Samba, som almindelig fil server..
Fra : Bloody2k

Dato : 14-11-02 15:52

Hej

Jeg har kigget, meget, rundt på nettet om hvordan man sætter samba op, men
det har altsammen været om domain server, og PDA og altmuligt !!

Men sagen er at jeg bare vil ha en computer stående, på et netværk som win
maskiner, og de win maskiner skal så kunne gå ind på min computer, og helst
uden adgangskode og alt det der !! og så ha adgang til det jeg nu har det !!

Men hvordan gør jeg dette??

Er der nogen som kan give et eksempel på en smb.conf på gør ovenstående !!

Takker

Bloody2k

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-11-02 16:13

Bloody2k skrev:

> Er der nogen som kan give et eksempel på en smb.conf på gør ovenstående !!

Sæt "Guest ok = yes" på den ressource du vil dele - evt. installér
"swat" og konfigurér din server via webinterface.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Bloody2k

Dato : 14-11-02 16:27

Ja, men det nuværende problem er faktisk at jeg slet ikke må komme ind på
computeren fra en win maskine !!
Den siger at jeg ikke har adgang til den !!

Ved godt at jeg ikke skrev dette i det første indlæg !! - Men jeg håbede på
en fuld config fil som jeg bare kunne sætte ind !!

Bloody2k

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-11-02 16:37

"Bloody2k" <spacemann@mail.dk> writes:

> Ja, men det nuværende problem er faktisk at jeg slet ikke må komme ind på
> computeren fra en win maskine !!
> Den siger at jeg ikke har adgang til den !!

Har du overhovedet defineret nogle shares? Har du oprette smbpasswd?
Har du sat rette arbejdsgruppe ol.? Har du sat krypterede kodeord
eller ej og hvilken type klienter er der tale om? Hvilke øvrige
parametre har du stillet på? Kører smbd og nmbd overhovedet?

> Ved godt at jeg ikke skrev dette i det første indlæg !! - Men jeg håbede på
> en fuld config fil som jeg bare kunne sætte ind !!

Det er ganske besværligt og ganske ualmindeligt:

o Vi kan ikke vide, hvad dine præcise behov er.
o Der er ikke mange i gruppen, som har tid eller lyst til at lave en
komplet konsulentløsning ganske gratis.

/Rasmus

PS. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Bloody2k

Dato : 14-11-02 16:58

> [...]
> eller ej og hvilken type klienter er der tale om? Hvilke øvrige
> parametre har du stillet på? Kører smbd og nmbd overhovedet?
Ja, jeg har defineret et share.

Nej, jeg har endnu ikke oprettet nogen i smbpasswd, da jeg håbede på at
kunne undvære dette!
Er det nødvendigt ?
Ja, jeg har sat arbejdsgruppe, jeg kan også godt se computer fra win
maskinen, bare ikke komme ind på den!

Den kommer med følgende fejl:
Forbindelsen blev ikke oprettet, da navnet allerede findes på netværket.

Jeg kører med win xp.

Jeg har slettet linien med krypterede passwords, så jeg regner med at de er
disabled.

Jeg kan ligge en kopi ind af min smb.conf hvis i har tid/lyst til lige at
skimme den igennem!!
Men turde ikke at gøre dette med det samme pga. nedenstående :)

> PS. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Done :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-11-02 18:39

> Ja, jeg har defineret et share.
>
> Nej, jeg har endnu ikke oprettet nogen i smbpasswd, da jeg håbede på at
> kunne undvære dette!
> Er det nødvendigt ?

Muligvis ikke, hvis du påtænker at tillade fuld anonym adgang - det
ved jeg dog ikke; det har jeg aldrig selv prøvet. Men filen skal
formentlig eksistere.

> Ja, jeg har sat arbejdsgruppe, jeg kan også godt se computer fra win
> maskinen, bare ikke komme ind på den!
>
> Den kommer med følgende fejl:
> Forbindelsen blev ikke oprettet, da navnet allerede findes på netværket.

Og der findes ikke andre maskiner med samme navn på netværket? Står
dens maskinnavn til noget fornuftigt og er NetBIOS-navnet sat (ellers
tager den det fra maskinnavnet).

> Jeg kører med win xp.
>
> Jeg har slettet linien med krypterede passwords, så jeg regner med at de er
> disabled.

Windows XP kører svjv med krypterede kodeord som standard, så det er
næppe en god ide at slå det fra.

Ellers må du poste relevante udsnit fra snmd og nmbd's logfiler.

/Rasmus

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.

Fra : Bloody2k

Dato : 14-11-02 21:21

> Ellers må du poste relevante udsnit fra snmd og nmbd's logfiler.
jeg har på fornæmmelsen at følgende linie i log.nmbd ikke skal være der !!

[2002/11/14 21:10:09, 0] nmbd/nmbd.c:terminate(59)
Got SIGTERM: going down...

eller er det bare mig som misfortår det ??

Bloody2k

Fra : Kent Friis

Dato : 14-11-02 22:27

Den Thu, 14 Nov 2002 21:21:19 +0100 skrev Bloody2k:

> jeg har på fornæmmelsen at følgende linie i log.nmbd ikke skal være der !!
>
>[2002/11/14 21:10:09, 0] nmbd/nmbd.c:terminate(59)
> Got SIGTERM: going down...

Hvad lavede du på det tidspunkt? Rebootede maskinen?

