/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Vores krav til udbyder !!
Fra : Tonny/Carina


Dato : 11-11-02 22:19

"Vi" taler meget om at være beviste om den aktivitet vi udføre. Gøre det på
den bedste og mest sikre måde, således at ingen kommer galt afsted, ect.
Inden for de enkelte specialiteter, tech-dyk, vragdyk, huledyk osv.osv.
sidder der en masse af jer med en stor viden indenfor et eller flere
områder. Men er vi der udover dygtige/beviste nok !!!

Jeg har gået og tænkt lidt på kvaliteten af den luft som vi køber ude i de
enkelte forretninger. Burde det ikke være som hos slagteren, at luftanalyse
attesten hænger frit fremme !!!

Ligeså med hensynet til når man lejer udstyr/uddanner nye folk med
skoleudstyr, burde det ikke bare være naturligt at der fuldte en
vedligeholdelses attest med på at udstyret er OK !!!

Eller når vi sejler ud på a hav for at berige os med endnu en fantastisk
oplevelse, at vi så ved at båden vi sejler med bare er i orden og ikke
mindst at skipperen har "papirerne" i "baglommen" !!!

Jeg må indrømme at jeg ikke selv er helt "stueren" dvs. jeg spørge aldrig om
jeg må se en luftanalyse attest. ect. og vil derfor gerne høre fra andre i
samme situation og evt. forslag til hvorledes vi kan påvirke udbyderne.

MVH
Tonny Hansen





 
 
S Arnvig (12-11-2002)
Kommentar
Fra : S Arnvig


Dato : 12-11-02 11:47

Tonny/Carina <cariton2@worldonline.dk> skrev:

<snip>
>Jeg har gået og tænkt lidt på
>kvaliteten af den luft som vi køber ude i de
>enkelte forretninger. Burde det ikke
>være som hos slagteren, at luftanalyse
>attesten hænger frit fremme !!!
>
>Ligeså med hensynet til når man lejer
>udstyr/uddanner nye folk med
>skoleudstyr, burde det ikke bare være
>naturligt at der fuldte en
>vedligeholdelses attest med på at
>udstyret er OK !!!
<snip>
Dine ønsker er faktisk lovfæstede:
Her nogle uddrag af de relevante lovtekster


Dykkerloven Kapitel 3

Dykkermateriel
§ 14. Dykkermateriel skal være konstrueret, fremstillet, udstyret
og vedligeholdt således, at brugernes liv og helbred er
betryggende sikret.
Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter regler om dykkermateriel,
herunder hjælpemateriels indretning og udstyr m.v.
§ 15. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
godkendelse af dykkermateriel, herunder hjælpemateriel, der
anvendes til dykning, samt om markedsføring, udlån og udlejning af
sådant udstyr og materiel.

Syn
§ 16. Dykkermateriel, herunder hjælpemateriel, der anvendes
til dykkerarbejde eller til udlejning, skal synes.
Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter regler om afholdelse af
syn og dykkermaterielejerens pligter i forbindelse hermed.


Bekendtgørelse om dykkermateriel

§ 8. Kompressoranlæg, der anvendes ved dykkerarbejde og
rekreativ dykning, skal opfylde de for kompressorer i
almindelighed gældende regler samt være typegodkendt af
Søfartsstyrelsen.

§ 9. Trykbeholderanlæg, der anvendes ved dykkerarbejde og
rekreativ dykning, skal opfylde de for trykbeholdere i
almindelighed gældende regler.


Åndemidler

§ 19. Åndemidler må ikke indeholde skadelige stoffer af en sådan
art og i sådanne mængder, at dykkerens helbred kan skades,
ligesom åndemidler ikke må indeholde generende lugt- eller
smagsstoffer eller vanddamp i mængder, der kan give anledning til
skadelig kondensation eller isdannelse i materiellet.

§ 20. For åndemiddel til dykkerarbejde og rekreativ dykning
på dybder indtil 50 meter eller ved overtryk på indtil 5 bar,
må indeholdet af de enkelte stofferne nævnt i stk. 2 ikke
overstige de angivne værdier målt ved atmosfæretryk.
Kompressoranlæg godkendt i henhold til § 8, skal kontrolleres
mindst hver 12. måned eller oftere, hvis forholdene kræver dette.
Åndemiddelluft produceret på kompressoranlæg,
der ikke er omfattet af § 8, skal overholde grænseværdierne og
udstyres med en attest for luftens renhed.
Målingerne skal være tilgængelige for køberne/brugerne af
åndemidlet.

Stk. 2. Af attesten skal det fremgå, hvilke luftarter åndemidlet
indeholder angivet i volumenprocent. Atmosfærisk luft regnes som
en luftart.
Det skal endvidere fremgå, at indholdet af nedennævnte stoffer i
åndemiddelet ikke må overstige nedennævnte værdier:

Carbondioxid (CO2) 500 Ppm

Carbonmonooxid (CO) 10 Ppm

Nitrøse gasser (NO+NO2) 0,5 Ppm

Olie- og støvpartikler 0,3 mg/m3

Vand (H2O) (højtrykskompressorer) 100 mg/m3

Vand (H2O) (lavtrykskompressorer) 500 mg/m3


Desværre er der kun fastsat regler for syn af udstyr til
dykkerarbejde.
Udlejningsudstyr til rekreativ dykning synes ikke at være
omfattet af reglerne om syn.

>Eller når vi sejler ud på a hav for
>at berige os med endnu en fantastisk
>oplevelse, at vi så ved at båden vi
>sejler med bare er i orden og ikke
>mindst at skipperen har "papirerne" i
>"baglommen" !!!

Her er reglerne endnu strengere. Hvis du
sejler med personer på "charter" basis, skal
både skib og fører være godkendt af søfartsstyrelsen.

Søren Arnvig


Tonny Hansen (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny Hansen


Dato : 12-11-02 13:38

Hej S. Arnvig
Nu var jeg jo ikke lige forberedt på at skulle gennemlæse dykkerloven, men
dejligt at se at der er andre end mig selv der ved at den eksisterer. Med
fare for at mit svar skal opfattes som en gang juridsk spidsfindighed,-
hvilket jeg bestemt ikke har belæg for, vil jeg dog alligevel kommentere dit
indlæg. Iøvrigt er jeg glad for at nogen gider interessere sig for emnet,
således at vi måske kan få hævet standarden hos diverse "udbyder".

Du skrev:

> Syn
> § 16. Dykkermateriel, herunder hjælpemateriel, der anvendes
> til dykkerarbejde eller til udlejning, skal synes.
> Stk. 2. Erhvervsministeren fastsætter regler om afholdelse af
> syn og dykkermaterielejerens pligter i forbindelse hermed.

Længere nede skriver du:

> Desværre er der kun fastsat regler for syn af udstyr til
> dykkerarbejde.
> Udlejningsudstyr til rekreativ dykning synes ikke at være
> omfattet af reglerne om syn.

??? Du svare selv tidligere at dykkermateriel når det anvendes til
udlejning, skal synes. Rent faktisk skal man om i lovens formål og
anvendelsesområde § 2 stk. 2. som siger: Loven finder anvendelse på
dykkermateriel, uanset om materiellet anvendes ved dykkerarbejde eller i
rekreativt øjemed.

Endviderer står der i loven
§ 23
Ejere af dykkermateriel, der udlejes eller
anvendes til dykkerarbejde, skal etablere et
system for egenkontrol til drift og vedligehold af
dykkemateriel. Systemet skal være godkendt af søfartsstyrelsen
Stk. 2. Systemet skal som minimum omfatte:
1) Oversigt over alt materiel.
2) Procedurer for vedligehold med vedligeholdelsesprogram og instruktioner.
3) Oversigt over, hvem der er bemyndiget af ejeren til at foretage
vdeligeholdelse og eftersyn.

