeligt også beskrives, samt hvorledes disse skal
placeres ved hjørner og false. Der kan være meget stor forskel på hvor mange
bindere der skal være i en mur. 4-6 eller måske 8 pr. m2 alt efter
vindbelastning, afstivning, valg af mørteltype mv.

Og skal disse også være i hjørner eller skal den sidste meter til hjørnet
være friholdt for bindere, således at murværket kan bevæge sig her.? Det
kommer jo helt an på hvorledes man ønsker sine dilitationsfuger i murværket.

>eller at 2 nye dørhuller lige ved siden af
> hinanden
> ikke slutter i samme højde.

Højden af dørhullerne er vel angivet på en tegning..? Ellers skal man jo
gætte sig frem til hvilke højder der ønskes.

>Jeg kunne komme med flere eksempler.

> Jeg vil mene at der er visse standarder for hvordan et arbejde udføres.

Selvfølgeligt er der det. Men der er mange forskellige måder hvorpå arbejdet
kan udføres, mange forskellige materialer der kan bruges, og mange
forskellige krav til disse. En håndværker er ikke uddannet til at tage
stilling til alle disse ting.

Der er aldrig to byggerier der er ens, hvorfor det altid er nødvendigt
præcist at beskrive hvordan de enkelte ting skal udføres, samt hvilke
materialer der skal bruges hertil. Især hvis opgaven udbydes til flere
håndværkere, da man jo her konkurrere på prisen.

Man kan jo ikke vide hvilke forudsætninger der ligger til grund for prisen,
medmindre man har en specifik beskrivelse af arbejdet.

Mvh - Martin

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 09:30

> Man kan jo ikke vide hvilke forudsætninger der ligger til grund for prisen,
> medmindre man har en specifik beskrivelse af arbejdet.

Lige mine ord!! Det er jo derfor der er uddannet arkitekter,
ingeniører og byggeteknikere til at projektere styre og kontrollere
håndværkernes arbejde.

Havde i haft sådan en til at kontrollere, kunne i højst sandsynligt
havde undgået denne tråd(når jeg skriver højst sandsynligt, betyder
det at alle kan begå fejl!).

med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Per H

Dato : 26-11-02 10:47

On 26 Nov 2002 00:29:43 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

> [...]
>
>Havde i haft sådan en til at kontrollere, kunne i højst sandsynligt
>havde undgået denne tråd(når jeg skriver højst sandsynligt, betyder

NU ved vi ikke helt hvor stort byggeri der er fortaget,, men ved
"småting" skulle det ikke være nødvendigt med konsulenter, de de
måske ofte har en pris der ligger i den dyre ende.

Men i nævnte sag, er der vel ikke andre muligheder at kontakte syn og
skøn, måske via en advoket. hvis byggeriet er i en sådan stand, som
man får indtryk af.

Ps. det er vel altid en god ide at f en arkitekt, i et byggeprojekt,
hvor der skal godkendes tegninger, og dimitioner på et stykke arbejde.

Vh Per

Fra : Kirsten Skov

Dato : 28-11-02 13:04

Et sidste indlæg fra mig, da vi jo på grund af store forsinkelser kæmper en
kamp med at blive få tilbygningen lukket inden det bliver rigtig vinter.
Vi får lavet en tilbygning på 25m2, bygget til et hus, der 100 år gammelt,
derfor findes der jo ikke tegninger over det oprindelige hus, og skulle det
først måles op og laves nøjagtige tegninger, ville det jo blive ret dyrt.
Vi fik så en aftale med en mindre murermester, vi havde tillid til og var
blevet anbefalet.
Vi talte en del med ham om dette projekt.
der var tegninger over tilbygningen og en fast pris, men sådan at forstå, at
der nemt ville dukke andre løsninger op undervejs, og selvfølgelig skulle vi
så betale den difference, der måtte være. ( vi tænkte, at den slags
tilbygninger ville være bedre at udføre med en lille mester, hvor den der
har ansvaret er på pladsen)
To dage før de går igang, møder der en anden murermester op her, først får
vi at vide, at den første har for travlt, og de hjælper hinanden, senere går
det op for os, at arbejdet er blevet solgt videre til den anden. Vi kunne
have proteret her, men står med fundamenter klar, og vi er jo i september
måned, så vi vælger at fortsætte.
Men den nye murer kan vi overhovedet ikke tale med, og alle de ting vi havde
snakket igennem med den første er ikke blevet overleveret, og ingen aftaler
gælder, nu er det jo en ny mand på pladsen, siger han.
Vi har det indtryk, at de hovedsageligt har kigget på facadetegninger i
1:100, og detailtegninger har de ikke engang med ud på pladsen.
Nå, men nu har vi da fået tag over , og de fleste nye vinduer i, så måske
overlever vi også dette.

