autostol
Fra : Rikke Pedersen

Dato : 14-11-02 23:55

Hej
Jeg har tænkt mig at købe en autostol med "håndtag" til min datter på 2
måneder. Jeg har så set på dem der var i babysam. Prisen der er ca. 799 -
999. Vi har så lige fået en reklame ( fra Bilka) ind af døren på en
autostol hvor prisen er 329. Skulle de autostole til 800 kroner være så
meget bedre end til den der kostede 329?
Jeg har en god autostol til når hun bliver ældre, så det skulle bare være en
vi brugte når vi skulle ud og handle osv, da hendes lift er meget besværlig
at have stående på en indkøbsvogn
Med venlig hilsen Rikke

Fra : Sander

Dato : 15-11-02 07:33

"Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> vi brugte når vi skulle ud og handle osv, da hendes lift er meget

Hej Rikke !

Da vores datter var i ca. samme alder, kiggede vi også på autostole fra
Babysam og dem fra Bilka. Den i Babysam havde kaleche. Det havde den i Bilka
ikke. Vi købte den i Bilka. Den var meget praktisk til, at have med ud at
handle, lige fra bil, til indkøbsvogn.
De er begge E godkendte ( eller hvad det nu hedder ). Så jeg tror ikke dem
til 800 kr. er så meget bedre, end de billigere modeller og det er trods alt
ikke, så mange måneder, at man skal bruge, den lille autostol.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sofie

Dato : 15-11-02 08:03

> [...]
en
> vi brugte når vi skulle ud og handle osv, da hendes lift er meget

Hej Rikke.

Så længe de er sikkerhedsgodkendte, burde der ikke
være nogen forskel.
Prisforskellen kan nok hænge sammen med at de
store varehuse kan købe stort ind, få en større
rabat og derfor sælge dem tilsvarende billigt.
Det er de færreste babyforretninger der har plads til
at kunne have så mange til at stå i længere tid.
Derfor bliver de nødt til at betale mere hos leverandøren
og derfor bliver de også nødt til at sælge dem lidt dyrere.

Bare en tanke.

Mvh.
Sofie

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 15-11-02 08:00

> Hej
> Jeg har tænkt mig at købe en autostol med "håndtag" til min datter på 2
> måneder.

Hej Rikke,

mit råd: LEJ en autostol de første par måneder (eventuelt på en
tankstation). Det kan slet ikke svare sig at KØBE en til de små, med mindre
du planlægger et halvt dusin

mvh
anne lise

Fra : Kat

Dato : 15-11-02 12:17

"Rikke Pedersen" skrev:

> vi brugte når vi skulle ud og handle osv, da hendes lift er meget
besværlig
> at have stående på en indkøbsvogn

Det fandt jeg også ud af!
Så jeg endte med at købe en bæresele (ca. 500 kr), så kunne liften
blive i bilen. Det fungerer helt fint.
Bæreselen kan jeg så også bruge i andre samenhænge så som når han er
urolig og morsyg.
--
Kat
---

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 15-11-02 14:21

"Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> wrote in

> [...]
> være en vi brugte når vi skulle ud og handle osv, da hendes lift er
> meget besværlig at have stående på en indkøbsvogn

Tænk og test har testet autostole i 2001 (nr 16/2001) -
http://www.taenk.dk/tt/2001/tt16/stole/

De er ikke særlig imponerede af autostolene - der er ikke nogen af dem
der får karakteren "god". I kategorien 0-13 kilo fik Storchenmühle Happy
Dream, Concord Baboo og Britax Rock-a-tot-Deluxe de bedste bedømmelser -
hver med deres gode og dårlige sider. De koster 800 - 900 kroner.

Tænk og test skriver: "I købssituationen skal forældre ikke lade sig
narre af påstande om gode testresultater fra ældre undersøgelser. På
grund af de ændrede testmetoder fra forbruger- og bilejerorganisationer
er det kun nye test fra ICRT og den tilsvarende sammenslutning af
europæiske bilejere, der afspejler virkeligheden - eller kommer den
nærmest".

Desuden så anbefaler de (naturligvis) at man får fat i en autostol for
selv en middelmådig autostol er bedre end ingen autostol

Det kunne måske være en god idé at læse artiklen eller andre tests for at
se hvilke kriterier man vurderer på. Det kan hjælpe een til at foretage
valget. Der er jo vigtige ting som hvordan stolen reagerer ved frontal -
og sidekollision at tænke på og det er ikke lige sådan selv at teste ude
i butikken.

Der er også en test på
http://www.fi.dk/test/boerneudstyr/autostole_risiko/

...men det handler vist mest om montering af stol og barn.

--ingermarie

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 15-11-02 15:58

Hej Rikke

Hvad med at leje dem, det gjorde vi til min svigerinde, det kostede ca
30 el 50 kr pr. md. jeg kan ikke lige huske det, men man betalte 500 i
dep. og ekspidienten havde ikke oplevet at folk ikke fik et par
hunrede tilbage når de ikke skulle bruge den mere (leje bliver
modregnet i dep)

Ellers så tjek de underesøgelser der har været at stolene på
www.fs.dk fdm giver også nogle gode råd om hvad man kan kikke efter.