Hvem af udbyderne har et sådan system !!!

> Åndemidler
> Målingerne skal være tilgængelige for køberne/brugerne af
> åndemidlet.

Helt enig, men helt ærlig og hånden på hjertet osv. Ville du selv være 100 %
tryg ved den luft man "propper" i vores flasker rundt i det gandske land !!!
Jeg er ikke ubetinget.

> >Eller når vi sejler ud på a hav for
> >at berige os med endnu en fantastisk
> >oplevelse, at vi så ved at båden vi
> >sejler med bare er i orden og ikke
> >mindst at skipperen har "papirerne" i
> >"baglommen" !!!
>
> Her er reglerne endnu strengere. Hvis du
> sejler med personer på "charter" basis, skal
> både skib og fører være godkendt af søfartsstyrelsen.

Også her er jeg helt enig, men igen, jeg tror udemærket jeg kan finde de
første 10 "seriøse" udbydere som ikke lever op til lovens krav.

Det korte og det lange er, at der findes nogle mennesker der udgiver sig for
at være seriøse og tilbyder en ydelse som rent faktisk ikke lever op til
lovens krav. En lov som er lavet for beskytte os som benytter disse
udbydere.

Tonny Hansen



Tonny/Carina (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 12-11-02 15:53


"Tonny Hansen" <tha@fomfrv.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
> Det korte og det lange er, at der findes nogle mennesker der udgiver sig
for
> at være seriøse og tilbyder en ydelse som rent faktisk ikke lever op til
> lovens krav. En lov som er lavet for beskytte os som benytter disse
> udbydere.

Derhjemme skrev en NG'er nedenstående email til mig:

Hej!

Mht. jeres indlæg på NG dyk.
Jeg skal bare lige forstå det rigtigt: mener I opføre sig ligesom man gør
når man sætter sig ind i en taxa:
Spørger om chaufførens kørekort, erfaring med at køre taxa, beder om at se
værkstedregning, kontrollerer forsikringspapirerne - for det vel være
uforsvarligt at køre 120 km/t uden at have set det?

Nej selvfølgeligt mener I ikke det! men er det ikke lidt det samme.
Det handler vel om at bruge sin sunde fornuft og have øjnene åbne.


Heri er jeg også helt enig. Vi skal naturligvis bare bruge vores sunde
fornuft osv. Men sund fornuft hænger efter min opfattelse også en lille
smule sammen med erfaring. Når nye dykkere skal leje udstyr, fylde luft og
eksempelvis med på en bådtur, så tror jeg ærlig talt ikke de det mindste
tænker på om udstyret og luften nu er iorden eller om skibet er godkendt til
passagersejlads.
Som Arnvig jo så rigtigt nok skrev, så er der allerede regle for også vores
område. Det samme gøre sig gældende for Taxa'erne - forsikringen er i orden
ved at dytten er udstyret med en nummerplade, førekortet og attesten for
taxameteret hængen som regl meget synligt i bilerne. Overholdes disse regler
ikke, vanker der "formentlig" vognmanden en stor bøde.

Jeg bladere bestemt ikke for et kontrolsamfund hvor alt skal følges til
punkt og prikke. Men på den anden side bryder jeg mig ej heller om
folk/udbydere der fortæller hvor dygtige de er, når jeg samtidige ved at
"de" kun kan gøre det i kraft af at de gør det på ulige vilkår.

Jeg har ikke opskriften på hvorledes vi løser dette problem, men lad os da
endelig få emnet debateret her i gruppen

Tonny Hansen




Brian Green (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian Green


Dato : 13-11-02 00:27

Blot til orientering; Erhvervs- og Produktansvarsforsikring er ikke
lovpligtig! Hvad betyder det ? Tja, i sidste ende kan det betyde at en
"luftpåfylder" ikke har en forsikring der erstatter den skade hans produkt
eller tjenesteydelse (luftpåfyldning) forvolder på 3.mand og dennes ting
forårsaget af produktet, eller en fejl i eller ved produktet.

Et eksempel kunne være et dykkerdødsfald som skyldes indånding af forurenet
luft;

"Luftpåfylder" er erstatningsansvarlig efter Produktansvarsloven, de
efterladte rejser et krav efter Erstatningsansvarsloven. Luftpåfylder har
ingen forsikring der dækker hans ansvar. Efterladte ender med at rejse krav
mod luftpåfylders firma (personligt ejet/ApS/A/S) der skal ikke meget
fantasi til at forestille sig hvilken løsning en luftpåfylder vil vælge,
hvis han stilles overfor et erstatningskrav på 1 mio kr.

Fejlagtigt tror en del "luftpåfyldere" at en evt. ansvarsforsikring tegnet
via deres organisation som f.eks PADI mv. dækker sådan et tilfælde. Det gør
den ikke, medmindre skadelidte er deltager i et kursus, hvor organisationen
lægger navn til. Hertil skal føjes den kommentar, at den type
ansvarsforsikringer ikke dækker efter den danske Erstatningsansvarslov eller
Produktansvarslov, men efter de regler som er gældende i det land hvor,
forsikringen for organisationen, er tegnet (f.eks i Norge).

Vh Green

"Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:Ou8A9.1968$HU.184920@news010.worldonline.dk...
>
> "Tonny Hansen" <tha@fomfrv.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
> > Det korte og det lange er, at der findes nogle mennesker der udgiver sig
> for
> > at være seriøse og tilbyder en ydelse som rent faktisk ikke lever op til
> > lovens krav. En lov som er lavet for beskytte os som benytter disse
> > udbydere.
>
> Derhjemme skrev en NG'er nedenstående email til mig:
>
> Hej!
>
> Mht. jeres indlæg på NG dyk.
> Jeg skal bare lige forstå det rigtigt: mener I opføre sig ligesom man gør
> når man sætter sig ind i en taxa:
> Spørger om chaufførens kørekort, erfaring med at køre taxa, beder om at se
> værkstedregning, kontrollerer forsikringspapirerne - for det vel være
> uforsvarligt at køre 120 km/t uden at have set det?
>
> Nej selvfølgeligt mener I ikke det! men er det ikke lidt det samme.
> Det handler vel om at bruge sin sunde fornuft og have øjnene åbne.
>
>
> Heri er jeg også helt enig. Vi skal naturligvis bare bruge vores sunde
> fornuft osv. Men sund fornuft hænger efter min opfattelse også en lille
> smule sammen med erfaring. Når nye dykkere skal leje udstyr, fylde luft og
> eksempelvis med på en bådtur, så tror jeg ærlig talt ikke de det mindste
> tænker på om udstyret og luften nu er iorden eller om skibet er godkendt
til
> passagersejlads.
> Som Arnvig jo så rigtigt nok skrev, så er der allerede regle for også
vores
> område. Det samme gøre sig gældende for Taxa'erne - forsikringen er i
orden
> ved at dytten er udstyret med en nummerplade, førekortet og attesten for
> taxameteret hængen som regl meget synligt i bilerne. Overholdes disse
regler
> ikke, vanker der "formentlig" vognmanden en stor bøde.
>
> Jeg bladere bestemt ikke for et kontrolsamfund hvor alt skal følges til
> punkt og prikke. Men på den anden side bryder jeg mig ej heller om
> folk/udbydere der fortæller hvor dygtige de er, når jeg samtidige ved at
> "de" kun kan gøre det i kraft af at de gør det på ulige vilkår.
>
> Jeg har ikke opskriften på hvorledes vi løser dette problem, men lad os da
> endelig få emnet debateret her i gruppen
>
> Tonny Hansen
>
>
>



Tonny/Carina (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 13-11-02 08:51

Så kom det da på plads. En fin og enkel fremstilling.
Mht. til luften og vedligehold af udlejningsudstyret er jeg nok "lidt"
uforstående overfor at der er tages så let på reglerne.
Nu hverken siger eller mener jeg at alle der ikke hænger en luftanalyse
attest op ved kompressoren eller ikke udleverer en vedligeholdelses attest,
bryder reglerne. Måske er det simpel uvidenhed der gør sig gældende.
(Igår var jeg ude at besøge en dykkerklub hvor man havde lavet et
vedligeholdelsesprogram for alle medlemmernes flasker. Jeg må indrømme at
jeg blev glædelig overrasket.)
Man kunne så spørge sig selv om det i virkeligheden er alt for let at
tilbyde en ydelse !! - Også når det gælder at sejle med folk.

