Kan man afkalke en varmtvandsbeholder?
Fra : Nicolai

Dato : 15-11-02 19:45

Hejsa!
Kan/bør man ikke afkalke sin varmtvandsbeholder?
Når man tænker på køkkenvandkogeren, må der jo være oceaner af kalk i den
meget større beholder, og energiforbruget tilsvarende stort!?!

Fra : mcloud

Dato : 15-11-02 23:28

"Nicolai" skrev d. 15-11-02 19:45 dette indlæg :
> [...]
den
> meget større beholder, og energiforbruget tilsvarende stort!?!

Jo man bør afkalke sin VVB ,VVS manden har et specielt apparat som han
bruge ,i princippet lige som man afkalker en kaffemaskine. Man kan selv
gøre det ,men kun hvis det er en el-vandvarmer.
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Rohde

Dato : 16-11-02 00:39

Det tror jeg sgu ikke man kan. Tænk på at det ikke bare er et tyndt lag
kalk, men store sten der ligger derinde. Varmeudnyttelsen er meget dårlig i
sådan en, og det er ikke rart at tænke på at badevandet har været gennem alt
det skidt. Så skift hellere til en varmeveksler (så dyrt er det heller
ikke). Og nyd at der altid er varmt vand når du skal bruge det - og at der
ikke bliver holdt vand varmt når du ikke skal...

Jeg er ikke fagmand på området, så ovenstående er blot mit bedste bud/råd.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : felix

Dato : 16-11-02 00:42

"Nicolai" <nic.pernille@email.dk> skrev i en meddelelse news:ar3f94$np2$1@sunsite.dk...
> [...]
> Når man tænker på køkkenvandkogeren, må der jo være oceaner af kalk i den
> meget større beholder, og energiforbruget tilsvarende stort!?!

Det må du ikke selv gøre det er autoriseret VVS arbejde .

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-11-02 01:06

Nicolai wrote:

> [...]
> Når man tænker på køkkenvandkogeren, må der jo være oceaner af kalk i den
> meget større beholder, og energiforbruget tilsvarende stort!?!

Hvorfor tror du at energiforbruget er stort.?

Hvis det er det, får du jo noget ud af det når det varmer rummet op som
beholderen er i.

Hvis du ikke har opdaget det, har du ikke noget problem med forkalkning eller
andet.!

Det jeg mener er:
Energien der bruges må jo afsættes et eller andet sted. Som varme. De tabes
jo ikke bare ud i den blå luft, vel...??
Hvis det ikke er til at varme vandet op, må det jo varme omgivelserne op.
Hvis du ikke har problemer med at rummet hvor varmtvandsbeholderen er, eller
den er meget varm, er der ikke noget tab udover det normale.

Ganske enkelt.
Man skal bare lige forstå at det energiforbrug du har, afsættes et eller
andet sted.

Hvis du ikke kan se(måle, føle) det ekstraforbrug du tror du har, eksisterer
det ikke.!!
Glem dermed alt om afkalkning.

Eller kom med bedre argumenter.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Rolli

Dato : 16-11-02 10:23

On Sat, 16 Nov 2002 00:06:16 +0000 (UTC), Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> [...]
>andet sted.
>
>Hvis du ikke kan se(måle, føle) det ekstraforbrug du tror du har, eksisterer

Sikke en gang vrøvl.
Hvad hvis beholderen hænger i et kælderrum eller på loftet, så er der
da et spild.
Start med at skifte anoden i din beholder.
Hvis du har en el. beh. så pil varmelegemet ud. bank kalken af og put
det ind igen.
Stil temp. til 55-59 grader så får du mindst kalkaflejringer.
Rolli.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-02 13:35

Rolli <rolli@stofanet.dk> skrev i en

> [...]
> det ind igen.
> Stil temp. til 55-59 grader så får du mindst kalkaflejringer.

Det er jo ikke vrøvl fordi du ikke synes man skal varme et kælderrum op.

Hvis tabet er som det plejer, og vandet er varmt som det plejer, hvorfor så
foretage sig noget? Man skiller vel heller ikke sin bilmotor ad, for at se,
hvorfor den virker? Men håndværkere skal altid stille tingene op på den mest
angstfremkaldende og komplicerede måde og forklare folk at de altså er nødt
til at ringe til en håndværker med jævne mellemrum, så han kan få hånden
godt og grundigt ned i deres lomme uden direkte at blive politianmeldt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-02 13:35

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-11-02 10:34

"Rolli" <rolli@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ind igen.
> Stil temp. til 55-59 grader så får du mindst kalkaflejringer.

