Erfaring med affugter?
Fra : Jesper Sørensen

Dato : 15-11-02 23:15

Min skorsten har været utæt, og spærrerne på husets loft er blevet fugtige.
Så nu skal jeg bruge en affugter, hvilket er ret dyrt. Er der nogen som
helst tommerfingerregel for, hvor lang tid det tager at få et loft tørret,
og hvornår kan man med god samvittighed stoppe affugtningen? Gode råd
modtages gerne!

vh Jesper

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-11-02 02:30

> Er der nogen som
> helst tommerfingerregel for, hvor lang tid det tager at få et loft tørret,
> og hvornår kan man med god samvittighed stoppe affugtningen? Gode råd
> modtages gerne!

jeg har lidt erfaring ifm. mit arbejde med svampeskader. Det er
vanskligt at affugte et helt loft om vinteren p.g.a. store rum og lave
temperatur. Hvis opfugtningen er forholdsvis lokal, kan du bygge et
simpelt "hus" af vintermåtter og så sætte en varmeblæser ind under,
med et hul i toppen af "huset". Herved hæver du luftens evne til at
indeholde fugt(vand). Nu vil den varme luft, som har taget noget fugt
fra træet med sig, fise ud i tagrummet og det meste af det videre ud i
det fri. Det der bliver tilbage fordeler sig jævnt i tagrummet og
forsvinder til foråret, og gør ingen skade imens. Alternertivt skal
der sættes varme og affugtning på hele tagrummet.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-11-02 02:33

> og hvornår kan man med god samvittighed stoppe affugtningen? Gode råd
> modtages gerne!

Jeg glemte det sidste.
Du kan iøvrigt stoppe affugtning når træ fugtigheden er under 20%, lån
en fugtmåler af en tømrermester.

mvh. Philip Oest Møller