inspiration til bordben - spisebord
Fra : Jan Holm

Dato : 13-11-02 00:51

Hej

Er der nogle forslag til subj. Jeg er igang med et størrer projekt
til vores kommende spisebord. Det bliver støbt i beton. Jeg er
lige nu igang med at finde den rigtige okker farve blanding. Det
kommer til at veje omkring 200 kg så benene skal være af en
vis holdbarhed, men ok det er "kun" 50 kg pr ben. Vi er åbne
for alle materialer. Må gerne være lidt utraditionelt.

Mvh
Jan Holm

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-11-02 08:19

> [...]
> vis holdbarhed, men ok det er "kun" 50 kg pr ben. Vi er åbne
> for alle materialer. Må gerne være lidt utraditionelt.

Rustfri stålrør - f.eks. 3" rør...
Prøv at kør forbi din lokale produkthandel... De har en gang imellem rustfri
stålrør fra mejerier o.lign. liggende - og i de længder du skal bruge dem
tror jeg ikke det vil være noget problem at finde 4 stykker der kan bruges.

/Nygaard

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-11-02 08:36

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogle forslag til subj.

Runde ben af beton....?

Eller hvis bordet er firkantet, så firkantet ben af beton...?

Mvh - Martin

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-11-02 09:05

> Runde ben af beton....?

Kunne evt. laves med et spiro-rør (ved ikke hvordan det staves - men et
ventilations rør), ca. 10 cm.
Det smøres med diesel indvendigt, og fyldes med beton (og et stykke
kamstål). Når beton'en er hærdet "skrælles" metallet af. Det vil give et
flot spiral-mønster.

/Nygaard

Fra : Jan Holm

Dato : 13-11-02 16:58

Tak til alle, har fået noget at tænker over.

Mvh
Jan Holm

Fra : Thïngmand

Dato : 13-11-02 09:24

www.frilund.dk

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 14-11-02 09:42

> [...]
>
> Mvh
> Jan Holm
>
> Hvad med galvaniserede vandrør, f.eks 1" med formmuffer som fødder. Jeg
har set det på et glasbord, det så smart ud.

Jens Lundgaard

Fra : Jan Holm

Dato : 14-11-02 18:49

> Jens Lundgaard

Det lyder ikke dumt. Der kunne jeg så få lavet gevind i og så støbe en
"hunpart" ind i betonen. Den vil jeg lige arbejde med.
Lørdag laver vi andet forsøg, pangler lidt med farven. En anden skrev
det med at ligge flamingo i midten, er kommet lidt i tvivl mht styrken
ved det. Bordet er trods alt 180x90x6 = ca 97 liter.
Vi prøver istedet med lega nødder. Det må også gøre bordet en del
lettere men samtidig næsten samme styrke.

Mvh
Jan Holm

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-11-02 19:47

> Vi prøver istedet med lega nødder. Det må også gøre bordet en del
> lettere men samtidig næsten samme styrke.

Prøv evt. at arbejde med fiberbeton, som jeg nævnte et andet sted. Jeg vil
tro at hvis du støber det i fiberbeton kan du nøjes med at lave bordpladen
20 mm tyk. Langs kanterne, og imellem f.eks pr. 30 cm kan man så lave nogle
vanger på 4-6 cm i højden.

Husk at du kan komme forskellige tilslagsmaterialer i alt efter hvilken
overflade du vil have. F.eks. farvede småsten eller marmormel, hvis
overfladen skal være helt ensartet, lukket og glat. Tænk f.eks på terrazzo.

Prøv at se http://www.bbfiberbeton.dk

Mvh - Martin

Fra : Jan Holm

Dato : 14-11-02 23:57

Martin Christiansen wrote:
> [...]
> lave bordpladen 20 mm tyk. Langs kanterne, og imellem f.eks pr. 30 cm
> kan man så lave nogle vanger på 4-6 cm i højden.

Hej Martin

Ud over det med lega nødderne kommer der også fibre i betonen.
Strukturen i bordpladen vil jeg lave ved at lave 2 blandinger af beton.
En med en okker farve og en uden. Dem vil jeg så, når vi støber,
mixe således der kommer en farvestruktur i bordpladen.

Mvh
Jan Holm

Fra : Martin Christiansen

Dato : 15-11-02 16:02

> Strukturen i bordpladen vil jeg lave ved at lave 2 blandinger af beton.
> En med en okker farve og en uden. Dem vil jeg så, når vi støber,
> mixe således der kommer en farvestruktur i bordpladen.

Husk når du er færdig at smide et billede af bordet i dk.binær.

Mvh - Martin

Fra : Jan Holm

Dato : 16-11-02 11:08

Martin Christiansen wrote:
> Husk når du er færdig at smide et billede af bordet i dk.binær.
> Mvh - Martin

Skal nok Regner med at lave en lille manual til hvordan
vi laver bordet. Fremstillingsmetode, blandinger, farver, alt
med billeder. Den manual skal dog ikke ud før vi har fundet
ud af om alt fungere som planlagt. Så der kan godt gå noget
tid. Den skal også tørrer i rimelig lang tid inde vi kan slibe på
det.

Mvh
Jan Holm