I de fleste tilfælde sidder der et mandehul, man kan skrue af. Mandehul i
den forbindelse er mange gange misvisende, idet det ikke er større, end kun
en spinkel kvindehånd kan komme ind.

Fruen og jeg rensede for mange år siden selv vores el-vandvarmer - en 300
liters. Dykrøret til varmelegemet var tæret igennem og skulle alligevel skif
tes ud. Der skulle efter 10 år naturligvis også en ny anode til.

Selve varmelegemet fejlede ikke noget og skulle blot tørres. Det består af
spiralsnoede varmetråde trukket i nogle kanaler i nogle keramiske,
varmebestandige rør. Disse rør er porøse og suger fugt, hvorfor de skal
tørre helt ud, inden genmontage i det nye dykrør. Ellers bliver HFI-relæet
ved med at slå fra.

Læg forsigtigt varmelegemet på en bageplade og tør det i en varm ovn. Jo
varmere des hurtigere. Husk på, der er beregnet til at blive glødende.

Nå, det var blot mine erfaringer, og det står vist ikke skrevet nogen
steder, at man ikke selv må gøre det.

Mvh
Karsten Jensen

Jeg brugte i første omgang næsten en dag på at prøve at finde en kedelrenser
eller VVS-mand/firma, der påtog sif at afkalke, men de lykkedes ikke, og
senere tog det os mindre end et kvarter selv at gøre det.

De kalkaflejringer, der kommer i f.eks. en el-vandvarmer, ligner gule,
halvvejs gennemsigtige koraler og er lidt flint-agtige. De sidder lige som i
kager., næsten som når man ser drypstenshuler i bjerge.

Den mængde, vi pille ud som sagt efter 10 år og i en 300 liters, blev vejet
op til 15 kg og fyldte vel noget i retning en gulvspand.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-11-02 13:46

Rolli wrote:

> Sikke en gang vrøvl.
> Hvad hvis beholderen hænger i et kælderrum eller på loftet, så er der
> da et spild.
> Start med at skifte anoden i din beholder.

1) Hvor forsvinder spildet hen.?
2) Bliver isoleringen af beholderen dårligere fordi varmelegemet tilkalkes.?
Sidder det placeret så varmen forsvinder ud af beholderen, istedet for ind i
vandet.?

Jeg er ikke ekspert i varmvandsbeholdere, men jeg ved lidt om fysik.

Fra : Timo Jattu

Dato : 19-11-02 00:41

Hmmmm.. Lige en bemærkning..

Varmvandsbeholder 63 C eller mere! medmindre man ønsker bekendskab med
Legionella sp.

Venligst

Timo.

Fra : Erik Daugaard

Dato : 19-11-02 18:37

Jeg har godt nok fået noget andet at vide end de 63 grader. En beholder-guru
som jeg har arbejdet en del sammen med siger flg::
Ideel temperatur mht. alle de ting der betyder noget i en beholder = 55
grader.
Hvad der også er vigtigt (mht. Legionella) er , at beholderen ikke er for
stor. Med en beholder der er så lille som overhovedet muligt, men til
gengæld med en effektiv og ren varmekilde vil grænselaget mellem koldt og
varmt vand flytte sig op og ned afhængig af forbruget. I en sådan beholder
vil der ikke være noget sted som altid har den samme temp (måske lige m.
undtagelse af bunden hvor der altid vil være koldt). Al denne gymnastik kan
Legionella-bakterierne ikke lide.

Hvor vil du iøvrigt have de 63 grader ?. I en beholder er der jo store
temperaturforskelle mellem top og bund.

Mvh. Erik D.

Fra : zigge

Dato : 21-11-02 00:01

"Nicolai" <nic.pernille@email.dk> wrote in message
> [...]
> Når man tænker på køkkenvandkogeren, må der jo være oceaner af kalk i den
> meget større beholder, og energiforbruget tilsvarende stort!?!

Joooe det kan du godt, det kræver at du skruer varmelegmet ud af beholderen
og afkalker dette, da det er her "problemet" er. Jeg vil nu ikke anbefale at
du gør det selv, da der er tilsluttet en del ledninger til varmelegmet og
man normalt skal have en fagmand til at kikke på det.
En ting omkring varmtvandsbeholdere man istedet bør holde øje med, er at der
sidder en offeranode i forbindelse med varmelegmet, der forhindre at
beholderen tæres op indefra. Denne bør skiftes med jævne mellemrum på ca. 2
til 3 år for at opnå den maximale levetid på beholderen.
Manglende udskiftning af denne offeranode er den mest almindelige årsag til
gennemtæring af varmtvandsbeholderen.

//ZIGGE