Isfjerner
Fra : Popeye

Dato : 12-11-02 23:02

Er der nogen måde jeg kan lave min egen isfjerner på en billig måde, istedet
for at købe den dyre spray på tankstationen ?

Peter

Fra : Tommy

Dato : 13-11-02 09:52

On Tue, 12 Nov 2002 23:02:13 +0100, "Popeye"
<popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> wrote:

>Er der nogen måde jeg kan lave min egen isfjerner på en billig måde, istedet
>for at købe den dyre spray på tankstationen ?
>
>Peter

1½ sodavandsflaske fyldt op med ikke alt for varmt vand. Hældes blot i
afmålte mængder ud på ruden. Har selv brugt metoden mange gange. Også
på en forrude med stenslag og har aldrig været udsat for de frygtede
sprængninger eller lignende.
--
Tommy - http://www.verndroid.tk
Clan Encore - http://www.clan-encore.tk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-11-02 19:47

Popeye wrote:

> Er der nogen måde jeg kan lave min egen isfjerner på en billig måde, istedet
> for at købe den dyre spray på tankstationen ?

Jeg ville gætte på at en symaskine olie på den tørre rude ville forebygge det.

Fra : LR

Dato : 13-11-02 22:29

> Jeg ville gætte på at en symaskine olie på den tørre rude ville forebygge
det.

Argh! Det skal i hver fald ikke på forruden :)

Men interessant ide. Mon man kan lave en overflade eller overfladefilm, som
ikke lader dug fæstne sig? Voks? Olie?

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-02 08:32

LR skrev:

>Men interessant ide. Mon man kan lave en overflade eller overfladefilm, som
>ikke lader dug fæstne sig?

Man kunne forsøge med et lag opvaskemiddel.

--
Bertel

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 14-11-02 09:45

In <eak6tuobdtlo3e82ng84ijc31trl1n6guh@news.stofanet.dk> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>Man kunne forsøge med et lag opvaskemiddel.

>--
>Bertel
>http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Dugfri belægninger findes fx til svejsebriller:
http://www.kongstad.dk/katalog/Ojenafsnit.pdf

Så klip nogle stykker af dem op og lav en svejsebrillemosaik
på forruden.

En anden mulighed er solformørkelsesbriller (det generer ikke
udsynet yderligere at der evt kommer lidt dug/is på dem)

Af en eller anden grund kommer jeg til at tænke på en bog:
Katalog over fantastiske opfindelser, der blandt andet rummer
perler som det beskyttende halvtag til solure, den gennemsigtige
parasol (som udmærker sig ved ikke at spærre for udsynet til himlen)
og et strygejern med hjul (bevæger sig hurtigere end et almindeligt
strygejern og sparer Dem derved megen tid).

Mere seriøst er det nok svært at lave en dugfri overflade, der
kan holde til en vinduesvisker og helt undvære en vinduesvisker
tror jeg ikke man kan.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-11-02 15:14

Kai Birger Nielsen wrote:

> Mere seriøst er det nok svært at lave en dugfri overflade, der
> kan holde til en vinduesvisker og helt undvære en vinduesvisker
> tror jeg ikke man kan.

Lidt har altid ret. Det isen hænger alt for hård på det helt rene glas.
Der kunne også være noget i sprinkler væsken (er der ikke det?).

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-11-02 16:39

"Kai Birger Nielsen" skrev

> Mere seriøst er det nok svært at lave en dugfri overflade, der
> kan holde til en vinduesvisker og helt undvære en vinduesvisker
> tror jeg ikke man kan.

Endnu mere seriøst: I min bil sidder vinduesviskerne altså på ydersiden og
duggen på indersiden - det troede jeg egentlig var sådan på alle biler?
)
Hilsen Inger

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 18-11-02 12:52

In <3dd3c387$0$35918$edfadb0f@dread13.news.tele.dk> "Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]

>duggen på indersiden - det troede jeg egentlig var sådan på alle biler?

Jo, men det er is på forruden vi snakker om og det sidder på
ydersiden, så ideen var at forhindre dug i at sætte sig på
ydersiden af forruden, thi da ville der heller ikke være noget
der kunne fryse til is.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-11-02 23:31

Kai Birger Nielsen wrote:

> Jo, men det er is på forruden vi snakker om og det sidder på
> ydersiden, så ideen var at forhindre dug i at sætte sig på
> ydersiden af forruden, thi da ville der heller ikke være noget
> der kunne fryse til is.

