"void" <ta@ateist.org> skrev i en meddelelse
news:Dz6C9.19493$HU.1373492@news010.worldonline.dk...
>
www.ateist.org
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du havde helt ret, hvis det hang sådan sammen som du beskriver det på din
gudløse side.
Der er ikke meget fejl i argumentationen.
Men det hænger ifølge min tro og indsigt, helt anderledes sammen.
Der er ikke noget stedfortrædende offer, på den måde du beskriver det.
Adam fejlede og gav sin dødbringende genetiske arv videre til efterkommerne,
som ligeledes alle fejlede og derfor døde.
Gud greb ind i verden og valgte sig et modelfolk-jøderne-for at genindtræde
i menneskets verden.
Disse fik en lov fra Gud som kun var deres. Etnisk udvælgelse.
Der var positive love, men også en negativ slagside som ikke gav noget evigt
liv eller vedvarende håb. Man skulle nemlig hele tiden opfylde ritualer år
efter år for at være på Guds vej. Samtidig havde loven en indbygget klausul
om at "den retfærdige skal leve af tro". Men loven-Moselov sagde intet om
tro!? Den var koncentreret om gerninger.
Loven var en pagt mellem Gud og jøder som var bindende. En ægtepagt.
For at andre folkeslag kunne indgå pagt-ægtepagt(Kristi brud) med Gud skulle
jøderne løses fra "ægteskabet."
Dette kunne lovmæssigt kun gøres hvis en af ægtefællerne døde, idet en
enkemand eller enke kan gifte sig igen!
Derfor måtte Gud dø!
Nu kunne hele verdens kristne befolkning gifte sig med Gud og blive Kristi
opstandne brud i den nye lovpagt.
Den nye lovpagt giver retfærdighed til mennesket hvis det tror på denne
retfærdighed. Gud kan jo bestemme reglerne for retfærdighedens modtagelse.
Man skal bare forlade sig på forordningen, som passer til mennesker som
fejler hver dag. Alt er indesluttet i tro.
Gerningen er uselvisk kærlighed.
Udtrykket "stedfortrædende død" er en slags mimesis udgave af forklaringen
til "bonden på Lars Tyndskids mark."
))
Sammenligner man konsekvenserne Adam-Kristus, så kan man sige at alle
efterkommere af Adam er døde. Så hans fejl fik uhyggelige konsekvenser.
Til gengæld vil alle som tror på Jesu Kristi frelse vinde livet. Fantastiske
positive konsekvenser.
Det er der i Korintherbrevet at de to parallelle begivenheder bliver
stillet overfor hinanden og har givet stof til den forenklede udtalelse.
Det at Jesus bærer verdens synd, handler om at han har borttaget den
konsekvens som synden havde, nemlig døden.
Han har fjernet synd som begreb! For synd skal have en lovbog som giver en
straf. Der er ingen lovbog mere som fortæller om dødsstraf.
Det kan mange ikke forstå, fordi de indvender, at så kan man jo bare synde
løs! Det er rigtigt, men konsekvenser af at gå over gaden uden at se til
højre eller venstre, er at man bliver rullet over af en bil!
Konsekvenserne af fejlagtig handling er ikke fjernet.
Hilsen
Jens