døråbning (hul) størrelse ?
Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 18-11-02 09:47

Hejsa jeg er ved at lave tagetage om til beboelse og kom lige til at tænke
på....

Hvor stort hul skal man lave når man sætte skillevægge op, til dør.
Her tænker jeg på en alm dør til soveværelse eller børneværelse.

Lad os antage at døren er 1 m i mål, hvor meget ekstra plads skal der så til
karm osv ?

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-11-02 10:12

~~~~ Jan Arentoft ~~~~ wrote:
> [...]
> Her tænker jeg på en alm dør til soveværelse eller børneværelse.
>
> Lad os antage at døren er 1 m i mål, hvor meget ekstra plads skal der

Jeg vil foreslå dig at vælge døre inden du laver dørhuller.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 18-11-02 13:58

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil foreslå dig at vælge døre inden du laver dørhuller.
>
> Venlig hilsen
> Erik Olsen

Ok.
Når jeg så har fundet en dør som har en størrelse, måske 1 meter.
Hvor meget større skal hullet så være ???

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-11-02 21:28

> Hvor meget større skal hullet så være ???

2 cm.

Vi har købt døre i 83,6, og hullet er 89,5, så med karm er der lige plads
til et par kiler i hver side til at sætte dem op med.

Mvh Maria

Fra : ~Jan ~

Dato : 19-11-02 15:41

> 2 cm.
>
> Vi har købt døre i 83,6, og hullet er 89,5, så med karm er der lige plads
> til et par kiler i hver side til at sætte dem op med.
>
> Mvh Maria
Tak
Jan

Fra : Per H

Dato : 18-11-02 22:55

On Mon, 18 Nov 2002 09:47:22 +0100, "~~~~ Jan Arentoft ~~~~"
<dko9927d@@post.cybercity.dk> skrev:

> [...]
>Her tænker jeg på en alm dør til soveværelse eller børneværelse.
>
>Lad os antage at døren er 1 m i mål, hvor meget ekstra plads skal der så til

du skal regne med dørre idag ligger i standardmål.

63, 73 og 83 cm, dertil kommer karm, så hullet skal være
70,80,90 cm. MEN, køb dørrene og lav hullet efter dem.

Lav mindst 1 cm luft hele vejen rundt .

Start med at kile døren fast i lod i hængselsiden, og skru den fast.
Derefter monterer du døren, og slår karmen indtil den passer med
dørpladen.

Hvis alt ellers er i lod skal det passe, så du kan mointere
indfatninger.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 18-11-02 23:02

> [...]

63, 73 og 83 cm, dertil kommer karm, så hullet skal være
70,80,90 cm. MEN, køb dørrene og lav hullet efter dem.

de er vist et par milimeter bredere.!! svjh

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : ~Jan ~

Dato : 19-11-02 15:43

Fra : Bachelor

Dato : 19-11-02 23:08

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in
news:0poitug9lsrp41os7s7lpusccdc6ravsuc@4ax.com:noget der ligner dette

> du skal regne med dørre idag ligger i standardmål.
>
> 63, 73 og 83 cm, dertil kommer karm, så hullet skal være
> 70,80,90 cm. MEN, køb dørrene og lav hullet efter dem.
>

> de er vist et par milimeter bredere.!! svjh

Normalt i dag vil de være 82,6 Den hedder M9

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 11:11

On Tue, 19 Nov 2002 22:08:00 +0000 (UTC), Bachelor
<postmaster@emailremovals.com> skrev:

>Normalt i dag vil de være 82,6 Den hedder M9

Hvad hedder de andre mål så??

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Bachelor

Dato : 21-11-02 00:11

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in news:srnmtug9v95sgck48g9hhsk0vaiegp0sen@
4ax.com:noget der ligner dette

> Hvad hedder de andre mål så??

Dørplademål :

62,6 x 204 = M 7 x 21 M'et står for modulmål som her er 90 cm. x 210 cm i
72,6 x 204 = M 8 x 21 hulmål. Et modulmål kan være lidt afrundet.
82,6 x 204 = M 9 x 21

Det er de mest gængse mål fra 70'erne
der findes dog 2 m dørplader i højden,
samt fabrikater der afviger i breden
inden for en cm. også.

Fra : Per H

Dato : 21-11-02 07:08

On Wed, 20 Nov 2002 23:10:53 +0000 (UTC), Bachelor
<postmaster@emailremovals.com> skrev:

>62,6 x 204 = M 7 x 21 M'et står for modulmål som her er 90 cm. x 210 cm i

mener du ikke 70 cm

Vh Per

Fra : Bachelor

Dato : 21-11-02 23:15

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in
news:e1uotush37n281oaphh75g8aqjfuqhcr13@4ax.com:noget der ligner dette

> mener du ikke 70 cm

Jo, selvfølgelig, det går lidt stærkt i øjeblikket ....

Fra : Per H

Dato : 22-11-02 07:29

On Thu, 21 Nov 2002 22:15:26 +0000 (UTC), Bachelor
<postmaster@emailremovals.com> skrev:

>Per H <phbyg@privat.dk> wrote in

>Jo, selvfølgelig, det går lidt stærkt i øjeblikket ....

Dt er ok, det er jo også meget snart weekend.

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk OPDATERET HJEMMESIDE

Fra : Per H