Aggregering af data i tabel?
Fra : Birger Holm-Jensen

Dato : 01-03-01 17:33

Jeg er begynder i databaser og står over for følgende:

Jeg har to tabeller jeg skal have kørt sammen i Access 97/2000. Mit problem
består i, at data (som er månedsdata) ligger summeret pr. butik på
varenummerniveau i den ene tabel, men ikke i den anden.

Eksemplet er:

TABEL 1 (år 1)

Butiksnr: Vare: Omsætning:

Etc.

TABEL 2 (år 2)

Butiksnr: Varenr: Omsætning:

1 10b 20
1 10b 35
1 10b 56
Total 10b 111

1 20a 75
Total 20a 190

etc.

2 10b 85
2 20a 45
2 20a 36
etc.

Nu vil jeg gerne køre data i tabel 1 op i mod et summeret tal i tabel 2.
Eks. tallet for vare 10b som 100 op i mod tallet for den samme vare i tabel
2 som er 111 (og dermed give grundlag for en evt. indexberegning).

Hvordan klarer jeg den og hvordan laver jeg relationerne?

Birger Holm
bhj@postman.dk

Fra : Christian Laursen

Dato : 01-03-01 17:38

"Birger Holm-Jensen" <bhj@postman.dk> writes:

> Jeg er begynder i databaser og står over for følgende:
>
> Jeg har to tabeller jeg skal have kørt sammen i Access 97/2000.

Så skal du spørge i dk.edb.database.ms-access istedet for her.

XFUT: Dertil

Christian Laursen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-03-01 11:07

Birger Holm-Jensen wrote:

> [...]
> Eks. tallet for vare 10b som 100 op i mod tallet for den samme vare i tabel
> 2 som er 111 (og dermed give grundlag for en evt. indexberegning).

Gys. Hvem har dog lavet den struktur? Personligt ville jeg nok starte
med at lave den om, men hvis strukturen i tabel 2 er den man ønsker
fremover, kan jeg godt se at det er et problem.

Mht til dit problem: Lav en tabel2_tmp el. med samme struktur som tabel1

Hæld data i den med

select butiksnummer, varenummer, sum(omsætning)
from tabel2
group by butiksnummer, varenummer

Nu har du samme struktur på dine to datasæt. Har du brug for yderligere
hjælp?

Og i øvrigt: Der er ingen grund til at dette skulle sendes til
access-gruppen. Både problemet og løsningen kunne formuleres i generelle
databasetermer.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-03-01 15:36

Hej.

"Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> wrote in
message news:3A9F7093.145C20FD@REMOVEcapgemini.dk...
> Birger Holm-Jensen wrote:

[klip]

> [...]
>
> Hæld data i den med
>
> select butiksnummer, varenummer, sum(omsætning)

Eller bare lave et view:

create view tabel2_total as
select butiksnummer, varenummer, sum(omsætning) omsætning
from tabel2
group by butiksnummer, varenummer

Så indeholder tabel2_total samme striktur som tabel1.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Birger Holm-Jensen

Dato : 02-03-01 17:19

"Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> skrev i en
meddelelse news:3A9F7093.145C20FD@REMOVEcapgemini.dk...

> [...]
> from tabel2
> group by butiksnummer, varenummer
>
> Nu har du samme struktur på dine to datasæt. Har du brug for yderligere

Det lykkedes at få data grupperet efter din vejledning og så langt så godt.
Jeg har nu to ens udseende tabeller og
vil gerne ud fra en forespørgsel have følgende kolonner:

Butiksnr Varenr Omsætning år 1: Omsætning år 2:

1 10b 115 125
1 20b 175 211
2 10b 75 85

etc.

Jeg har prøvet mig frem med flere forskellige relationstyper, men resultatet
bliver helt tosset. Hvordan vil du lave
relationerne og hvilke felter vil du medtage i din forespørgsel?

Birger Holm
bhj@postman.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-03-01 13:34

Birger Holm-Jensen wrote:

> "Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk>
> skrev i en meddelelse news:3A9F7093.145C20FD@REMOVEcapgemini.dk...

<snip>

> [...]
> bliver helt tosset. Hvordan vil du lave
> relationerne og hvilke felter vil du medtage i din forespørgsel?

create table tabel1b as
select butiksnummer, varenummer, sum(omsætning) as sum_omsaetning
from tabel2
group by butiksnummer, varenummer
;

select a.butiksnr, a.varenr, a.omsaetning, b.sum_omsaetning
from tabel1 a
join tabel1b b
on a.butiksnr = b.butiksnr
and a.varenr = b.varenr
;

P.S. Det er kotume, at man fjerne de dele af det indlæg man svarer på
som ikke længere er relevant.

Fra : Birger Holm-Jensen

Dato : 06-03-01 18:01

"Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> skrev i en
meddelelse news:3AA3871F.CDB9197D@REMOVEcapgemini.dk...

> [...]
> and a.varenr = b.varenr
> ;
>
> P.S. Det er kotume, at man fjerne de dele af det indlæg man svarer på

Jeg bliver ved med at få fejlen Syntax Fejl i Create Table sætningen,
hvorefter select i første linje markeres. Jeg har checket navne, stavemåder
og tegnsætning op til flere gange og jeg har ingen danske karakterer
indblandet.

Kan du regne ud, hvad der er galt?

Birger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-03-01 11:41

Birger Holm-Jensen wrote:

> [...]
> hvorefter select i første linje markeres. Jeg har checket navne, stavemåder
> og tegnsætning op til flere gange og jeg har ingen danske karakterer

Formodentlig at du bruger en database end mig. Jeg har glemt, hvad du
kører på.

Det fixes let ved først at oprette tabellen, og derefter indsætte data

create table tabel1b(
butiksnummer int not null
, varenummer int not null
, sum_omsaetning money not null)
;

insert into tabel1b

Fra : Birger Holm-Jensen

Dato : 07-03-01 21:44

> [...]
> ;
>
> insert into tabel1b
> select butiksnummer, varenummer, sum(omsætning)

Det virker stadig ikke...

Jeg får en syntax error uanset hvad (jeg bruger Access97/2000 i øvrigt)

Jeg kan godt lave den tomme tabel med din create tabel kode, men insert og
select vil den ikke spise?

Jeg prøver lige med mine egne betegnelser for nemheds skyld:

Tabel 2000:

Kardex Vnr Afsaet

Tabel 2001

Kardex Vnr Afsaet

Ny vil jeg gerne have en tabel (tabel_ny) med følgende fire kolonner:

Kardex Vnr Afsaet_2000 Afsaet_2001

Der vil være poster, hvor enten afsaet_2000 eller afsaet_2001 ingen værdi
har, men så skal værdien null med disse steder.

Jeg har været meget omhyggelig med tegnsætning og navne i koden, men jeg
forstår ikke hvad der går galt?

Mvh.
Birger

P.s. Jeg har problemer med at poste indlæg til nyhedsgrupper fra arbejdet
(hvor jeg skal bruge tingene), så skriv meget gerne til mig direkte på
bhj@postman.dk