Hvad h... står min router og laver???
Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-11-02 20:48

Hej, alle.

Jeg har en Netgear MR314 wireless access point med indbygget 4-ports switch
og separat internetindgang (som er forbundet til kabelmodem). Når alle
enheder på mit lokalnet er slukket (og der heller ikke er nogen på wireless
access), så står 'activity' lampen på internet-dioden alligevel og blinker
sporadisk. TX-lampen på mit kabelmodem blinker helt tilsvarende.

Så undrede jeg mig: Hvad hulen står min router og sender ud?

Nu har jeg haft en pakkesnuser koblet til på strækningen fra min router til
mit kabelmodem, og det viser sig, at routeren - helt af sig selv - står og
broadcaster ARP-requests. Hvad der overrasker mig endnu mere er, at
IP-numrene i pakkerne skifter hele tiden - både dem, som fortæller hvem
afsender er, og dem, som fortæller, hvilken modtager man gerne vil have
MAC-adressen på.

Det drejer sig om IP-numre i serierne 192.168.xxx.xxx og 212.10.xxx.xxx

Mit hjemmenetværk er konfigureret op til at have 192.169.0.xxx med submask
255.255.255.0.

Hvorfor opfører min router sig sådan?

Kan det have sin rigtighed?

--Martin

Fra : Bo Simonsen

Dato : 15-11-02 22:45

In article <3dd2ac76$0$5745$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Martin
Christiansen wrote:

> [...]
> IP-numrene i pakkerne skifter hele tiden - både dem, som fortæller hvem
> afsender er, og dem, som fortæller, hvilken modtager man gerne vil have

Et gæt fra min side, er at der er et eller andet seriøst galt med din
router, når den begynder at sende arp requestes ud på lanet.

Den burde jo bare sende data til default gateway, istedet for at lede
efter mac-adresser.

Bo Simonsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-11-02 14:41

Nu har jeg undersøgt sagen lidt nærmere.

Det viser sig, at de omtalte ARP-requests rent faktisk er nogen, som min
router *modtager* fra mit kabelmodem - på trods af, at det er *TX*-lampen på
mit kabelmodem, som blinker (det er et COM21 modem).

Dette fandt jeg bevist på følgende måde:

1) Jeg har en 10Mb hub koblet ind på strækningen imellem router og
kabelmodem. Til denne hub har jeg også tilkoblet pakkesnuseren.
2) Når jeg afbryder forbindelsen imellem router og hub, så fortsætter
modemet med at blinke, og jeg kan stadigvæk snuse ARP-pakker
3) Når jeg i stedet afbryder forbindelsen imellem hub og kabelmodem, så
hoder det hele op - total stilhed!

Konklusion: Blink i TX-lampen på mit kabelmodem må så betyde, at
kabelmodemet transmitterer pakker ud på mit *lokalnet* (dvs.fra Internet til
min router), og blink i RX-lampen at modemet *modtager* pakker fra mit
lokalnet (for at sende dem ud på Internet). Er der nogen, som *ved*, at det
rent faktisk forholder sig sådan?

-Martin.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-11-02 14:57

On Sun, 17 Nov 2002 14:41:08 +0100, Martin Christiansen wrote:

> [...]
> min router *modtager* fra mit kabelmodem - på trods af, at det er
> *TX*-lampen på mit kabelmodem, som blinker (det er et COM21 modem).

Ja, det er da naturligt nok, kabelmodem'et sender det ud på LAN'et ...

Og, det er helt naturligt at du modtager ARP broadcasts her, da kabel-tv
nettet åbentbart er opbygget som et broadcast netværk, så skal det
centrale udstyr jo ARP'e efter kunde udstyr når der er trafik til det.

Måske ser du tillige også broadcast trafik fra andre kunder, men det er
dog mindre sandsynligt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Djernaes

Dato : 15-11-02 23:08

Martin Christiansen wrote:

> og separat internetindgang (som er forbundet til kabelmodem). Når alle

> Så undrede jeg mig: Hvad hulen står min router og sender ud?

Maa jeg gaette paa at dit kabel modem er en bridge, eller arbejder i
bridge mode?

Et kabel netvaerk er et broadcast domaine, saa hvis din nabo ogsaa er
paa samme kabelnet vil du se handes ARP requests. Da kabelnetvaerket
ikke er et koppisions domaine ser du ikke ARP requestene.

Tag det helt roligt - det er helt normat :)

Martin