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-11-02 16:41

Bloody2k skrev:

> Ja, men det nuværende problem er faktisk at jeg slet ikke må komme ind på
> computeren fra en win maskine !!
> Den siger at jeg ikke har adgang til den !!

Hvis du har installeret swat, skal du huske at udkommentere linjen i
inetd.conf - det er som regel den sidste linje. Har du husket at tilføje
din bruger med "smbpasswd"?

> Ved godt at jeg ikke skrev dette i det første indlæg !! - Men jeg håbede på
> en fuld config fil som jeg bare kunne sætte ind !!

Det er ikke ret mange herinde, der har lyst/tid til at komme med færdige
løsninger til andre. Det afføder som regel et RTFM (Read The Fucking
Manual), men hvis du derimod viser, hvad du har prøvet og fortæller hvad
fejlen er, skal du nok få noget hjælp.

Gider du at læse <http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.html> og

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-02 18:07

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> wrote:

> [...]
> løsninger til andre. Det afføder som regel et RTFM (Read The Fucking
> Manual), men hvis du derimod viser, hvad du har prøvet og fortæller hvad

Jeg kan de lidt drillende tilføje at i MacOS X 10.2.x er Samba
præintalleret på en sådan måde, at det blot er et spørgsmål om at
definere nogle brugere og definere nogle kataloger som delte.

Det virker stort set umiddelbart, i hvert fald op til Windows 2000 Pro.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Bloody2k

Dato : 14-11-02 18:18

> Det virker stort set umiddelbart, i hvert fald op til Windows 2000 Pro.

Per, jeg kunne ikke lokke dig til at sende din smb.conf fil til mig på en
mail vel ??

Så ville jeg blive rigtig glad !!

Bloody2k
spacemann@mail.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-02 19:39

Bloody2k <spacemann@mail.dk> wrote:

> Per, jeg kunne ikke lokke dig til at sende din smb.conf fil til mig på en
> mail vel ??
>
> Så ville jeg blive rigtig glad !!

Tjae, nu har jeg i hvert fald fundet den:

Last login: Thu Nov 14 19:00:53 on ttyp3
Welcome to Darwin!
[G4] per% su root
Password:
[G4:/Users/per] per# whoami
root
[G4:/Users/per] per# cd
[G4] per# pwd
/private/var/root
[G4] per# find / -type f -name "smb.conf" -print
/: /dev/fd/4: No such file or directory
/private/etc/smb.conf
/Volumes/Eksternt/private/etc/smb.conf
[G4] per#
[G4] per# cd /private/etc/
[G4:/private/etc] per# ls
..DS_Store dumpdates iftab
ntp.conf resolver ssh_host_rsa_key.pub
6to4.conf find.codes inetd.conf
openldap rmtab sshd_config
X11 fstab.hd kcpassword pam.d
rpc sudoers
afpovertcp.cfg fstab.rd kern_loader.conf passwd
rtadvd.conf syslog.conf
appletalk.cfg fstab.sd localtime
periodic services ttys
appletalk.nvram.en0 ftpusers magic
printcap shells ttys.installer
authorization gdb.conf mail
profile slpsa.conf weekly
bashrc gettytab mail.rc
protocols smb.conf xinetd.conf
crontab group manpath.config racoon
smb.conf.template xinetd.d
csh.cshrc hostconfig master.passwd rc
ssh_config xtab
csh.login hostconfig~ moduli
rc.boot ssh_host_dsa_key
csh.logout hosts monthly
rc.cleanup ssh_host_dsa_key.pub
cups hosts.equiv motd
rc.common ssh_host_key
daily hosts.lpd named.conf
rc.netboot ssh_host_key.pub
defaults httpd networks
resolv.conf ssh_host_rsa_key
[G4:/private/etc] per# cat smb.conf
; Template configuration file for smbd.
;
====
; For the format of this file and comprehensive descriptions of all the
; configuration option, please refer to the man page for smb.conf(5).
;
; The following configuration should suit most systems for basic usage
and
; initial testing. It gives all clients access to their home directories
and
; allows access to all printers specified in /etc/printcap. It also
provides
; a public share point for generally exporting stuff.
;
; Some things to check out:
;
; 1: Make sure that the user specified in "guest account" exists.
Typically
; this will be a user that cannot log in and has minimal privileges.
; Often the "nobody" account doesn't work (very system dependant).
;
; 2: You should consider the "security =" option. See a full description
; in the main documentation and the smb.conf(5) manual page
;
; 3: Look at the "hosts allow" option, unless you want everyone on the
internet
; to be able to access the shares you export here.
;
; 4: If you want to support printers, add/uncomment the relevant
entries.
;
[global]
client code page = 437
coding system = utf8
guest account = unknown
encrypt passwords = yes

[homes]
comment = User Home Directories
browseable = no
read only = no
create mode = 0750

;[public]
; path = /tmp
; public = yes
; only guest = yes
; writable = yes
; printable = no

;[printers]
; comment = All Printers
; browseable = no
; printable = yes
; public = no
; writable = no
; create mode = 0700
[G4:/private/etc] per#

=========
Men jeg ved naturligvis ikke om Apple har lavet noget ekstra. Den
smb.conf fil der ligger på Eksternt vedrører en installation under MacOS
X 10.1.5, som jeg aldrig fik konfigureret.