Re: Printer
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-03-01 00:41

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
news:m3itluh4vc.fsf@pc115235.stofanet.dk...

> Det er også nyt for mig. Jeg kører stadig med 2.2-kerner (og det må Tonni
> vel også gøre, hvis han ikke selv har hentet noget nyere til sin Debian?)

Jeg kører stadig 2.2.18pre21.

Jeg har kompileret en ny kerne med:

config_parport = m
config_parport_pc = m
config_printer = m

- men det har ikke ændret noget, hvad gør jeg??

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-01 00:00

Tonni Aagesen skrev:

> Jeg har kompileret en ny kerne med:
>
> config_parport = m
> config_parport_pc = m
> config_printer = m
>
> - men det har ikke ændret noget, hvad gør jeg??

Hvad siger "lsmod" og "modprobe lp" (evt. i omvendt rækkefølge)?

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-03-01 02:53

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger "lsmod" og "modprobe lp" (evt. i omvendt rækkefølge)?

Hø hø, det nåede jeg da ikke en gang at prøve, for så snart jeg startede
maskinen og printeren op, fløj det ud med udskrifter - HURRA

Meeen, lidt malurt i bægeret skal der jo selvfølgelig være, for jeg kan ikke
skrive æ, ø og å'er ud. Har du eller andre en løsning på det?

Ellers tusind tak for hjælpen, kommer du eller de andre forbi Aalborg, så
send en mail og der vanker en øl!

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-01 03:06

Tonni Aagesen skrev:

> så snart jeg startede maskinen og printeren op, fløj det ud
> med udskrifter - HURRA

Det var sandelig osse på tide. Til lykke med det!

> Meeen, lidt malurt i bægeret skal der jo selvfølgelig være, for
> jeg kan ikke skrive æ, ø og å'er ud. Har du eller andre en
> løsning på det?

Det har jeg aldrig haft problemer med.

Hvad er din $LANG og evt. $LC_ALL sat til? Hvad siger "locale"?
Kan du skrive danske bogstaver i tty'en og i din texteditor m.m.?

Hvor og hvordan forsøger du at skrive dnske bogstaver ud fra?

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-03-01 04:09

> Det var sandelig osse på tide. Til lykke med det!

Tak tak, ikke mindst din fortjeneste!

> Hvad er din $LANG og evt. $LC_ALL sat til? Hvad siger "locale"?

Pas ??

> Kan du skrive danske bogstaver i tty'en og i din texteditor m.m.?

Ja, omend ø ser lidt mærkelig ud.

> Hvor og hvordan forsøger du at skrive dnske bogstaver ud fra?

Fra Konsolen "cat print.txt | lpr" hvor print.txt indeholder æøåÆØÅ
Arbejder lige nu på at få det til at spille med Samba, måske det hjælper at
skrive ud fra Word ?

Mvh
Tonni Aagesen
--
For e-mail remove SPAM_ME_NOT

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-01 07:37

Tonni Aagesen skrev:

> Pas ??

echo $LANG
set | grep LC
locale

> Ja, omend ø ser lidt mærkelig ud.

Det kan have noget med fonten at gøre.

> Fra Konsolen "cat print.txt | lpr" hvor print.txt indeholder
> æøåÆØÅ

Printeren kan i princippet ikke vide hvilket tegnsæt du benytter. Jeg
sender dig lige en PostScript-fil med æøå - kan du ikke prøve med den
i stedet? Installér evt. enscript (apt-get'able).

> Arbejder lige nu på at få det til at spille med Samba, måske det
> hjælper at skrive ud fra Word ?

Næppe, hold skidt og kanel adskilt.

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-03-01 14:47

> echo $LANG
> set | grep LC
> locale

Debian:/# echo $lang

Debian:/# set | grep LC
MAILCHECK=60
Debian:/# locale
LANG=C
LC_CTYPE="C"
LC_NUMERIC="C"
LC_TIME="C"
LC_COLLATE="C"
LC_MONETARY="C"
LC_MESSAGES="C"
LC_ALL=

> Printeren kan i princippet ikke vide hvilket tegnsæt du benytter. Jeg
> sender dig lige en PostScript-fil med æøå - kan du ikke prøve med den
> i stedet? Installér evt. enscript (apt-get'able).

Ok, enscript er nu installeret. Men hvad skal jeg gøre med den ps-fil du
sendte mig, jeg har skrevet den ud, men jeg kan ikke rigrig få noget ud af
at læse det?

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk
Om lystfiskere af lystfiskere

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-01 18:00

Tonni Aagesen skrev:

> Debian:/# echo $lang

Variable er versalfølsomme, så det skulle have været "echo $LANG", men
pyt nu med det, for locale giver svaret:

> Debian:/# locale
> LANG=C
> LC_CTYPE="C"
> LC_NUMERIC="C"
> LC_TIME="C"
> LC_COLLATE="C"
> LC_MONETARY="C"
> LC_MESSAGES="C"
> LC_ALL=

Ikke at jeg tror det hjælper noget, men prøv at sætte LC_ALL=en_DK i
/etc/environment (og log ud og ind igen).

> Ok, enscript er nu installeret.

Prøv "echo 'Frække frølår' | enscript -Ma4".

> Men hvad skal jeg gøre med den ps-fil du sendte mig, jeg har
> skrevet den ud, men jeg kan ikke rigrig få noget ud af at læse
> det?

Det var nu bare meningen at den skulle cat'es til din printerport, men
nu du har installeret enscript, klarer den ærterne.

Hvordan har du i øvrigt indstillet printeren? Hvilket sprog og tegnsæt
har du sat den til som default (via menuen på selve printeren)? Kan dét
mon have noget at sige?

// Klaus

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-03-01 11:04

Den letteste måde at få printeren til at fungere ordentligt på er at
installere et filter. Jeg bruger selv Redhat, så jeg ved ikke hvad der
følger med Debian, men tidligere brugte jeg magicfilter med udmærket
resultat. En anden fordel med sådan et filter, er at man ikke behøver
at tænke på hvilken type fil man vil printe (inden for visse grænser),
da filteret selv omsætter data til noget printeren forstår.

Karsten Jensen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-03-01 17:36

> [...]

> sender dig lige en PostScript-fil med æøå - kan du ikke prøve med den
> i stedet? Installér evt. enscript (apt-get'able).

Prøvede lige enscript 8bit.ps der sendte printeren et eller andet, men
stadig kan jeg ikke skriver æøå

Mvh
Tonni Aagesen