Eks. En båd med plads til 12 dykkere tager 3500-4500 for en dag tur. Båden
der ligger ved siden af har plads til 10 dykkere og tager 1500 for den samme
tur !!! (Jeg er ikke den store matematikker, men jeg har dog lært at regne
den ud) - det hænger simpelthen bare ikke sammen. Jeg kan godt forstå at
"ham den dyre" bliver lidt sur over at se kunderne sejle afsted med "ham den
billige".

Nu skal der nok sidde nogle og tænke, hvorfor fanden har han så ondt i
bagdelen over at jeg sejler en tur i ny og næ med en sluttede kreds af
venner hvor vi så deles om udgifterne. Rolig nu, det er på ingen måde den
slags "projekter" jeg er "ude efter". Jeg bladere for at alle dem der
påberåber sig at være i så seriøse og driver noget der ligner en forretning,
tager deres ansvar alvorligt og deltager aktivt i at højne respekten for
branchen. Det kan godt nok ikke være rigtigt at man "propper" X antal
dykkere i en båd hvor der kun er redningsveste til Y antal dykkere osv.
Dermed har de tur/vedligeholdelsesansvarlige også et ansvar - og det være
sig både i diverse dykkerbikser, men så sandelig også i diverse
dykkerklubber.

Med fare for "læserstorm"
Tonny Hansen


"Brian Green" <green@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd18ec5$0$63861$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Blot til orientering; Erhvervs- og Produktansvarsforsikring er ikke
> lovpligtig! Hvad betyder det ? Tja, i sidste ende kan det betyde at en
> "luftpåfylder" ikke har en forsikring der erstatter den skade hans produkt
> eller tjenesteydelse (luftpåfyldning) forvolder på 3.mand og dennes ting
> forårsaget af produktet, eller en fejl i eller ved produktet.
>
> Et eksempel kunne være et dykkerdødsfald som skyldes indånding af
forurenet
> luft;
>
> "Luftpåfylder" er erstatningsansvarlig efter Produktansvarsloven, de
> efterladte rejser et krav efter Erstatningsansvarsloven. Luftpåfylder har
> ingen forsikring der dækker hans ansvar. Efterladte ender med at rejse
krav
> mod luftpåfylders firma (personligt ejet/ApS/A/S) der skal ikke meget
> fantasi til at forestille sig hvilken løsning en luftpåfylder vil vælge,
> hvis han stilles overfor et erstatningskrav på 1 mio kr.
>
> Fejlagtigt tror en del "luftpåfyldere" at en evt. ansvarsforsikring tegnet
> via deres organisation som f.eks PADI mv. dækker sådan et tilfælde. Det
gør
> den ikke, medmindre skadelidte er deltager i et kursus, hvor
organisationen
> lægger navn til. Hertil skal føjes den kommentar, at den type
> ansvarsforsikringer ikke dækker efter den danske Erstatningsansvarslov
eller
> Produktansvarslov, men efter de regler som er gældende i det land hvor,
> forsikringen for organisationen, er tegnet (f.eks i Norge).
>
> Vh Green




Nikolaj Bech (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Bech


Dato : 13-11-02 15:28


"Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> wrote in message
news:UonA9.2572$HU.327802@news010.worldonline.dk...
> (Igår var jeg ude at besøge en dykkerklub hvor man havde lavet et
> vedligeholdelsesprogram for alle medlemmernes flasker. Jeg må indrømme at
> jeg blev glædelig overrasket.)

Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener med
vedligeholdelsesprogram, men i vores klub (Rødovre Sportsdykker Klub) har vi
et obligatorisk årligt flaske eftersyn, ud over det almindelige krav om tryk
prøvning hvert 5. år. Og jeg har på fornemmelsen at det har vi et eller
andet sted fra og at mange andre klubber i dk, har lignende procedurer. Jeg
ved ikke om det er noget der standardisret under DSF?

mvh
Nikolaj



Bjarne Rosenkrands (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 13-11-02 15:57

Ja det med årligt gennemsyn af flasken tror jeg er er mange klubber der har.
Vi har det også i Baracuda

Bjarne..
"Nikolaj Bech" <news@FJERNESnikb.dk> skrev i en meddelelse
news:pjtA9.52$_d6.2100@news.get2net.dk...
>
> "Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> wrote in message
> news:UonA9.2572$HU.327802@news010.worldonline.dk...
> > (Igår var jeg ude at besøge en dykkerklub hvor man havde lavet et
> > vedligeholdelsesprogram for alle medlemmernes flasker. Jeg må indrømme
at
> > jeg blev glædelig overrasket.)
>
> Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener med
> vedligeholdelsesprogram, men i vores klub (Rødovre Sportsdykker Klub) har
vi
> et obligatorisk årligt flaske eftersyn, ud over det almindelige krav om
tryk
> prøvning hvert 5. år. Og jeg har på fornemmelsen at det har vi et eller
> andet sted fra og at mange andre klubber i dk, har lignende procedurer.
Jeg
> ved ikke om det er noget der standardisret under DSF?
>
> mvh
> Nikolaj
>
>



Allan Hansen (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 13-11-02 16:36


"Bjarne Rosenkrands" <bjarnerosenkrands@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aqtp7m$11rj$1@news.cybercity.dk...
> Ja det med årligt gennemsyn af flasken tror jeg er er mange klubber der
har.
> Vi har det også i Baracuda

Ja det er helt almindeligt at for at kunne få fyldt flasker på klubbens
kompressoranlæg skal flasken tømmes og undersøges ud- og indvendigt en gang
årligt. Flaskens tilstand sammen med dens data skrives i et dataark og
følges år efter år.Vi samler også sammen med andre, mange flasker til fælles
trykprøvning. Kompressoranlægget med fyldebank er også i årligt service med
luftanalyser. Er der uregelmæssigheder i driften sender vi luft til analyse
hos DSF . Jeg tror dette er helt almindeligt i DSF klubber.

Allan Hansen, Havbasserne



S.Arnvig (13-11-2002)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 13-11-02 18:32


"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:aqtrh8$14n9$1@news.cybercity.dk...
> Ja det er helt almindeligt at for at kunne få fyldt flasker på klubbens
> kompressoranlæg skal flasken tømmes og undersøges ud- og indvendigt en gang
> årligt. Flaskens tilstand sammen med dens data skrives i et dataark og
> følges år efter år.Vi samler også sammen med andre, mange flasker til fælles
> trykprøvning. Kompressoranlægget med fyldebank er også i årligt service med
> luftanalyser. Er der uregelmæssigheder i driften sender vi luft til analyse
> hos DSF . Jeg tror dette er helt almindeligt i DSF klubber.
>

Tror jeg også.