Tak for alle jeres svar (selvom flere har irriteret mig)
Vh Kirsten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-11-02 13:54

Kirsten Skov wrote:

> [...]
> snakket igennem med den første er ikke blevet overleveret, og ingen aftaler
> gælder, nu er det jo en ny mand på pladsen, siger han.

Hold da op noget fuskeri!
Hvis håndværkere har fået et skidt ry er det deres egen skyld. Helt og
holdent.

Fra : Per H

Dato : 28-11-02 15:28

On Thu, 28 Nov 2002 13:54:21 +0100, Roberto Saldo <rs@oersted.dtu.dk>
skrev:

> [...]
>
>Hold da op noget fuskeri!
>Hvis håndværkere har fået et skidt ry er det deres egen skyld. Helt og

Nu skal du ikke tro at alle håndværkere, handler som overnævnte.
men det gør du åbenbart.

Vh Per

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-11-02 14:04

Per H wrote:

> Nu skal du ikke tro at alle håndværkere, handler som overnævnte.
> men det gør du åbenbart.

Nu går der jo sjældent røg af en brand ... og jeg har noget
andenhåndserfaring fra min svigerinde der fik lavet for 1/2mio, mester
var der aldrig, aftaler blev ikke overholdt, arbejdstimerne løb løbsk da
'håndværkerne' startede hver arbejdsdag med 3 timers kaffepause osv osv.
De ligger i øjeblikket i juridisk klammeri om det. Ikke et godt eksempel
på godt håndværk!

Sjovt nok hører man aldrig om hvor godt arbejdet er udført.

Fra : N/A

Dato : 01-12-02 09:58

Fra : rs@oersted.dtu.dk

Dato : 01-12-02 09:58

Per! Nu behersker du dig altså!
At sende vrede emails til mig personligt er noget helt andet end at
debattere i en newsgroup, de er slet og ret uopdragent!

Køl ned!

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 10:11

On Sun, 01 Dec 2002 09:57:56 +0100, rs@oersted.dtu.dk skrev:

>At sende vrede emails til mig personligt er noget helt andet end at
>debattere i en newsgroup, de er slet og ret uopdragent!

Det var også en fejl at de røg på mail.

det er ogå uopdragent at skære alle over en kam, som du gjorde overfor
håndværkerene.

>Køl ned!
i lige måde.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-02 10:16

Per H wrote:

> det er ogå uopdragent at skære alle over en kam, som du gjorde overfor
> håndværkerene.

Der er også mange håndværkere som er så uopdragne at de ikke kender
begrebet "service". Hvis det ikke er arbejdets kvalitet, det er galt
med, eller regningen, så er det sgu den tid det tager.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-12-02 12:57

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse news:asck10
> Der er også mange håndværkere som er så uopdragne at de ikke kender
> begrebet "service".

