Kan man gå ind i Words stavekontrol og ret~
Fra : Britt Malka

Dato : 11-11-02 23:39

Godaften,

Er der nogen her, der ved, om man kan gå ind i stavekontrollen på
Word, altså ikke bruger.dic, men den originale, og rette de stavefejl,
der er?
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 12-11-02 06:12

Britt Malka <britt@malka.fr> wrote:

> Er der nogen her, der ved, om man kan gå ind i stavekontrollen på
> Word, altså ikke bruger.dic, men den originale, og rette de stavefejl,
> der er?

Det kan du desværre ikke.

Jacob

--
"I have always imagined that Paradise will be a kind of library" (Jorge
Luis Borges)

Fra : Britt Malka

Dato : 13-11-02 14:14

On Tue, 12 Nov 2002 07:11:46 +0200, Jacob Twisttmann Jørgensen
<jacoben@luukku.com> wrote:

>Det kan du desværre ikke.

Øv, jeg tænkte, at det bare var mig, der ikke havde fundet en hemmelig
bagdør...

Fra : pre

Dato : 12-11-02 12:35

Ved at udnytte Word´s egne funktioner kan meget opnås. Både
AutoKorrektur og AutoTekst kan anvendes på forskellig vis.

© pre 2002

Fra : Britt Malka

Dato : 13-11-02 14:18

On Tue, 12 Nov 2002 12:35:01 +0100, "pre" <skrivtil@gruppen.dk> wrote:

>Ved at udnytte Word´s egne funktioner kan meget opnås. Både
>AutoKorrektur og AutoTekst kan anvendes på forskellig vis.

Jo, det kan der være noget om... Dog giver det nok problemer i forhold
til et ord som "internet", som Word tror skal staves med stort på
dansk. Hvis jeg sætter det i autokorrektur, vil den vel også rette
ordet, selv om det er det første ord i sætningen? Okay, nu ved jeg,
hvordan det ord skal staves, så det er blot et eksempel.

Autotekst kunne jeg bedre lide før i tiden. Der brugte jeg den meget,
men efter den blev ændret i Word 2000 var det vist, bruger jeg den
stort set ikke.

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 13-11-02 14:28

> [...]

> ordet, selv om det er det første ord i sætningen? Okay, nu ved jeg,
> hvordan det ord skal staves, så det er blot et eksempel.

Selv om "internet" (vist nok) først kom med i den allernyeste udgave af
Retskrivningsordbogen (RO), og da i en udgave stavet med lille, blev det
inden da anbefalet at skrive det med stort, og derfor retter stavekontrollen
også "internet" til "Internet". Ændringerne i RO 2001 er heller ikke kommet
med i Office XP/Word 2002, heller ikke introduktionen af "internet" på
dansk. Men hvis du er sikker på, at et ord er stavet korrekt, og hvis
stavekontrollen farver det, kan du jo bare tilføje det via stavekontrollens
funktioner. Så genkendes det ikke længere som en fejl.

Jacob

Fra : pre

Dato : 13-11-02 19:44

Se på knappen Undtagelser med fanerne Første bogsttav, Stort
Begyndelsesbogstav På Alle ord, Andre Rettelser. Med brugerordbogen som
suppleant burde det være muligt at skabe et rimeligt resultat.
De stavefejl der "af og til" optræder i nyhedsgrupperne er ikke et
resultat fra Word.

Fra : Britt Malka

Dato : 19-11-02 22:01

On Wed, 13 Nov 2002 19:43:46 +0100, "pre" <skrivtil@gruppen.dk> wrote:

>Se på knappen Undtagelser med fanerne Første bogsttav, Stort
>Begyndelsesbogstav På Alle ord, Andre Rettelser. Med brugerordbogen som
>suppleant burde det være muligt at skabe et rimeligt resultat.

Jo, men rent faktisk - til så dyrt et program burde det være muligt at
opnå mere end et "rimeligt resultat".

Fra : pre

Dato : 19-11-02 22:38

Skulle alle ønsker opfyldes er det lige før der ikke er plads til andet.
Men det var måske en idé at se på de eksisterende retskrivnings-
synonym- og fremmedordsordbøger. Flere af dem kan integreres i Windows,
specielt tænker jeg på Politikens Store Ordbogs-cd-Rom som ser ud til at
være både nyttig og underholdende.

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 20-11-02 09:30

pre <skrivtil@gruppen.dk> wrote:

> Skulle alle ønsker opfyldes er det lige før der ikke er plads til
> andet.

Det er ganske rigtigt. Stavekontroller retter sig efter det, der var
sproglig praksis, da kontrollen blev lavet, men sproget udvikler sig
hurtigere end stavekontrollers og Retskrivningsordbogens opdateringer.

Jacob