Forhindre skriftstørrelseændring ved ctrl&~
Fra : Kasper Ovi

Dato : 12-11-02 20:52

Jeg ved at det er muligt at forhindre at en bruger skifter skriftstørrelsen
i teksten ved at holde ctrl nede og så scrolle med midterste museknap (hvis
den kan rulle), men jeg kender ikke til løsningen... :-/

Nogen der kan hjælpe?

Mvh
Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-02 21:12

"Kasper Ovi" <ovi@it-c.dk> skrev :

>Jeg ved at det er muligt at forhindre at en bruger skifter skriftstørrelsen
>i teksten ved at holde ctrl nede og så scrolle med midterste museknap (hvis
>den kan rulle), men jeg kender ikke til løsningen... :-/

Ved at bruge pixels i font-size, virker kun i IE og kan omgås.

Men hvorfor?

Skal design gå forud for brugervenlighed?

Der er jo nok en grund til at folk ønsker at bruge en større
fontstørrelse.

Fra : Kasper Ovi

Dato : 12-11-02 23:12

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Ved at bruge pixels i font-size, virker kun i IE og kan omgås.

Det ser ikke umiddelbart ud til at virke. Jeg har brugt et style-sheet og
sat teksten til "font-size: 16px", og det hjalp ikke...

> Men hvorfor?
>
> Skal design gå forud for brugervenlighed?
>
> Der er jo nok en grund til at folk ønsker at bruge en større
> fontstørrelse.

Hvorfor skal man altid få at vide at man går imod brugervenlighed, normer og
jeg skal komme efter dig når man kommer med et ærligt spørgsmål?!

Jeg spørger fordi at brugeren netop _ikke_ skal have mulighed for at ændre i
størrelsen da brugeren arbejder på en specifik hjemmeside (højde & brede)
med lidt specielt formateret indhold, og der vil en "fumlet" bruger meget
hurtigt lave ged i den.

Mvh
Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-02 23:53

"Kasper Ovi" <ovi@it-c.dk> skrev :

>Det ser ikke umiddelbart ud til at virke. Jeg har brugt et style-sheet og
>sat teksten til "font-size: 16px", og det hjalp ikke...

Det skulle det da gøre medmindre du har ændret i
internetindstillinger => egenskaber => general => tilgængelighed
(vidst nok på dansk).

>Hvorfor skal man altid få at vide at man går imod brugervenlighed, normer og
>jeg skal komme efter dig når man kommer med et ærligt spørgsmål?

Fordi jeg er træt af at komme på sider med lille skrift, som jeg
egentlig godt ville læse, uden nogen mulighed for at ændre det.

Vi har ikke alle falkeøjne.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 13-11-02 09:42

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Fordi jeg er træt af at komme på sider med lille skrift, som jeg
> egentlig godt ville læse, uden nogen mulighed for at ændre det.
>
> Vi har ikke alle falkeøjne.

Det er en af grundene til at Opera er populær hos mig.
I øverste højre hjørne sidder der en rullemenu, hvor zoomniveau kan
indstilles.
Kommer man ind på en side, hvor teksten er ekstrem lille, kan man bare
zoome.
Smart feature.

--
/kenne
"Programmet har udført en ulovlig handling".

Fra : Kasper Ovi

Dato : 13-11-02 17:03

> Det skulle det da gøre medmindre du har ændret i
> internetindstillinger => egenskaber => general => tilgængelighed
> (vidst nok på dansk).

Jeg har ikke ændret noget i disse indstillinger.

Har du et link til et site som virker, så man evt. kunne lure fejlen af?

Mvh
Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-11-02 18:02

F.eks. <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tekst_2.htm>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-02 23:43

Kasper Ovi skrev:

> Hvorfor skal man altid få at vide at man går imod
> brugervenlighed, normer og jeg skal komme efter dig når man
> kommer med et ærligt spørgsmål?!

Usenet er ikke en gratis hotline men et åbent forum. Knuds svar er
lige så "ærligt" som dit spørgsmål. I masser af tilfælde er der
faktisk god grund til at stille modspørgsmål på usenet.

Der er flere af skribenterne herinde der har standarder, bl.a. for
brugervenlighed, som deres kæpheste. Det kan man lige så godt
acceptere før som siden.

> [...]
> hjemmeside (højde & brede) med lidt specielt formateret
> indhold, og der vil en "fumlet" bruger meget hurtigt lave ged

Er der kun én bruger? Eller er der tale om en begrænset (kendt)
brugerskare. Jeg tror ikke der er nogen der vil klandre dig for at
lave specifik kode tilpasset en lukket brugerkreds. Men så snart
man taler om sider der er åbne for alle og enhver bliver kravene
til brugervenlighed og understøttelse på tværs af programmer og
operativsystemer sat i vejret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 13-11-02 02:21

On Tue, 12 Nov 2002 20:52:05 +0100, "Kasper Ovi" <ovi@it-c.dk> wrote:

> [...]
>i teksten ved at holde ctrl nede og så scrolle med midterste museknap (hvis
>den kan rulle), men jeg kender ikke til løsningen... :-/

Brug evt CSS til at styre skriftstørrelsen.

/Ryan