Nu er det jo altså også sådan at mange "almindelige" mennesker ikke ved
hvilken service man_kan_kræve af håndværkere. Folk tror at en håndværker er
en multikunstner og skal kunne håndtere alle sider af en byggesag. Dette er
jo absolut ikke tilfældet. Det har man arkitekter, ingeniører og andre
byggesagkyndige til. Men folk vælger ofte den billigeste løsning. Nemlig kun
at bruge en håndværker, og glemme alt om rådgivning. Se blot i Kirsten´s
tilfælde. Hun har åbenbart ikke engang styr på hvilken aftaler hun har
indgået, da de ikke er indgået skriftligt i en kontrakt om disse.? Det er
lidt lige som når man køber hus. Her vælger de fleste mennesker at bruge
rådgivning, både i form af ejendomsmægler og advokat. Hvor mange vælger mon
at hyre en advokat eller byggesagkyndig når der skal skrives kontrakt på
byggearbejder..? En håndværker er ikke uddannet til at rådgive, han er
uddannet til at udføre et stykke arbejde efter en beskrivelse fra en
byggesagkyndig. En håndværker er ikke uddannet til at fortolke
bygningsregelment eller byggelovgivning. Det er desværre så beklageligt at
håndværkere presses til også at udføre dette stykke arbejde, da de ellers
vil miste et job. Og det er også beklageligt at folk selv leger advokater,
arkitekter og ingeniører (Spørg blot på det lokale kommunekontor for
eksempler!). Hvor mange private bygherrer har mon sat sig ind i AB-92, samt
BYG's, Entreprenørforeningens og andres standardforbehold, inden de begiver
sig igang med en byggesag..?

Og ja! Der findes mange dygtige håndværkere rundt omkring i landet... Man
skal blot lade være med at vælge én af de billigste. Fordi der er som regel
en grund til at de er billige!

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 13:11

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 13:16

<mc@city.invalid> skrev:

> Det er desværre så beklageligt at
>håndværkere presses til også at udføre dette stykke arbejde, da de ellers
>vil miste et job.

Det ser vi i 90 % af tilfældene efterhånden.

Ellers skal det være sort. for det er jo ik dem der bliver straffet.
og vi andre kan ikke leve af det.

HØRT

Vh Per

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-12-02 11:59

Per H wrote:

> Det ser vi i 90 % af tilfældene efterhånden.

Det er noget skidt.

> Ellers skal det være sort. for det er jo ik dem der bliver straffet.
> og vi andre kan ikke leve af det.

Det er osse skidt.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : Kirsten Skov

Dato : 01-12-02 15:39

Jeg tænker på om du kunne komme med et bud på hvad m2 var blevet for, som i
vores tilfælde en tilbygning på 25 m2, hvis vi havde fulgt din
fremgangsmåde?
Nu valgte vi en murermester ud, fik et tilbud fra ham og forsøgte ikke på
noget tidspunkt at presse ham i pris.
Vh Kirsten

Fra : Kirsten Skov

Dato : 01-12-02 16:23

Der skulle selvfølgelig have stået prisen pr m2.
Jeg vil så tilføje, at det drejer sig om helt traditionelt byggeri, hulmur
med for- og bagmur i mursten, og 6 murhuller for vinduer.
Vh Kirsten

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-12-02 16:45

> [...]
> fremgangsmåde?
> Nu valgte vi en murermester ud, fik et tilbud fra ham og forsøgte ikke på

Nu er det jo umuligt at sige hvad det skulle koste, når jeg ikke kender til
projektet.
Det er jo netop det jeg prøver at pointere. Når der er alt for mange ukendte
faktorer (læs: ikke ordenligt projektmateriale) er det jo umuligt at lave en
fast pris på tingene og en aftale om hvordan arbejdet skal være.

Men det vil vel ligge mellem ca. 10-20.000,- pr. m2. Så kan der komme
badeværelse mv. oven i. Men det kan meget vel være for lavt sat alt efter
indretning, materialevalg, funderingsforhold, adgangsforhold,
tillægsarbejder mv.