Vi tillader kun fyldning af flasker som har været til visuel inspektion.
Samtidig samler vi alle flasker som skal trykprøves og sender
samlet, så det bliver billigere. Vi får lavet regelmæssig service
på kompressoren og luftanalyse er gratis gennem DSF.

Vores låneudstyr (regulatorer og veste) bliver serviceret årligt
Ligeledes vore 2 oxyboxe.

Søren Arnig



Allan Norsk (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Norsk


Dato : 13-11-02 09:14

snip - en hel masse om dyre og billige udbydere - snap

> Dermed har de tur/vedligeholdelsesansvarlige også et ansvar - og det være
> sig både i diverse dykkerbikser, men så sandelig også i diverse
> dykkerklubber.
>
> Med fare for "læserstorm"
> Tonny Hansen

Ingen læserstorm herfra.

Jeg kan kun anbefale dem der bekymrer sig om kvaliteten af det de sejler i
og indånder at melde sig ind i en klub og straks melde sig til teknisk
udvalg. Her får man et unikt førstehånds kendskab til vedligeholdsstanden af
udstyret, man får mulighed for selv at påvirke samme i positiv retning, og
man bliver garanteret godt modtaget.

/Allan




Henrik Manley (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 14-11-02 08:25

Er du ikke selv udbyder? Jeg mener du har reklameret for ture med M/S
Hydrobia som er tilknyttet til nogle dykkerbutikker. I så fald kan det du
skriver godt misforstås som et forsøg på reklame for firmaer der viser
luftanalysen, hvor skipperen har papir osv.

Reklamer er ikke velkomne her, brug "Dyk" og "Sportsdykkeren"

Henrik Manley

"Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:jkVz9.1526$HU.101889@news010.worldonline.dk...
> "Vi" taler meget om at være beviste om den aktivitet vi udføre. Gøre det

> den bedste og mest sikre måde, således at ingen kommer galt afsted, ect.
> Inden for de enkelte specialiteter, tech-dyk, vragdyk, huledyk osv.osv.
> sidder der en masse af jer med en stor viden indenfor et eller flere
> områder. Men er vi der udover dygtige/beviste nok !!!
>
> Jeg har gået og tænkt lidt på kvaliteten af den luft som vi køber ude i de
> enkelte forretninger. Burde det ikke være som hos slagteren, at
luftanalyse
> attesten hænger frit fremme !!!
>
> Ligeså med hensynet til når man lejer udstyr/uddanner nye folk med
> skoleudstyr, burde det ikke bare være naturligt at der fuldte en
> vedligeholdelses attest med på at udstyret er OK !!!
>
> Eller når vi sejler ud på a hav for at berige os med endnu en fantastisk
> oplevelse, at vi så ved at båden vi sejler med bare er i orden og ikke
> mindst at skipperen har "papirerne" i "baglommen" !!!
>
> Jeg må indrømme at jeg ikke selv er helt "stueren" dvs. jeg spørge aldrig
om
> jeg må se en luftanalyse attest. ect. og vil derfor gerne høre fra andre i
> samme situation og evt. forslag til hvorledes vi kan påvirke udbyderne.
>
> MVH
> Tonny Hansen
>
>
>
>



dykkerhelle (14-11-2002)
Kommentar
Fra : dykkerhelle


Dato : 14-11-02 17:13

Hej Henrik

Først undskyld den private mail - hvad ved bønder om agurkesalat ved
genoprettelse på NGén.

Hvad er din egen dif. af reklame på NGén. Jeg har da ofte set dig
"reklamere" for ture med Havbasserne?


VH
Helle


"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<ScIA9.4464$HU.507794@news010.worldonline.dk>...
> Er du ikke selv udbyder? Jeg mener du har reklameret for ture med M/S
> Hydrobia som er tilknyttet til nogle dykkerbutikker. I så fald kan det du
> skriver godt misforstås som et forsøg på reklame for firmaer der viser
> luftanalysen, hvor skipperen har papir osv.
>
> Reklamer er ikke velkomne her, brug "Dyk" og "Sportsdykkeren"
>
> Henrik Manley
> > >

Henrik Manley (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 14-11-02 17:30

> Hvad er din egen dif. af reklame på NGén. Jeg har da ofte set dig
> "reklamere" for ture med Havbasserne?
>
>

Kommercielle reklamer contra ikke kommercielle. Havbasserne er en ikke
kommerciel dykkerklub hvor ingen tjener noget på andre. Når ikke medlemmer
kommer med på klub ture betaler de en del af de faktiske udgifter (benzin,
kørsel, færger).

Grunden til vi nogle gange vil have flere med på turene er fordi det så
bliver billgere for alle deltagere.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk



Tonny/Carina (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 14-11-02 17:31

Som den "gamle gavede rotte" jeg har fået forståelse af at du er Henrik
Manley, undre det mig lidt, at lige netop du kunne finde på at insinuere -
(jeg opfatter din besked som om du "skyder mig noget i skoene") at denne
tråd er fabrikeret får at profilere M/S Hydrobia.

"Henrik Manley" skrev i en meddelelse
> Er du ikke selv udbyder? Jeg mener du har reklameret for ture med M/S
Hydrobia

Jo, jeg tilbyder at sejle med dykkere og !!!

> som er tilknyttet til nogle dykkerbutikker.

Her skal vi lige have noget på det rene : M/S Hydrobia er en selvstændig
forretning som af hensynet til at kunne tilbyde ture for alle, absolut ikke
er tilknyttet nogen som helst butik eller klub. Tværtimod så vil jeg meget
nødig at M/S Hydrobia bliver forvekslet med andre butikker eller for den
sags skyld rederier. Jeg alene står for driften og ansvaret for skibet og
kan med rette stå inde for det jeg laver.

> I så fald kan det du skriver godt misforstås som et forsøg på reklame

Hr. Henrik Manley, hvem var det nu lige der bragte M/S Hydrobia ind i denne
tråd. Var det ikke dig ... Min hensigt har hele tiden været at argumentere
via min viden og erfaring på området og ikke bringe skibet ind i tråden,
idet det jo netop kunne misforstås - som du selv skriver.

> for firmaer der viser luftanalysen, hvor skipperen har papir osv.

Er du på nogen måde det mindste i tvivl om hvorvidt M/S Hydrobia opfylder
Søfartsstyrelsens (SFS) krav, så ring til mig og jeg vil vise dig skibet med
tilhørende dokumentation.

> Reklamer er ikke velkomne her, brug "Dyk" og "Sportsdykkeren"

Endnu engang må jeg pointere at jeg undre mig over hvorfor du i den grad
forsøger at fordreje debatten og det ærgrer mig lidt at jeg ser mig nødsaget
til at skulle svare dit indlæg. Jeg kan således spørge mig selv om du
gjorde dette af andre årsager end at deltage seriøst i debatten !!!

Hvis du har en viden og eller erfaring for området Henrik Manley, så deltag
seriøst i debatten, i modsat fald burde du holde dig væk. Et gammelt
ordsprog siger: Ingen er forpligtet ud over deres evner. Det prøver jeg at
leve efter med hvilke er årsagen til at jeg ikke deltager i alt, som
eksempelvis dig her på nyhedsgruppen.

Tonny Hansen



Henrik Manley (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 14-11-02 18:34

Dine svar kommer ikke ud til alle pga. du bruger Sv: i stedet for Re:

>
> "Henrik Manley" skrev i en meddelelse
> > Er du ikke selv udbyder? Jeg mener du har reklameret for ture med M/S
> Hydrobia
>
> Jo, jeg tilbyder at sejle med dykkere og !!!

