Deling af adsl på begrænset del af kollegi~
Fra : nkh

Dato : 13-11-02 11:24

Jeg sidder som stakkels kollegieaner i den situation at jeg deler en
2048/512 kbits adsl forbindelse med 350 andre. Så kom en af mine venner og
jeg til at snakke om muligheden for at dele en adsl forbindelse, evt. med
nogle flere.

Vi vil gerne kunne dele forbindelsen via de allerede eksisterende kabler,
men vil også gerne kunne undgå at andre udnytter vores båndbredde, samtidig
med at vi meget gerne vil have adgang til andre dele af netværket. Er der
nogen måde, hvorpå man kan køre med 2 ip-serier på samme pc, eller en smart
funktion, så man kan skifte frem og tilbage.

Uden at vide præcist hvad et VPN er, er det så en mulighed. Hvis dette er
tilfældet, er der så nogen der har nogle gode links til
guider til opsætning af samme på en linux-boks? Hvis jeg fuldstændig har
misforstået konceptet med VPN, så bare sig til

på forhånd tak,
Niels

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-11-02 21:55

In article <3dd228b7$0$15064$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, nkh wrote:
> [...]
> guider til opsætning af samme på en linux-boks? Hvis jeg fuldstændig har
> misforstået konceptet med VPN, så bare sig til

Du skal bare køre IPSec til en FreeBSD eller OpenBSD æske.
Glem Linux til sådanne formål.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-02 22:01

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Du skal bare køre IPSec til en FreeBSD eller OpenBSD æske.

Har du erfaringer med en OS X op mod en saadan? Jeg vil gerne have
mig koblet op paa et net over en ssh forbindelse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-02 07:45

In article <kkk7jhgp5k.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Har du erfaringer med en OS X op mod en saadan? Jeg vil gerne have
> mig koblet op paa et net over en ssh forbindelse.

IPSec er ikke ssh. Men der er masse af vejledninger i at koble
en Mac med OS X sammen med en BSD unix. OS X 10.2 kommer med
den samme IPSec som de andre BSD unix (KAME).

Da jeg testede IP over ssh (elendig performance) var detmellem 2 Linux
kasser.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-02 22:33

Povl H. Pedersen wrote:

> Du skal bare køre IPSec til en FreeBSD eller OpenBSD æske.
> Glem Linux til sådanne formål.

Ja, for det virker simpelthen ikke og det gør de kommercielle
IPSEC-produkter baseret på Linux heller ikke!

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>