[MS-SQL] Database vokser uhæmmet
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-11-02 18:33

Min hjemmeside styreas af en MS-SQL server. Det virker helt perfekt,
lige bortset fra at databasen vokser og vokser i størrelse. Den dag idag
fylder den 94MB (ifølge Enterprise Manager), hvilket jo må siges at være
en voksen database.
Det underlige er at hvis jeg eksporterer samtlige data fra MS-SQL
serveren til en almindelige Access 2000 database, fylder sidstnævnte kun
søle 6.64MB.
Database består udelukkende af tabeller, der er ingen stored procs eller
andet sjov.
Database består af 34 tabeller, nogle med op til to-tre tusinde
registre.
Hvad kan jeg gøre for at redusere størrelsen på SQL serveren eller skal
jeg blot ignorere dette?
Da jeg sidst tjekkede database for ca en uge siden, fyldte den kun ca 80
MB, så den vokser hurtigt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-02 18:49

Lars Hoffmann skrev:

> [...]
> Det underlige er at hvis jeg eksporterer samtlige data fra
> MS-SQL serveren til en almindelige Access 2000 database,

Jeg vil gætte på at du kan komme lidt ned i pladsforbrug ved at
køre regelmæssige maintenance-scripts. Et af valgene her hedder
"Remove unused space from database files". Via EM kan man oprette
et centralt maintenance-script til alle databaser på serveren - med
backup, indeksoptimering og jeg-skal-gi-dig-skal-jeg (jeg vil ikke
påstå at vide hvad alt gør godt for, men det virker upåklageligt)..

Fra EM kan du også bare vælge Shrink Database.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-11-02 18:55

Jens Gyldenkærne Clausen escribió / skrev

> Jeg vil g‘tte p† at du kan komme lidt ned i pladsforbrug ved at
> k›re regelm‘ssige maintenance-scripts. Et af valgene her hedder
> "Remove unused space from database files". Via EM kan man oprette
> et centralt maintenance-script til alle databaser p† serveren - med
> backup, indeksoptimering og jeg-skal-gi-dig-skal-jeg (jeg vil ikke
> p†st† at vide hvad alt g›r godt for, men det virker up†klageligt)..

Ok alt dette vil jeg kigge på.

> Fra EM kan du ogs† bare v‘lge Shrink Database.
Hvor finder jeg denne mulighed (har ledt uden held)

Ved at klikke lidt rundt i EM ser jeg at min database fylder 11 MB og
min transaction-log fylder 83MB. Det var da noget af en log-fil! Hvordan
får man den ned i størrelse (det hjælper ikke at klikke på "truncate
transaction log")

MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
Ahora puedes ganar un DVD portátil en www.intercambiodvd.com

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-11-02 18:59

Lars Hoffmann escribió / skrev

> Hvor finder jeg denne mulighed (har ledt uden held)

Jeg fandt den, men den er markeret med grå så den ikke kan klikkes på,
tror jeg mangler rettigheder i databasen til den slags.

--
Ahora puedes ganar un DVD portátil en www.intercambiodvd.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-11-02 19:22

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92C7C03A3AACAintercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4...

> [...]
> min transaction-log fylder 83MB. Det var da noget af en log-fil! Hvordan
> får man den ned i størrelse (det hjælper ikke at klikke på "truncate

Transaction-log er livsvigtig hvis du har dine data kær
Scheduler noget backup af din database det rydder op i loggen - husk at tage
master + msbd med
SQL Server Agent skal køre for at du får afviklet det jobs du schedulerer i
EM

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-11-02 16:36

Peter Lykkegaard escribió / skrev

> Transaction-log er livsvigtig hvis du har dine data k‘r

Hvorfor? Hvad bruges den til? Jeg tager dagligt backup, burde det ikke
være nok? Kan jeg begrænse den til kun at fylde f.eks 5 MB uden at det
har indflydelse på selve min database?
Problemet er at databasen er hos min webhoteludbyder og min plads er
stærkt begrænset.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-11-02 19:40

Som svar på skriblerier forfattet af Lars Hoffmann

> Peter Lykkegaard escribió / skrev

> Hvorfor? Hvad bruges den til?

Du kan hente BOL hos M$
http://www.microsoft.com/sql/techinfo/productdoc/2000/books.asp

<citat fra BOL>
The transaction log is a serial record of all the transactions that have
been performed against the database since the transaction log was last
backed up.
</citat>

> Jeg tager dagligt backup, burde det ikke
> være nok?

Vha MSSQL's værktøjer eller en export af data?

> Kan jeg begrænse den til kun at fylde f.eks 5 MB uden at det
> har indflydelse på selve min database?

Du kan begrænse størrelsen ved at tage backup af loggen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-11-02 21:56

Peter Lykkegaard escribió / skrev

> Du kan hente BOL hos M$
> http://www.microsoft.com/sql/techinfo/productdoc/2000/books.asp

ok, tak, jeg kan se der er læsestof til det meste af juleferien

> Vha MSSQL's værktøjer eller en export af data?

Vha scheduled backup som jeg har programeret i Enterprise manager,
derudover eksportere jeg manuelt mine data til en access database en
gang om ugen, så jeg ikke er 100% afhængig af min udbyder.

> Du kan begrænse størrelsen ved at tage backup af loggen

Det har jeg så prøvet nu, men det ændrer ikke på størrelse af loggen,
jeg tror jeg mangler nogle sysadm rettigheder for at kunne begrænse
størrelsen af min transaction log. Jeg må hellere lige få snakket med
min udbyde, så kan det være de kan se på det.

Lige et sidste spørgsmål... Hvis man sætter en max størrelse på
transaction loggen, hvad sker der så i det øjeblik den bliver fyldt?
Holder den op med at registrere bevægelser i databasen eller sletter den
de ældste records i loggen eller holder databasen helt op med at
fungere?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-11-02 19:36

Hej.

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> [...]
> lige bortset fra at databasen vokser og vokser i størrelse. Den dag idag
> fylder den 94MB (ifølge Enterprise Manager), hvilket jo må siges at være

Jeg lavede nogle anbefalinger for et par år siden.
De kan stadig findes her:
http://www.oes.dk/sw208.asp
Se under
- Backup procedure og cyklus
samt
- MS SQLServer og Transaktionslog.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-11-02 21:41

Stig Johansen escribió / skrev

> Jeg lavede nogle anbefalinger for et par †r siden.
> De kan stadig findes her:

Det ser rigtigt godt ud. Flot arbejde, jeg vil studere det i detaljer.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
www.intercambiodvd.com

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-11-02 22:22

Hej.

> Stig Johansen escribió / skrev

> Det ser rigtigt godt ud. Flot arbejde, jeg vil studere det i detaljer.

Velbekomme.
Lige et hint.
Hvis du ikke skal kunne retablere din database op til sidste transaktion,
kan du med fordel vælge konfigurationen med
Truncate log on checkpoint + Auto shrink + select into/bulk copy.
Det kan være, at du ikke lige kan få din nuværende logfil til at krympe, men
så kan du(eller din udbyder) benytte sig af 'høker-tricket' med at detache
databasen, slette logfilen, og attache igen uden logfil. Så genererer
serveren selv en ny(default 1MB) logfil.