Hvilket der jo ikke er noget galt i.

> Her skal vi lige have noget på det rene : M/S Hydrobia er en selvstændig
> forretning som af hensynet til at kunne tilbyde ture for alle, absolut
ikke
> er tilknyttet nogen som helst butik eller klub. Tværtimod så vil jeg meget
> nødig at M/S Hydrobia bliver forvekslet med andre butikker eller for den
> sags skyld rederier. Jeg alene står for driften og ansvaret for skibet og
> kan med rette stå inde for det jeg laver.
>

Og hvem ejer skibet og har den økonomiske interresse?

> > I så fald kan det du skriver godt misforstås som et forsøg på reklame
>
> Hr. Henrik Manley, hvem var det nu lige der bragte M/S Hydrobia ind i
denne
> tråd. Var det ikke dig ... Min hensigt har hele tiden været at argumentere
> via min viden og erfaring på området og ikke bringe skibet ind i tråden,
> idet det jo netop kunne misforstås - som du selv skriver.

Hvis det kan misforstås hvis navnet på skibet var med, var det jo ikke så
mærkeligt jeg "misforstod" det da jeg ved du har med skibet at gøre.

> Er du på nogen måde det mindste i tvivl om hvorvidt M/S Hydrobia opfylder
> Søfartsstyrelsens (SFS) krav, så ring til mig og jeg vil vise dig skibet
med
> tilhørende dokumentation.
>

Hvis jeg på nogen måde var i tvivl om at papirerne ikke var i orden på din
båd ville jeg jo ikke kunne have "misforstået" dit indlæg som reklame.

> > Reklamer er ikke velkomne her, brug "Dyk" og "Sportsdykkeren"
>
> Endnu engang må jeg pointere at jeg undre mig over hvorfor du i den grad
> forsøger at fordreje debatten og det ærgrer mig lidt at jeg ser mig
nødsaget
> til at skulle svare dit indlæg. Jeg kan således spørge mig selv om du
> gjorde dette af andre årsager end at deltage seriøst i debatten !!!

Jeg prøver ikke at fordreje debatten, jeg synes bare man skal have alle
vinkler med.

>
> Hvis du har en viden og eller erfaring for området Henrik Manley, så
deltag
> seriøst i debatten, i modsat fald burde du holde dig væk. Et gammelt
> ordsprog siger: Ingen er forpligtet ud over deres evner. Det prøver jeg at
> leve efter med hvilke er årsagen til at jeg ikke deltager i alt, som
> eksempelvis dig her på nyhedsgruppen.
>

Jeg føler mig også meget forpligtet! Mit indlæg er en del af debatten.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk



Tonny/Carina (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 14-11-02 21:30


"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Dine svar kommer ikke ud til alle pga. du bruger Sv: i stedet for Re:

Tak for hjælpen i din email Henrik. Jeg håber hermed at dit råd har båret
frugt og alle nu kan læse med.
Du må undskylde at jeg hidsede mig lidt op, MEN, jeg mener stadig hvad jeg
skrev. Jeg er af den opfattelse, at du fremfor den af mig opfattet som
værende en "lusket" måde, burde havde formuleret dig anderledes. Dit
efterfølgende svar finder jeg formuleret på en for mig meget bedre måde,
hvilket fra min side også vil resultere i et helt anderledes formuleret
svar.

Derudover mener jeg at du forpurre debatten med irrelevante spørgsmål
omkring Hydrobia som intet har med den seriøse del af denne tråd at gøre.

Eksempeler :
> Og hvem ejer skibet og har den økonomiske interresse?
Helt ærlig Henrik, vil du også have mit cpr nr.........
Jeg har allerede en' gang fortalt at M/S Hydrobia er en selvstændig
forretning som af hensynet til at kunne tilbyde ture for alle, absolut ikke
er tilknyttet nogen som helst butik eller klub. Tværtimod så vil jeg meget
nødig at M/S Hydrobia bliver forvekslet med andre butikker eller for den
sags skyld rederier. Jeg alene står for driften og ansvaret for skibet og
kan med rette stå inde for det jeg laver.
I henhold til gældende dansk og international lov skal der ombord i et skib
være noget der hedder ISM koder/procedure. De ISM koder skal indeholde alle
forhold vedr. skibet, dets besætning samt evt. gæster. Endvidere skal de
indeholde navne og adresser på ejerne. Sidst men ikke mindst skal disse ISM
koder være tilgængelig for alle ombord og alle skal være instrueret om
indholdet i dem. Du skal som alle andre være velkommen til at kigge i dem
hvis du kommer ombord. Inden få meget få uger kommer Hydrobia's hjemmeside i
luften, hvor man ligeledes vil kunne finde dokumentationen omkring skibet -
også ejerforholdet som du Henrik finder så vigtigt i denne tråd.

> Hvis det kan misforstås hvis navnet på skibet var med, var det jo ikke så
> mærkeligt jeg "misforstod" det da jeg ved du har med skibet at gøre.

Gab, gab

> Hvis jeg på nogen måde var i tvivl om at papirerne ikke var i orden på din
> båd ville jeg jo ikke kunne have "misforstået" dit indlæg som reklame.

Gab, gab

> Jeg føler mig også meget forpligtet! Mit indlæg er en del af debatten.

Du har helt ret i Henrik at dit indlæg er en del af
debatten.........................Gab, gab.
Henrik for fanden, kom nu frem med din mening/holdning til tingene i tråden
isteden for bare at være med for at blive hørt.
Lad mig få et seriøst svar på nedenstående:
Hvad er din holdning til at der er nogle udbydere der tilbyder ture uden at
de samtidige overholder loven om sikkerhed til søs.......

Hvad er din holdning til at der er nogle udbydere der tilbyder udlejning af
dykkerudstyr uden at de samtidige overholder dykkerloven og dermed udsætter
lejeren for fare......

Syntes du det er rimeligt at det er med livet som indsats,at man får luft på
sin flaske bare fordi en udbyder ikke vedligeholder sin kompressor......

Til alle jer i klubberne: Jeg har ikke et sekundt været i tvivl om at man i
disse har styr på tingene, tværtom.
Det kunne være dejligt om det samme var gældende i alle forretningerne og
hos div. redere.

Tonny Hansen







Henrik Manley (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 15-11-02 09:50

> Tak for hjælpen i din email Henrik. Jeg håber hermed at dit råd har båret
> frugt og alle nu kan læse med.

Alle er med nu!

> Du må undskylde at jeg hidsede mig lidt op, MEN, jeg mener stadig hvad jeg
> skrev. Jeg er af den opfattelse, at du fremfor den af mig opfattet som
> værende en "lusket" måde, burde havde formuleret dig anderledes. Dit
> efterfølgende svar finder jeg formuleret på en for mig meget bedre måde,
> hvilket fra min side også vil resultere i et helt anderledes formuleret
> svar.

Det jeg egnetlig ville have at vide var om det var en lusket måde og det har
du jo svaret på det ikke var. Jeg synes stadig at det kunne misforstås. Du
burde blandt andet i et af dine indlæg hvor du sammeligner en dyr båd kontra
en billig båd lige skrive at du faktisk er "ham" i den dyre båd.

> > Og hvem ejer skibet og har den økonomiske interresse?
> Helt ærlig Henrik, vil du også have mit cpr nr.........

Faktisk hellere dit cvr nr, det ville nok være mere relevant.