Tag f.eks. en bygningsdel som et vindue. Der er bl.a. følgende der skal
gøres klart før man kan indgå en fast aftale;

1. Type - Fyrretræ, mahogni, alu eller andet.
2. Farve
3. Størrelse
4. Glastype - Energimærkning
5. Glaslister - Træ, alu
6. Udseende - sprosser
7. Åbnefunktion - top, side eller bundhængt
8. Beslåning - håndtag, anverfere og hængsler
9. Fugning omkring udevendigt - silicone eller mørtel
10. Færdiggørelse indevendig - fugning eller liste eller andet.
11. Vinduesplade - Træ, granit, marmor samt specifik type på dette.
12. Fastgørelse af vindue - Dette kommer an på placering af vindue i falsen.

Alt dette er ting du som bygherre skal tage stilling til. Og alle valg har
selvfølgelig økonomiske konsekvenser, hvorfor det i princippet ikke er
muligt at give en pris på vinduer uden disse informationer.

Når du nu har været uheldig med en dårlig håndværker, er det jo været endnu
vigtigere at du havde dine projektmæssige forhold (rådgivere,
projektmateriale mv.) i orden. Så var du jo slet ikke havnet i denne
situation du er i. Du har vel selvfølgeligt kendskab til Almindelige
Betingelser for byggearbejde som er gældende for alle kontraktforhold,
således at du ved hvordan du skal handle når håndværkeren misligholder sine
forpligtelser. Man skal jo ikke være blind. Selvfølgeligt er der gode og
dårlige håndværkere. Det er der inden for alle fagtyper. Derfor er det altid
vigtigt at sikre sig god, uvildig rådgivning. Ligemeget om det er byggeri
eller noget andet. Folk har bare en tendens til at spare dette, og ikke gøre
sig klart hvad konsekvenserne af dette kan være.

Mvh - Martin

Fra : Kirsten Skov

Dato : 01-12-02 17:09

Mit spørgsmål var ment lidt som en joke, forstået sådan, at til et så
beskedent byggeri, ville honoraret til div. arkitekt, rådgivere jo have
været en meget stor del af prisen.
Nu forstår jeg ikke du beskriver vinduer, når vi taler om murerentreprise.
Hvor mange forskellig muligheder er der for at udføre det byggeri, jeg har
beskrevet
Vh Kirsten

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-12-02 19:37

"Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dea3728$0$152
> Mit spørgsmål var ment lidt som en joke, forstået sådan, at til et så
> beskedent byggeri, ville honoraret til div. arkitekt, rådgivere jo have
> været en meget stor del af prisen.

Ja, men du havde så ikke stået i den situation som du gør nu, hvis du ville
acceptere at der er mere mellem himmel og jord end ens egen forstand!.

Nu går diskussionen jo ikke mere på dit byggeri, men mere på håndværkere i
al almindelighed, jf. Per's og Roberto's forrige tråde.

Det er selvfølgeligt klart at hvis murerarbejdet ikke håndværksmæssigt
korrekt udført har mureren et problem. Men hvem vurderer det..? Du har jo
ikke nogen byggeteknisk viden, hvorfor jeg ikke kan vurdere problemet ud fra
dine udtalelser, da de klart vidner om ingen forståelse for byggeri, men er
baseret på rene gætterier. Du skriver endvidere at begge håndværkere ville
forlade pladsen, fordi i blev ved med at ringe til dem, når i syntes at
arbejdet blev forkert udført. Hvem har vurderet om det var forkert udført i
forhold til det projekt der forelå.?

Lige som dit forslag med at udveksle navne på håndværkere på internettet.
Hvem skal så vurdere om det arbejde de har udført er iorden. Kunden selv,
som ikke har nogen byggeteknisk viden, og som altid vil holde på sin ret
uanset hvad..?

Roberto's holdning var at hvis det generede kunden at stålteglet vendte på
en måde, så skulle håndværkeren "bare" ændre dette, selv om det hverken
havde kosmetisk eller konstruktiv betydning! Hvorfor skulle håndværkeren
gøre dette uden ekstrabetaling.?

