Er linieskift forskellige i linux og windo~
Fra : Bokaj

Dato : 13-11-02 19:26

Hej,
jeg har lavet en tekst-fil i linux. Når jeg åbner filen i windows er
alle linieskift erstattet med et firkant-tegn og står derfor på én linie.
Er det normalt? Og kan man gøre noget for at forhindre dette?

mvh.
Bokaj

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-11-02 18:45

Bokaj <nr@sprit.dk> writes:

> jeg har lavet en tekst-fil i linux. Når jeg åbner filen i windows er
> alle linieskift erstattet med et firkant-tegn og står derfor på én
> linie.

Dos (og dermed nogle windowsprogrammer) og Unix har forskellig
opfattelse af hvad der udgør en ny linje. Dos kræver både et Carriage
Return og et Line Feed men Unix bare bruger et Line Feed.

Du kan blandt andet rette det med programmer unix2dos (der på debian
findes i pakken sysutils).

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-11-02 21:57

Bokaj wrote:
> [...]
> alle linieskift erstattet med et firkant-tegn og står derfor på én linie.
> Er det normalt? Og kan man gøre noget for at forhindre dette?

Ja, det er normalt.
UNIX bruger ASCII 10 (0x0a,newline/linefeed, '\n')
MAC bruger ASCII 13 (0x0d, carriage return, '\r')
... og DOS bruger begge (CRLF) 0x0d0a

Ikke noget andet end at erkende at der er (mindst (*)) 3 forskellige
måder at beskrive linier på i en fil og sørge for at konvertere passende
hvis de programmer du bruger ikke selv kan gætte hvad en fil anvender.

Emacs er ret ferm til at konvertere mellem både tegnsæt og linie-skifts
konventioner hvis du bruger den.
Ellers er der som andre nævner nogle små værktøjer kaldet dos2unix og
unix2dos.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-11-02 22:04

Peter Mogensen wrote:

> Ikke noget andet end at erkende at der er (mindst (*)) 3 forskellige

glemte lige (*) at visse IBM-produkter har en helt 4. konvention og for
slet ikke at tale om EBCIDIC systemer.

Peter

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 14-11-02 13:48

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
> Peter Mogensen wrote:

og så lige den umiddelbare løsning for dig:

Det lykkes næsten altid hvis du istedet for notepad, åbner filen i
Write/wordpad

den er bedre til at opdage de manglende CR.

men pas på hvis du flytter filen tilbage til X-
Perl eks. tager fint imod dos-txt filer, men der kan være mere vanskelige
apps. i Xverdenen, som ikke vil arbejde med dem.

finn

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 15-11-02 00:33

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote in

[windows linieskift]
> men pas på hvis du flytter filen tilbage til X-
> Perl eks. tager fint imod dos-txt filer, men der kan være mere
> vanskelige apps. i Xverdenen, som ikke vil arbejde med dem.

På freebsd kan dette fixes med `col -bx < filmedwindowslinieskift >
filudenwindowslinieskift`

--
Knud

Fra : Kent Friis

Dato : 14-11-02 17:51

Den Wed, 13 Nov 2002 21:57:03 +0100 skrev Peter Mogensen:

>Ja, det er normalt.
>UNIX bruger ASCII 10 (0x0a,newline/linefeed, '\n')
>MAC bruger ASCII 13 (0x0d, carriage return, '\r')
>.. og DOS bruger begge (CRLF) 0x0d0a

0x0d0a i big-endian (Sun m.fl).

I little-endian (Intel) hedder det 0x0a0d, hvis det skrives som et tal.

Hvis man skriver 0x0d 0x0a er folk ikke i tvivl.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-11-02 09:17

Arne Schwerdtfegger <knud@INVALIDskodliv.dk> writes:

> På freebsd kan dette fixes med `col -bx < filmedwindowslinieskift >
> filudenwindowslinieskift`

col(1) siger:
NAME
col - filter reverse line feeds from input

[...]

-b Do not output any backspaces, printing only the last character
written to each column position.

-x Output multiple spaces instead of tabs.

Se det ville jeg aldrig have gættet at det kunne fjerne
dos-newlines. Kan du forklare hvorfor det skulle virke?

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 16-11-02 01:30

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in

> [...]
[snip col manual]

> Se det ville jeg aldrig have gættet at det kunne fjerne
> dos-newlines. Kan du forklare hvorfor det skulle virke?

Beklager, jeg har bare samlet det op et sted og set det fungere. Måske en
anden kan komme med den tekniske forklaring, for jeg vil give dig ret i at
det ikke ligefrem skinner ud af man-siden.

--
Knud

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 14-11-02 20:25

"Bokaj" <nr@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle linieskift erstattet med et firkant-tegn og står derfor på én linie.
> Er det normalt? Og kan man gøre noget for at forhindre dette?

Hvis du bare genre vil se filen korrekt i windows kan du bruge wordpad til
at åbne den i stedet for notepad ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)