> I henhold til gældende dansk og international lov skal der ombord i et
skib
> være noget der hedder ISM koder/procedure. De ISM koder skal indeholde
alle
> forhold vedr. skibet, dets besætning samt evt. gæster. Endvidere skal de
> indeholde navne og adresser på ejerne. Sidst men ikke mindst skal disse
ISM
> koder være tilgængelig for alle ombord og alle skal være instrueret om
> indholdet i dem. Du skal som alle andre være velkommen til at kigge i dem
> hvis du kommer ombord. Inden få meget få uger kommer Hydrobia's hjemmeside
i
> luften, hvor man ligeledes vil kunne finde dokumentationen omkring
skibet -
> også ejerforholdet som du Henrik finder så vigtigt i denne tråd.
>

Faktisk laver jeg en del af indholdet af disse ISM koder/manualer til blandt
andet Mærsk på mit arbejde.

Glæder mig til hjemme siden, for hvis man søger på navnet nu, dukker det kun
op i forbindelse med Aquasport.

> > Jeg føler mig også meget forpligtet! Mit indlæg er en del af debatten.
>
> Du har helt ret i Henrik at dit indlæg er en del af
> debatten.........................Gab, gab.

Grunden til jeg ikke blandede mig i den direkte debat er at jeg var på ferie
da den startede og de fleste af mine meninger var allerede var luftet da jeg
kom hjem.

Gennem gående er oplysning den bedste måde at forbedre forhold på, men
oplysninger skal komme fra uvildig side og ellers med klar kilde. Brugeren
skal så selv stille de krav han/hun synes er relavante og bruge de udbydere
der opfylder dem.

Ang. Skibe vil jeg hellere kende skib/skibsføre end se hans papirere.
Ang. Luft synes jeg det er naturligt at seneste luftanalyse hænger ved
kompressoren.
Ang. Leje af udstyr er jeg ligeglad da jeg altid selv vil gennemgå det
lejede før brug og det er mere værd for mig end et ligegyldigt stykke papir.


--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Tonny/Carina (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 15-11-02 15:17


"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Alle er med nu!

Godt

> Det jeg egnetlig ville have at vide var om det var en lusket måde og det
har
> du jo svaret på det ikke var. Jeg synes stadig at det kunne misforstås. Du
> burde blandt andet i et af dine indlæg hvor du sammeligner en dyr båd
kontra
> en billig båd lige skrive at du faktisk er "ham" i den dyre båd.

Okay, men jeg var nu ikke "ham" i den dyre båd. Den "dyre" båd- og den der
overholder reglerne er en jeg ved hvem er og som jeg formoder du har hørt
om - og nej, Henrik, navnet på vedkommende kommer ikke frem. Den "billige"
båd- og den som ikke overholder reglerne er en som vi begge ved hvem er - og
nej, Henrik, navnet på vedkommende kommer ej heller frem her. Eksempelerne
var jo ikke lavet for at hænge nogen ud - som jeg vist også tidligere har
skrevet, men udelukkende for at få en debat om pris/kvalitet og dermed
årsagen til at nogen udbyder kan lave tingene meget billigere end andre.


> Faktisk hellere dit cvr nr, det ville nok være mere relevant.

Ikke enig.

> Faktisk laver jeg en del af indholdet af disse ISM koder/manualer til
blandt
> andet Mærsk på mit arbejde.

Når du kender til og arbejder med ISM., kan jeg nok ikke helt forstå din
holdning med at være ligeglad med reglerne/loven/ISM. Men det må du jo om.

> Glæder mig til hjemme siden, for hvis man søger på navnet nu, dukker det
kun
> op i forbindelse med Aquasport.

Du kan også finde navnet hvis du spørg i/hos en del CMAS klubber, Marina
Dykkercenter, Farvandsvæsenet, Vandentrepenøren, Korsør Havnesmed og
forhåbentlig hos mange flere inden for kort tid.

> > > Jeg føler mig også meget forpligtet! Mit indlæg er en del af debatten.
> >
> > Du har helt ret i Henrik at dit indlæg er en del af
> > debatten.........................Gab, gab.
>
> Grunden til jeg ikke blandede mig i den direkte debat er at jeg var på
ferie
> da den startede og de fleste af mine meninger var allerede var luftet da
jeg
> kom hjem.

Okay.

> Gennem gående er oplysning den bedste måde at forbedre forhold på, men
> oplysninger skal komme fra uvildig side og ellers med klar kilde. Brugeren
> skal så selv stille de krav han/hun synes er relavante og bruge de
udbydere
> der opfylder dem.

Enig. Men hvis brugerne ikke er bekendt med hvilke krav udbyder skal opfylde
og denne tråd ikke var blevet startet ville der jo intet ske for at højne
sikkerheden for alle de som ikke er så "kloge" som du og jeg. Nu er der da
en chance for, hvis vi to efter vores interne ord-fnideri altså ikke har
kedet alle ihjel så de er skredet, at seriøsiteten i debatten kan genskabes

> Ang. Skibe vil jeg hellere kende skib/skibsføre end se hans papirere.

Okay, jeg forstår godt hvad du mener.

> Ang. Luft synes jeg det er naturligt at seneste luftanalyse hænger ved
> kompressoren.

Enig.

> Ang. Leje af udstyr er jeg ligeglad da jeg altid selv vil gennemgå det
> lejede før brug og det er mere værd for mig end et ligegyldigt stykke
papir.

Det kan du sige fordi du er så erfaren, men jeg mener stadig det er
egoistisk tænkt i forholdet til alle dem der ikke er så erfarene

Som jeg skrev tidligere Henrik, så syntes jeg vi skulle stoppe dette
interne ordveksleri og få drejet debatten tilbage hvor den høre til, erfaren
eller ej.


Tonny Hansen




Toony Hansen (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Toony Hansen


Dato : 19-11-02 22:27

"Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse > Som jeg
skrev tidligere Henrik, så syntes jeg vi skulle stoppe dette
> interne ordveksleri og få drejet debatten tilbage hvor den høre til,
erfaren
> eller ej.
Og derefter har debatten været død i nogle dage. Om det har være pga.
Henrik's og min interne "ordfnideri" eller om det er fordi debatten "bare"
kede folk og skal dø, ved jeg ikke. Men, skal debatten om
sikkerheden/reglerne, hvad enten jeg har formuleret mig forkert eller det
modsatte dø, får det mig til slutteligt at konstatere følgende: enhver er
sin egen lykkes smed.......