> Nu forstår jeg ikke du beskriver vinduer, når vi taler om murerentreprise.

Blot et eksempel på hvor mange ting der kan være tvivl om når kunden ikke
fortæller præcis hvilket stykke arbejde de ønsker.

> Hvor mange forskellig muligheder er der for at udføre det byggeri, jeg har
> beskrevet

Uanede muligheder.

Har i f.eks. aftalt hvilke mørteltyper han skal bruge til de forskellige
ting.?

Men du forstår åbenbart ikke min pointe..

Jeg håber selvfølgeligt at i bliver færdig med jeres tilbygning. Og det er
selvfølgeligt ærgeligt at mureren ikke har lavet et stykke ordentligt
arbejde.

Men den holdning omkring at bygherrer ikke har noget ansvar for selv at
sætte sig ind i tingene, og råbe vagt i gevær når tingene er ved at gå
"skævt", men blot kan kræve af håndværkerne at de løser problemerne, "for
det må håndværkeren da selvfølgeligt have indeholdt i sit tilbud, selv om
det ikke står nogen steder", den deler jeg ikke.

Mvh - Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-12-02 11:57

Per H wrote:

> Det var også en fejl at de røg på mail.

Okay, fejl sker.

> det er ogå uopdragent at skære alle over en kam, som du gjorde overfor
> håndværkerene.

Det er korrekt, det er bare mange penge det typisk drejer sig om så man
bliver let revet med når resultatet ikke er som aftalt.

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 10:14

On Sun, 01 Dec 2002 09:57:56 +0100, rs@oersted.dtu.dk skrev:

>At sende vrede emails til mig personligt er noget helt andet end at
>debattere i en newsgroup, de er slet og ret uopdragent!

jeg syndtes forøvrigt også at det er uhøfligt at sende emails over i
en NG.

Vh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-02 10:30

Per H wrote:

> jeg syndtes forøvrigt også at det er uhøfligt at sende emails over i
> en NG.

Hvis årsagen er en (uhøflig) privat e-mail som indgår i en løbende
on-topic debat, er det almindelig praksis. Synspunktet er at alle andre
brugere også bør have glæde af indholdet.

Nogle usenet-brugere tror at de kan skrive hvad som helst når det blot
foregår pr. privat e-mail. Men det er jo forkert, og netop risikoen om
offentliggørelse kan på længere sigt få dem til at holde sig i skindet.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 12:05

On Sun, 1 Dec 2002 10:29:34 +0100, "Erik Olsen"
> [...]

>foregår pr. privat e-mail. Men det er jo forkert, og netop risikoen om
>offentliggørelse kan på længere sigt få dem til at holde sig i skindet.

Som sagt beklagegede jeg det også, mine afsendeikoner kan forveklses.

Men når man oplyser at håndværke selv er skyld i et dårligt omdømme,
Så ved man ikke nok om tingene

Men sådan kan vi jo blive ved.
Bare tænk på alle andre der udfører et stykke arbejde.
Tandlægen til 1000 kr for 1 times arbejde, eller de revisorer der
laver fusk, osv osv.

Men det er altid de håndværker der åbenbart er nemmest at huske, og
det er jeg alså så blevet lidt træt at høre på, for det passer ikke
( altid)..

Vh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-02 12:15

Per H wrote:
> Som sagt beklagegede jeg det også, mine afsendeikoner kan forveklses.

Det gjorde du, men så kunne du ikke nære dig for at afsende en lille
ekstra brokke-mail

> Men når man oplyser at håndværke selv er skyld i et dårligt omdømme,
> Så ved man ikke nok om tingene

Og det ved du alt om?

> Men det er altid de håndværker der åbenbart er nemmest at huske, og
> det er jeg alså så blevet lidt træt at høre på, for det passer ikke
> ( altid)..

Nej, ikke altid, det har du ret i. Men pas på ikke at falde i den
modsatte grøft, Per, for det passer heller ikke.