Jo, du kan ikke forhindre regnen i at falde, og ligeså lidt dug,
men den behøver ikke at klæbe til glasset.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-02 14:19

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message
> Mere seriøst er det nok svært at lave en dugfri overflade, der
> kan holde til en vinduesvisker og helt undvære en vinduesvisker

Vinduesviskeren sidder udenfor og duggen opstår indeni bilen... Hvordan ser
din bil ud?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Weis

Dato : 14-11-02 17:35

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> "Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message
>
> Vinduesviskeren sidder udenfor og duggen opstår indeni bilen...
Hvordan ser
> din bil ud?

Belgisk, du ved

mvh
Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-11-02 18:33

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:3dd3c70d$0$223$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Vinduesviskeren sidder udenfor og duggen opstår indeni bilen... Hvordan ser
> din bil ud?

Han kommer vel bare fra Århus

Mvh
Martin

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 18-11-02 12:50

In <3dd3c70d$0$223$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> writes:

>"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message

>Vinduesviskeren sidder udenfor og duggen opstår indeni bilen... Hvordan ser
>din bil ud?

Subjectet er "Isfjerner". Når min bil fryser til, sker det udenpå
bilen. Vender du vrangen ud på din bil inden du stiller den fra dig ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-11-02 15:20

> Subjectet er "Isfjerner". Når min bil fryser til, sker det udenpå
> bilen. Vender du vrangen ud på din bil inden du stiller den fra dig ?
>

> mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Du kan sandeligt finde ud af at quotefucke... !!!

Tumling !

EOD

Fra : Peter Weis

Dato : 18-11-02 15:32

> [...]
Hvordan
> ser

> Du kan sandeligt finde ud af at quotefucke... !!!

Hvad mener du? - han beskærer da ikke dit indlæg så det ændrer mening,
tværtimod citerer han det hele dit indlæg

Fra : Jon Larsen

Dato : 18-11-02 15:05

> Vinduesviskeren sidder udenfor og duggen opstår indeni bilen... Hvordan
ser
> din bil ud?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ikke desto mindre er der sommetider også is på indersiden på forruden på den
gamle Lada der holder her uden for døren.... men det er jo nok fordi hele
bilen er lidt fugtig... Så jeg skraber både udvendig og indvendig..

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-02 20:05

Kai Birger Nielsen skrev:

>Så klip nogle stykker af dem op og lav en svejsebrillemosaik
>på forruden.

Så er det altså nemmere at dække forruden til med aviser når man
parkerer bilen.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-11-02 20:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så er det altså nemmere at dække forruden til med aviser når man
> parkerer bilen.

Nå....
Jeg har sgi ingen aviser med, når jeg underholder om vinteren ved
diverse forsamlingshuse, -så ?

Og ingen svejse briller, men en gummi-skarpkant plastic, plus -og
det er vist væsentlig her, noget knofedt, så er du farbar, og dit
kolesteroltal og kondi vil have rigtig godt af det..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Digit

Dato : 13-11-02 22:14

"Popeye" ræsonnerede, og skrev d. 13 nov 2002:

> Er der nogen måde jeg kan lave min egen isfjerner på en billig måde,
> istedet for at købe den dyre spray på tankstationen ?

Isopropylalkohol som kan købes i den lokale Matas. Halv-varmt vand virker
(og det fedter ikke dine ruder ind).

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-11-02 23:51

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> wrote in message
> Isopropylalkohol som kan købes i den lokale Matas. Halv-varmt vand virker
> (og det fedter ikke dine ruder ind).

For dyrt i forhold til ren sprinklervæske (som også er 2-propanol)...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-11-02 01:49

> "Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> wrote in message
>
> For dyrt i forhold til ren sprinklervæske (som også er 2-propanol)...

> [...]

Det er i hvert fald ikke hos Matas det skal købes. Sprinklervæske indeholder
kun en vis mgd. 2-propanol = isopropylalkohol = karburatorsprit, som jeg
bruger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-11-02 08:17

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> wrote in message
> Er der nogen måde jeg kan lave min egen isfjerner på en billig måde,
istedet
> for at købe den dyre spray på tankstationen ?

Den billigste løsning er sprinklervæske...