Tråden startede med- og var ment som en "remainder" af reglerne for udbydere
af div. ydelser, herunder udlejning af udstyr, salg af luft samt sejlads af
dykkere, idet det var/er min opfattelse, at der i de omtalte udbyder-grupper
fandtes nogle ikke "alt for" seriøse udbyder. Jeg har fra starten af denne
tråd kun haft i tankerne, at medvirke til at forholdene for os der køber
disse ydelser, i det mindste ved hvorledes lovens krav er for dem der
udbyder en ydelse, således at vi har bare en lille mulighed for at stille
krav overfor vores udbydere. Mange kender reglerne eller er ikke
interesseret - okay, dem om det.
Mange kollegaer/dykkere fortalte om forholdene i klubberne og hvorledes
tingene på fin vis fungeret der - hvilket jeg aldrig har været i tvivl om.
Jeg er godt klar over, at forholdene i Dansk Sportsdykker Forbunds klubber
"køre" efter "en snor" - læs; man har styr på tingene. (Det har jeg vist
også sagt i en tidligere tråd).
Det eneste jeg har forsøgt at fortælle er, at det er min opfattelse, at alt
for mange der tilbyder at udleje udstyr, sælge luft og ikke mindst sejle med
dykkere, gerne vil fortælle omverden hvor dygtige de er, men generelt
"ryger" lidt for let hen over deres ansvar som udbyder !!! Hva fanden mener
han med det ! Jeg mener groft sagt nøjagtig det samme som når vi brokker os
over at en instruktør "overbooker" sit kursus for at tjene flere penge, så
forsøger andre der sejler med dykkere, at undgå det årlige service af deres
redningflåde ect., dykkercenteret "glemmer" luftanalyser på deres
kompressor, osv. for derved at spare/tjene penge.
Nogle har tænkt, andre, herunder Henrik har ture sige; Tonny, er denne tråd
en "skjult"reklame for Hydrobia. En anden har sagt, at jeg har taget meget
store ord i min mund og godt kunne have fortalt at jeg har det job som jeg
har.....
Lad mig lige slå fast, at denne tråd ikke er formuleret for at skaffe
reklame for hverken skib eller partner jeg tilbyder ture fra...., at denne
tråd bl.a. er formuleret ud fra den erfaring jeg har fra mit job som dykker-
og i den maritime sektor igennem små 20 år , at denne tråd aldrig har haft
til hensigt at "nedgøre" nogen, men udelukkende til hensigt at hjælpe nye og
uvidende om lovkravene til branchen, således at sikkerheden og fornøjelserne
ved vores sport hjønes.

Er der ikke der ikke stemning for en sådan debat eller kun for "ordfnideri",
så lad dette være mine ord.

Forsat god dykning
Tonny









Lundgaard - Andersen (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 20-11-02 19:53

Davs.......

Ved ikke hvorfor, men et eller andet sted lyder du lidt bitter over at DU
har overholdt dine tjek af båden, når andre ikke gør det.
Kan jeg godt forstå, hvis det er sådan det er.
Det er blot sådan i dagens Danmark, at hvis ikke man gider gøre det som står
i loven, så er det alt for let at slippe uden om.
Hvorfor...? ved det ikke.....
Der kommer jo ingen og slår dig i knolden, og ingen der får en bøde de kan
mærke alligevel...måske derfor?!

Og ja, jeg tror sådan en debat er kedlig for de fleste, for der er ikke så
meget man kan gøre ved det alligevel.
Heller ikke som flok, og heller ikke hvis man fik det i avisen, for hvem
gider da læse om den slags?

Bare lige min mening.....

Leif Andersen



Tonny Hansen (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny Hansen


Dato : 20-11-02 21:39

Hej Leif

Som jeg skrev - i alle tilfælde var det jeg ville sige: Jeg har på ingen
måde ville hævde mig selv og "ødelægge" andre. Udelukkende medvirke til en
debat om emnet. = ikke bitter.
Tonny

"Lundgaard - Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ddbd9e0$0$6138$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Davs.......
>
> Ved ikke hvorfor, men et eller andet sted lyder du lidt bitter over at DU
> har overholdt dine tjek af båden, når andre ikke gør det.
> Kan jeg godt forstå, hvis det er sådan det er.
> Det er blot sådan i dagens Danmark, at hvis ikke man gider gøre det som
står
> i loven, så er det alt for let at slippe uden om.
> Hvorfor...? ved det ikke.....
> Der kommer jo ingen og slår dig i knolden, og ingen der får en bøde de kan
> mærke alligevel...måske derfor?!
>
> Og ja, jeg tror sådan en debat er kedlig for de fleste, for der er ikke så
> meget man kan gøre ved det alligevel.
> Heller ikke som flok, og heller ikke hvis man fik det i avisen, for hvem
> gider da læse om den slags?
>
> Bare lige min mening.....
>
> Leif Andersen
>
>



Allan Hansen (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 20-11-02 21:14


"Toony Hansen" <tha@fomfrv.dk> skrev i en meddelelse
news:bsOknJBkCHA.4136@gud.bends.dk...
>> Og derefter har debatten været død i nogle dage. Om det har være pga.
> Henrik's og min interne "ordfnideri" eller om det er fordi debatten "bare"
> kede folk og skal dø, ved jeg ikke. Men, skal debatten om
> sikkerheden/reglerne, hvad enten jeg har formuleret mig forkert eller det
> modsatte dø, får det mig til slutteligt at konstatere følgende: enhver er
> sin egen lykkes smed.......

Jeg må indrømme at i starten var jeg lidt usikker på dit ærinde ligesom
Henrik. Omvendt så er jeg dog enig i hvad du har skrevet. Jeg har ikke
blandet mig i debatten da jeg tilhører gruppen af klubdykkere som hvor vi
har alt udstyr selv. Vi bruger vores tid på at passe det og holde det i
orden og engagerer os ikke så meget i hvad de kommercielle gør. På den måde
kan man godt sige at vi er vores egen lykkes smed, dog prøver vi også at
tage ansvaret. En gang imellem møder vi dog andre på dykkerstederne
kommercielle eller klubber der har udstyr med eller dykker på måder som vi
ikke ville vælge. Men det må de nu engang selvom.

Et lille minde fra en kommerciel udbyder kan jeg dog huske. En turudbyder
havde nogle dykkere med på et vrag nord for Sjælland, deriblandt et par
"buddies" hvor den ene havde sit første tørdragtsdyk på dette vrag med dybde
på 28 m. Hvad der skete på bunden er uklart men den nye tørdragtsdykker røg
til overfladen som en prop og hans makker kom lidt efter. Alt imens der blev
dykket var en klub kommet til og lå og gjorde klar mens de ventede på at der
blev dykket færdigt. Den kommercielle udbyder havde hverken standby-dykker
der kunne komme den nu bevidstløse dykker til hjælp eller iltudstyr med.
Klubben der lå og ventede måtte overtage ophentning af den bevidstløse og
hans buddy, iværksætte oplivning og iltbehandling, tage kontakt til SOK og
sejle til havn for afhentning af den forulykkede.
Dette var blot fra hukommelsen og rollerne kunne givetvis have været
omvendte for andre. Hvad jeg synes er interessant er som du siger at man
skal stille krav til sin udbyder, men også at udbyderen skal stille krav til
sine kunder.

Allan Hansen



Tonny Hansen (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny Hansen


Dato : 20-11-02 21:54

Hej Allan

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg må indrømme at i starten var jeg lidt usikker på dit ærinde ligesom
> Henrik.

Den er taget til efterretning.

>Omvendt så er jeg dog enig i hvad du har skrevet. Jeg har ikke
> blandet mig i debatten da jeg tilhører gruppen af klubdykkere som hvor vi
> har alt udstyr selv. Vi bruger vores tid på at passe det og holde det i
> orden og engagerer os ikke så meget i hvad de kommercielle gør. På den
måde
> kan man godt sige at vi er vores egen lykkes smed, dog prøver vi også at
> tage ansvaret. En gang imellem møder vi dog andre på dykkerstederne
> kommercielle eller klubber der har udstyr med eller dykker på måder som vi
> ikke ville vælge. Men det må de nu engang selvom.
>
> Et lille minde fra en kommerciel udbyder kan jeg dog huske. En turudbyder
> havde nogle dykkere med på et vrag nord for Sjælland, deriblandt et par
> "buddies" hvor den ene havde sit første tørdragtsdyk på dette vrag med
dybde
> på 28 m. Hvad der skete på bunden er uklart men den nye tørdragtsdykker
røg
> til overfladen som en prop og hans makker kom lidt efter. Alt imens der
blev
> dykket var en klub kommet til og lå og gjorde klar mens de ventede på at
der
> blev dykket færdigt. Den kommercielle udbyder havde hverken standby-dykker
> der kunne komme den nu bevidstløse dykker til hjælp eller iltudstyr med.
> Klubben der lå og ventede måtte overtage ophentning af den bevidstløse og
> hans buddy, iværksætte oplivning og iltbehandling, tage kontakt til SOK og
> sejle til havn for afhentning af den forulykkede.
> Dette var blot fra hukommelsen og rollerne kunne givetvis have været
> omvendte for andre. Hvad jeg synes er interessant er som du siger at man
> skal stille krav til sin udbyder, men også at udbyderen skal stille krav
til
> sine kunder.
>
> Allan Hansen
>
Jeg er helt enig i dine bemærkninger,- især den sidste.

