Ler til brønden
Fra : Søren

Dato : 17-11-02 15:50

Tak for de gode råd i tidligere tråd.

For at gøre kommunen tilfreds og få fred for dem, vil jeg altså hælde ler i
brønden.

Hvor kan jeg få fat i 1 m3 ler?

Søren

Fra : Anette

Dato : 18-11-02 03:13

Søren wrote:

> Hvor kan jeg få fat i 1 m3 ler?

Et vildt skud....men...
Kunne du ikke prøve at ringe til nærmeste teglværk og spørge hvor de graver
ler?
Eller måske til en vognmand der annoncerer med at køre med grus/sten/sand?
Eller en bygningsentreprenør?
De plejer også at have ret godt styr på hvor der er hvadfornoget jord/ler.
Måske kender han liiige en grund der er ved at blive gravet ud til en
bygning og hvor de ganske gratis vil smide et læs af ude ved dig?

Ved ikke om det holder, men det er da et forsøg værd

/ Søren og Anette

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 18-11-02 12:16

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> wrote in message
> Tak for de gode råd i tidligere tråd.
>
> For at gøre kommunen tilfreds og få fred for dem, vil jeg altså hælde
ler i
> brønden.
>
> Hvor kan jeg få fat i 1 m3 ler?

Har først set tråden nu...

Fik boret en ny brønd her på ejendommen. Her var også krav om at den gamle
skulle lukkes, og at dette skulle ske FORSKRIFTSMÆSSIGT!

Som nogen har påpeget, er det fordi en åben brønd giver direkte adgang til
de vandførende lag, og derfor skal forsegles når den ikke længere bruges.
En forskriftsmæssig lukning involverede ganske rigtigt et specielt
lerprodukt - om det hed Bentonit husker jeg ikke, men det var en slags
piller der blev hældt i først. Jeg tror de brugte ca 10 sække, og dernæst
almindelig jord. Når pillerne optager fugt, ekspandere de til flere gange
deres størrelse, og laver dermed en tæt prop i brønden.

Når nu kommunen er ind over, så søg for at det du laver bliver rigtigt.
Det er så træls at grave en brønd op igen...
Spørg kommunen om de stiller krav til lukningen. Find evt. en brøndborer
og spørg ham om lukning af brønden. Lad ham gøre det, eller køb
materialerne hos ham.

Jeg ved ikke hvad lerpillerne kostede i mit tilfælde, da jeg ikke hang på
regningen.

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Henrik Jensen

Dato : 17-11-02 22:47

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan jeg få fat i 1 m3 ler?

Din lokale købmand kan sikkert sælge dig ler til ca. 3-5 kr. pr. kg.
ellers kan du prøve Wewers teglværk i Helsinge tlf. 48795111

Jeg har iøvrigt selv en lign. brønd. Har også hørt at den skal sløjfes eller
bruges.
Min har nu tænkt mig at lægge låg på brønden ca. ½ meter under terræn og så
sætte en pumpe på.
Så har jeg vand til at vande have med.

--
Venlig hilsen / Best regards