Man kan sige at dårlige håndværkere selv er skyld i et dårligt omdømme.
Men det klæder ikke håndværkerstanden at dække over kollegernes
fejltagelser, ganske som det er set blandt læger.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 12:27

On Sun, 1 Dec 2002 12:15:27 +0100, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev:

> Men det er altid de håndværker der åbenbart er nemmest at huske, og
>
>Nej, ikke altid, det har du ret i. Men pas på ikke at falde i den
>modsatte grøft, Per, for det passer heller ikke.

Det er også præsis det jeg skriver. nemlig at det ikke altid er
håndværkeren der er de dårlige.

>Man kan sige at dårlige håndværkere selv er skyld i et dårligt omdømme.

præsis.. du huskede at skrive dårlige håndværker.
og det er netop ikke allesammen.

>Men det klæder ikke håndværkerstanden at dække over kollegernes
Der er ikke andre til det.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 01-12-02 13:08

>Og det ved du alt om?

nej, men en del.
det siger vel sig selv at problemet skal høres fra mere end en side

>Men det klæder ikke håndværkerstanden at dække over kollegernes
Jeg prøver alså ikke at dække over de dårlige håndværker, det
ireterer også mig meget, når det går skævt for kunden.

men der er altid nogle folk der ødelækker det for en masse.
og det gælder alle steder.

Men der er masser af gode håndværkere.
og jeg er ofte imponeret af de flotte opgaver de kan udføre.

Jeg kan henvise til en historie fra en egen kunde, som vi alle kender,
fra de "bedre kredse"

Han ville fadme ikke betale for værkstedstimer, som han udtrykte det,
men kun for de effektive timer jeg havde på stedet. Og kørsel kunnne
jeg også godt glemme,

Han skrev op når jeg kom, og når jeg kørte.

ikke underligt at der opstår splid bland håndværker / kunder.

Vh Per

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-11-02 15:28

> [...]
aftaler
> gælder, nu er det jo en ny mand på pladsen, siger han.

Det er jo kun den mester i har skrevet kontrakt med i skal snakke med. Den
nye mand har i jo ikke noget at gøre med. Han er jo bare "ansat" af jeres
murermester. Alle skriftlige aftaler i jeres kontrakt med den første
murermester er han da stadig bundet op på. Det må jo også være ham som
fakturerer for arbejdet. I skal ihvertfald ikke betale en rød reje til den
nye mand..... I skal kun snakke med en person, og det er ham i har skrevet
kontrakt med!

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 28-11-02 15:43

On Thu, 28 Nov 2002 15:28:23 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

> [...]
>nye mand..... I skal kun snakke med en person, og det er ham i har skrevet

Præsis. Men jeg syndtes at sagen lugter en del.

Hun bliver jo nødt til at have en kontakt til den første murermester,
for at klage over arbejdet, som han fik den nye murer til at udføre.

Jeg ville nok kontakte en advokat. så der ikke bliver misforståelser
senere hen.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 28-11-02 15:34

On Thu, 28 Nov 2002 13:03:53 +0100, "Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk>
skrev:

>Men den nye murer kan vi overhovedet ikke tale med, og alle de ting vi havde
>snakket igennem med den første er ikke blevet overleveret, og ingen aftaler
>gælder, nu er det jo en ny mand på pladsen, siger han.

Sikke noget sludder.

Alle aftaler gælder. Du skal jo ikke bebyrdes med at den anden murer
har travlt.
Det er ikke dig der har bestilt den nye murer. og du er åbenbart ikke
blevet spurgt.

Men Hvad siger den første murer til sagen?

Vh Per

Fra : Kirsten Skov

Dato : 28-11-02 17:48

> [...]
> blevet spurgt.
>
> Men Hvad siger den første murer til sagen?