Mvh
Tonny Hansen



Egon Larsen (21-11-2002)
Kommentar
Fra : Egon Larsen


Dato : 21-11-02 22:25

Allan Hansen wrote:

>Et lille minde fra en kommerciel udbyder kan jeg dog huske. En turudbyder
>havde nogle dykkere med på et vrag nord for Sjælland, deriblandt et par
>"buddies" hvor den ene havde sit første tørdragtsdyk på dette vrag med dybde
>på 28 m. Hvad der skete på bunden er uklart men den nye tørdragtsdykker røg
>til overfladen som en prop og hans makker kom lidt efter. Alt imens der blev
>dykket var en klub kommet til og lå og gjorde klar mens de ventede på at der
>blev dykket færdigt. Den kommercielle udbyder havde hverken standby-dykker
>der kunne komme den nu bevidstløse dykker til hjælp eller iltudstyr med.
>Klubben der lå og ventede måtte overtage ophentning af den bevidstløse og
>hans buddy, iværksætte oplivning og iltbehandling, tage kontakt til SOK og
>sejle til havn for afhentning af den forulykkede.
>Dette var blot fra hukommelsen og rollerne kunne givetvis have været
>omvendte for andre. Hvad jeg synes er interessant er som du siger at man
>skal stille krav til sin udbyder, men også at udbyderen skal stille krav til
>sine kunder.
>
>Allan Hansen
>
>
>
>
Du husker nu meget godt af en dykker at være

Men jeg mener at kunne huske fra en tur med den pågældende udbyder
at man for ussel mammon kunne leje en oxybox?

Egon Larsen


Tonny/Carina (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 22-11-02 18:28

Var ikke med på turen, men,- er en oxybox ikke bare en del af skibets udstyr
når man sejler med dykkere og ikke noget man skal "leje".........(man kunne
måske også leje en plads i redningsflåden, hvis skibet gik ned)

Tonny Hansen

"Egon Larsen" <egon@spamfrilarsen.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg mener at kunne huske fra en tur med den pågældende udbyder
> at man for ussel mammon kunne leje en oxybox?
>
> Egon Larsen
>



Tonny/Carina (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Tonny/Carina


Dato : 14-11-02 17:33

Som den "gamle gavede rotte" jeg har fået forståelse af at du er Henrik
Manley, undre det mig lidt, at lige netop du kunne finde på at insinuere -
(jeg opfatter din besked som om du "skyder mig noget i skoene") at denne
tråd er fabrikeret får at profilere M/S Hydrobia.

"Henrik Manley" skrev i en meddelelse
> Er du ikke selv udbyder? Jeg mener du har reklameret for ture med M/S
Hydrobia

Jo, jeg tilbyder at sejle med dykkere og !!!

> som er tilknyttet til nogle dykkerbutikker.

Her skal vi lige have noget på det rene : M/S Hydrobia er en selvstændig
forretning som af hensynet til at kunne tilbyde ture for alle, absolut ikke
er tilknyttet nogen som helst butik eller klub. Tværtimod så vil jeg meget
nødig at M/S Hydrobia bliver forvekslet med andre butikker eller for den
sags skyld rederier. Jeg alene står for driften og ansvaret for skibet og
kan med rette stå inde for det jeg laver.

> I så fald kan det du skriver godt misforstås som et forsøg på reklame

Hr. Henrik Manley, hvem var det nu lige der bragte M/S Hydrobia ind i denne
tråd. Var det ikke dig ... Min hensigt har hele tiden været at argumentere
via min viden og erfaring på området og ikke bringe skibet ind i tråden,
idet det jo netop kunne misforstås - som du selv skriver.

> for firmaer der viser luftanalysen, hvor skipperen har papir osv.

Er du på nogen måde det mindste i tvivl om hvorvidt M/S Hydrobia opfylder
Søfartsstyrelsens (SFS) krav, så ring til mig og jeg vil vise dig skibet med
tilhørende dokumentation.

> Reklamer er ikke velkomne her, brug "Dyk" og "Sportsdykkeren"

Endnu engang må jeg pointere at jeg undre mig over hvorfor du i den grad
forsøger at fordreje debatten og det ærgrer mig lidt at jeg ser mig nødsaget
til at skulle svare dit indlæg. Jeg kan således spørge mig selv om du
gjorde dette af andre årsager end at deltage seriøst i debatten !!!

Hvis du har en viden og eller erfaring for området Henrik Manley, så deltag
seriøst i debatten, i modsat fald burde du holde dig væk. Et gammelt
ordsprog siger: Ingen er forpligtet ud over deres evner. Det prøver jeg at
leve efter med hvilke er årsagen til at jeg ikke deltager i alt, som
eksempelvis dig her på nyhedsgruppen.

Tonny Hansen

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:ScIA9.4464$HU.507794@news010.worldonline.dk...
> Er du ikke selv udbyder? Jeg mener du har reklameret for ture med M/S
> Hydrobia som er tilknyttet til nogle dykkerbutikker. I så fald kan det du
> skriver godt misforstås som et forsøg på reklame for firmaer der viser
> luftanalysen, hvor skipperen har papir osv.
>
> Reklamer er ikke velkomne her, brug "Dyk" og "Sportsdykkeren"
>
> Henrik Manley
>
> "Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:jkVz9.1526$HU.101889@news010.worldonline.dk...
> > "Vi" taler meget om at være beviste om den aktivitet vi udføre. Gøre det
> på
> > den bedste og mest sikre måde, således at ingen kommer galt afsted, ect.
> > Inden for de enkelte specialiteter, tech-dyk, vragdyk, huledyk osv.osv.
> > sidder der en masse af jer med en stor viden indenfor et eller flere
> > områder. Men er vi der udover dygtige/beviste nok !!!
> >
> > Jeg har gået og tænkt lidt på kvaliteten af den luft som vi køber ude i
de
> > enkelte forretninger. Burde det ikke være som hos slagteren, at
> luftanalyse
> > attesten hænger frit fremme !!!
> >
> > Ligeså med hensynet til når man lejer udstyr/uddanner nye folk med
> > skoleudstyr, burde det ikke bare være naturligt at der fuldte en
> > vedligeholdelses attest med på at udstyret er OK !!!
> >
> > Eller når vi sejler ud på a hav for at berige os med endnu en fantastisk
> > oplevelse, at vi så ved at båden vi sejler med bare er i orden og ikke
> > mindst at skipperen har "papirerne" i "baglommen" !!!
> >
> > Jeg må indrømme at jeg ikke selv er helt "stueren" dvs. jeg spørge
aldrig
> om
> > jeg må se en luftanalyse attest. ect. og vil derfor gerne høre fra andre
i
> > samme situation og evt. forslag til hvorledes vi kan påvirke udbyderne.
> >
> > MVH
> > Tonny Hansen
> >
> >
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste