Patch mangler
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 01:22

Jeg forsøger at patche kernen på en redhat 8.0 for at få nogen xtra
netværksfunktionen, men jeg får en fejl om at "patch" ikke er fundet (har
forsøgt med find). Jeg har en fornemmelse af at jeg mangler at installere en
eller anden pakke, men hvilken?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-11-02 01:41

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> [...]
> forsøgt med find). Jeg har en fornemmelse af at jeg mangler at installere en

Pakken med /usr/bin/patch i hedder såmænd "patch". På min RH8.0 hedder
den helt specifikt patch-2.5.4-14.

--
-- Torben.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 01:45

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> Pakken med /usr/bin/patch i hedder såmænd "patch". På min RH8.0 hedder
> den helt specifikt patch-2.5.4-14.

Jeg forsøgte ellers at sige i webmin, men den søger garanteret kun på de
pakker der er installeret (DOH!) ;)

Jeg finder patch pakken - tak!

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 02:01

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (har
> installere en

> Jeg forsøgte ellers at sige i webmin, men den søger garanteret kun på de

Og som linux n00b har man så mange dumme spørgsmål:

Når jeg nu har en 2.4.19 kerne og en patch (.diff) der står 2.4.18 på - så
vil det ikke virke sammen, vel? Og hvad gør man så?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-11-02 02:09

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> Når jeg nu har en 2.4.19 kerne og en patch (.diff) der står 2.4.18 på - så
> vil det ikke virke sammen, vel? Og hvad gør man så?

Man prøver. Hvis du er heldig, så er der ikke afgørende forskelle
mellem 2.4.18 og 2.4.19 på de filer, der bliver patchet.

Prøv at patche den. Hvis patch brokker sig, eller hvis der kommer
fejlmeddelelser, når du efterfølgende oversætter kernen, så gik det
ikke godt, men der kan ikke ske de helt store ulykker ved at prøve.
Ellers må du prøve, om du kan finde en nyere diff, som er lavet op
mod en 2.4.19-kerne.

--
-- Torben.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-11-02 12:35

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> Man prøver. Hvis du er heldig, så er der ikke afgørende forskelle
> mellem 2.4.18 og 2.4.19 på de filer, der bliver patchet.

Man ser ofte at det fint vil fungere. Jeg har foer haft patchet 2.4.17
med en patch til 2.4.9. Det var ganske vist noget QoS, som har aendret
sig meget lidt paa det sidste.

> Prøv at patche den. Hvis patch brokker sig, eller hvis der kommer
> fejlmeddelelser, når du efterfølgende oversætter kernen, så gik det
> ikke godt, men der kan ikke ske de helt store ulykker ved at prøve.

Jeg plejer at forsøge at at patche en kopi af kernen og kun patche
hovedkopien, hvis det går godt. Men det er selvfølgelig næsten
ligegyldigt, hvis det er en nyudpakket kernekode, som blot kan
genudpakkes (og ja, jeg kender godt til patch -R)

> Ellers må du prøve, om du kan finde en nyere diff, som er lavet op
> mod en 2.4.19-kerne.

Eller selv tilrette patchen til 2.4.19 - men det kræver kendskab til
C-programmering og også gerne til kernen.

Hva' er det for en patch?

/Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 13:43

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Man ser ofte at det fint vil fungere. Jeg har foer haft patchet 2.4.17
> med en patch til 2.4.9. Det var ganske vist noget QoS, som har aendret
> sig meget lidt paa det sidste.

Ok, så er det bare min hjerne der mangler at blive patchet

Jeg går ud fra at man skal have en kopi af kernen for at patche den og derefter
starte med den nye kerne. Derfor har jeg hentet
http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/patch-2.4.19.gz og pakket den ud
(samme mappe som .diff filen). Når jeg så forsøger mig frem får jeg nogen fejl:

[root@localhost esfq-0.2]# patch -p1 patch-2.4.19 linux-2.4.18-esfq.diff
patching file patch-2.4.19
Hunk #1 FAILED at 157.
Hunk #2 FAILED at 171.
Hunk #3 FAILED at 181.
3 out of 3 hunks FAILED -- saving rejects to file patch-2.4.19.rej
can't find file to patch at input line 36
Perhaps you used the wrong -p or --strip option?
The text leading up to this was:
--------------------------
|--- linux-2.4.18/net/sched/Makefile.orig Tue May 14 23:06:55 2002
|+++ linux-2.4.18/net/sched/Makefile Tue May 14 23:07:08 2002
--------------------------

Undskyld alle disse dumme spørgsmål, men jeg sgu ikke bedre...

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-11-02 13:55

Stig Meyer Jensen wrote:
> Jeg går ud fra at man skal have en kopi af kernen for at patche den og derefter
> starte med den nye kerne. Derfor har jeg hentet
> http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/patch-2.4.19.gz

Du skal hente _kerne_ 2.4.19, ikke den patchfil, som
bruges til at lave en kerne 2.4.18 om til 2.4.19.

Hent i stedet:

ftp://ftp.crc.dk/pub/mirrors/ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/linux-2.4.19.tar.bz2

Pak den ud (tar jxvf linux-2.4.19.tar.bz2) og patch.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
pub/mirrors/ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 14:15

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal hente _kerne_ 2.4.19, ikke den patchfil, som
> bruges til at lave en kerne 2.4.18 om til 2.4.19.

Set i bagklogskabens ulideligt klar lys(TM) burde jeg nok selv have fundet ud
af det....

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-11-02 14:21

Stig Meyer Jensen wrote:
> Set i bagklogskabens ulideligt klar lys(TM) burde jeg nok selv have fundet ud
> af det....

Faktisk var det ikke uinteressant at kigge i patch-2.4.19 filen:
Hvis ingen af de filer, din-patchfil-til-2.4.18 patcher er nævnt
i patch-2.4.19 filen, bør du ikke umiddelbart have problemer med
at bruge en patch til 2.4.18 på en 2.4.19 kerne.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 14:29

> [...]
>
> Hent i stedet:

ftp://ftp.crc.dk/pub/mirrors/ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/linux-2.4.19.

Ok, tak - nu må du gerne slå mig:

Når jeg pakker den ud får jeg en masse biblioteker - hvilken fil er det så jeg
skal patche?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-11-02 14:37

Stig Meyer Jensen wrote:

> Ok, tak - nu må du gerne slå mig:
>
> Når jeg pakker den ud får jeg en masse biblioteker - hvilken fil er det så jeg
> skal patche?

Suk (TM).

pak ud
cd linux-2.4.19 (eller hvad det nu hedder, det du har pakket ud)
patch -p1 </path/til/din/patch/fil

Navnene på hvad der skal patches står i patchfilen.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-11-02 14:43

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse news:3DD4F86D.90508@crc.dk...

> Suk (TM).
>
> pak ud
> cd linux-2.4.19 (eller hvad det nu hedder, det du har pakket ud)
> patch -p1 </path/til/din/patch/fil

Sorry, jeg havde glemt < havde overset den i man patch.

Tak for hjælpen !!