Vi holdt jo også på at alt skulle gå gennem den første murer, også
betalingen, så det var ham der stod for arbejdet.
Da vi så var lidt over halvvejs, blev vi ringet op, at nu forlod de begge
pladsen, den første var træt af at blive ringet op af os (det gjorde vi jo
hver gang, vi stødte på at arbejdet blev forkert udført)
Vi blev dog enige om at de skulle gøre arbejdet færdigt, hvad vi aldrig
skulle have gjort, men når man står her i midten af november, er man billigt
til salg.
Det sidste arbejde er så dårligt udført, at det ligner chikane. De forlod så
pladsen, og vi fik så den første murer herind og gennemgik alle fejlene og
manglerne med ham. Han sagde o.k. til at vi tog en anden murer til at rette
de fejl, der kunne rettes og så trække den udgift fra deres pris. Vi har
heldigvis kun betalt halvdelen indtil nu. Nu skal vi bare finde ud af hvad
vi gør med de fejl, der ikke kan rettes. Vi har ikke tid og overskud til at
køre en sag på dem nu, ønsker bare at blive færdig i en fart, vi har jo
bestilt øvrige materialer, gulvbrædder, køkken o.s.v.
Vi har talt med byggeriets ankenævn. de siger, at når vi har betalt dem for
det,som vi synes, vi har fået leveret, kan de gå ind i sagen.
Vi håber på, at vi en dag kommer til at glæde os over vores nye tilbygning.

Vh Kirsten

Fra : Per H

Dato : 28-11-02 18:13

> [...]

>de fejl, der kunne rettes og så trække den udgift fra deres pris. Vi har

Ja det vil næsten altid blive noget skidt, når stemningen er blevet
dårlig.

Du har desværre været rigtig uheldig, spec når man tænker på at han
er anbefalet, hvilket skulle være garenti nok.

Men det er da altid noget at den første murer godtog afslag pga fejl.

Jeg kan også godt forstå at du vil være færdig, og prøve at glemme
det,

Hvis det er i nordsj. ville jeg da godt vide firmanavnet, så jeg ikke
ringer til ham, når der skal mures

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

Fra : Per H

Dato : 26-11-02 11:01

Møller) skrev:

>Det er jo derfor der er uddannet arkitekter,
>ingeniører og byggeteknikere til at projektere styre og kontrollere
>håndværkernes arbejde.

Tror forøvrigt at der er utrolig mange byggeherrer der springer det
led over, og forsøger med en billig håndværker istedet.

Men jeg kan nu ikke lide at du siger at håndværkeren skal kontroleres.
Vi har jo ofte set en del arkitekter lave kæmpe fejl, hvor det var
håndværkeren der måtte fortælle arkitekten hvordan arbejdet var
skruet sammen.

Men det er desværre nok rigtigt, bare i begge retninger.

Vh Per

Fra : Bachelor

Dato : 21-11-02 00:21

"Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk> wrote in
news:3ddb3ee7$0$52744$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:noget der ligner dette

> [...]
> betydning, men vi ville gerne høre andres mening.
>
> Jeg forstår ikke disse svar, som man ikke kan bruge til noget.

Aha, armerede tegloverliggere ? Jeg troede du talte om de populære
stålplader som mange bruger til tagbelægning i dag.

Du skal bruge de røde så vidt jeg husker til udvendig, da de er
med rusfri armering. Der er faktisk 2 forhold at tage hensyn til :
Er det blødstrøgne sten kan de kun vende på en måde, da den lille
kant der er på stenen fra hvor den bliver lagt på båndet skal være
ens på overliggeren ift. de almindelige sten.
Jeg kan ikke huske om armeringen ligge i midten af stenen på de 5,5 cm.
men gør den ikke det, skal den være længst mod bunden for at bære som
tiltænkt. Du kan ikke trække stålet da det er formspændt, men du kan
sagtens trykke det. Stålet er i stræk under afbinding af overliggeren.
Mit gæt er at det der er fræset ud og fyldt med cement skal vende ned ad.
Husk at give overlæggeren en svag pilhøjde under indmuring.