MVH

Winnie

On Thu, 14 Nov 2002 23:54:50 +0100, "Rikke Pedersen"

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Britta Larsen

Dato : 16-11-02 20:36

Hej Rikke

Har da en til salg i dk.marked.privat.boerneudstyr.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 18-11-02 11:37

Rikke Pedersen wrote:

> [...]
> vi brugte når vi skulle ud og handle osv, da hendes lift er meget besværlig

Hej

husk på at det IKKE anbefales at de sidder i disse stole mere end 20 minutter
afgangen !

mvh
brian

Fra : LBR

Dato : 19-11-02 21:53

Hej

Jeg synes at du skal spørge i forretningen, for de ved bedst hvad
foreskellen.
Desuden vil jeg lige understreg at dit barn når det ligge i liften i bilen
ikke er sikret lige så godt som i en auto stol, da babyer jo ikke er spændt
fast inde i liften, men ligger ´løst'. Tænk lige over det!!!

Held og lykke

Rasmus (3 år) og Kirstens (4 mdr) s mor

Fra : Kat

Dato : 19-11-02 22:34

"LBR" skrev:

> [...]
spændt
> fast inde i liften, men ligger ´løst'. Tænk lige over det!!!

Hmmmm, min lille mand ligger med hue, hætte, tøj, flyverdragt, dyne og
overslag, så han kan dårligt røre sig! Jeg skruer ham nærmest ned i
liften
Så jeg tror, at han er godt spændt fast her i kulden. Det er nok noget
andet, hvis det er 30 grader varmt og deraf mindre tøj og dyne, så der
tror jeg, du har helt ret
--
Kat
---

Fra : Lars

Dato : 20-11-02 09:29

> bilen
> spændt

Tænk samtidig på at godt nok ligger baby'en løst i liften men der er dog et
liftnet som bør sikre at barnet ikke ryger ud.
Samtidig skulle man måske også tænke over, hvor godt så lille et barn vil
tage et frontalt sammenstød siddende i en liftstol, her tænker jeg på evt.
selers tryk på kroppen.
Men jeg ved ikke om der er lavet undersøgelser / anbefalinger på det område.
Vi endte ihvertfald op med at leje et liftnet.

hilsen Lars

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 20-11-02 18:46

"Lars" <xxx@xxx.dk> wrote in

> [...]
> Men jeg ved ikke om der er lavet undersøgelser / anbefalinger på det
> område. Vi endte ihvertfald op med at leje et liftnet.

Jeg kan anbefale at du lejer en boxette (babysam har dem). Den er ikke dyr
at leje (jeg husker ikke prisen). Men fordelen frem for liften er at barnet
er spændt fast i boxetten (som er spændt fast i bilen).

Det er langt mere sikker.

--ingermarie

Fra : PUK

Dato : 20-11-02 22:00

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in message

> [...]
barnet
> er spændt fast i boxetten (som er spændt fast i bilen).

En boxette er ikke særlig stor. Der kan umuligt være et barn på to måneder
i.

Vi stod for godt et år siden i samme situation, og vi endte med at købe en
Concord Baboo (noget i den stil...). Den kostede 900 kr. i Babysam. Den kan
også lejes.

Det er helt korrekt, at alle stole er godkendte, for ellers må de simpelthen
ikke sælges. MEN derfor kan der godt være forskel på kvalitet og sikkerhed.
Vi travede igennem diverse tests fra FDM, Tænk & Test og FI. Kun crash tests
siger noget om, hvor sikker en stol i virkeligheden er, og her fik den stol,
som vi valgte en god bedømmelse.

Mht. kvalitet er udformningen mere gedigen end i Bilka-modellen. Der er
altså forskel selvom alle stole er godkendte. Det er der f.eks. også på to
slags spegepølse, selvom begge typer kan være godkendt som fødevarer.

Hilsen Dorte

Fra : LBR

Dato : 21-11-02 21:28

Hej Lars

Når du siger at man skal tænk over trykket ved et sammenstød, så tænk du
lige engang mere, barnet sidder bagudvendt, så tykket kommer altså ikke fra
selen, vel?

Louise

Fra : Lars

Dato : 22-11-02 09:41

> Når du siger at man skal tænk over trykket ved et sammenstød, så tænk du
> lige engang mere, barnet sidder bagudvendt, så tykket kommer altså ikke
fra
> selen, vel?

Kommer vel an på om det er forudvendt eller bagudvendt stol man har købt.
Men ellers har du ret.

hilsen Lars

Fra : Kenneth Nygaard

Dato : 10-01-03 13:01

Hej,

Jeg ved godt jeg er et par måneder bagud *gg*

Med hensyn til hvordan et barn tager et frontalt sammenstød mht. seler
der trykker, vil jeg lige påpege at baby-autostole skal monteres
bagudvendt på forsædet. Ved et frontalt sammenstød bliver barnet altså
presset ned i sædet og ikke ud i selen.

Det var ihvertfald den forklaring vi fik i Babysam

Mvh.

Kenneth
Kommende far