Form handling
Fra : Tommy

Dato : 11-11-02 21:12

Hej

Jeg skal til at eksperimentere lidt med forms. Jeg kan nok lave en
"svarside" men undre mig over hvordan jeg skal bære mig ad med at få form
"svaret" sendt som en email på samme måde som i CGI? Jeg kunne godt tænke på
samme tid at brugeren fik vist sit svar og en mail blev sendt .

På forhånd tak

Tommy Lauritzen

PS . Det nye design på FAQ'en ser godt ud !

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-11-02 22:09

"Tommy" <info@manniken.dk> wrote
> Jeg skal til at eksperimentere lidt med forms. Jeg kan nok lave en
> "svarside" men undre mig over hvordan jeg skal bære mig ad med at få form
> "svaret" sendt som en email på samme måde som i CGI?

Du skal bruge en mailkomponent, der vil som regel på windows systemer som
standard være adgang til CDONTS eller i nyere windows versioner CDOSYS.

Se evt. her for en eksempel på afsending med CDOSYS:
<http://groups.google.com/groups?selm=a9gmie%247ck%241%40sunsite.dk>

> Jeg kunne godt tænke på
> samme tid at brugeren fik vist sit svar og en mail blev sendt .

Det skulle ikke være noget problem, blot print svaret på samme side som du
sender mail.

> PS . Det nye design på FAQ'en ser godt ud !

Mange tak, dog kan jeg ikke tage æren da det er Kasper Katzmann der skal
takkes for det , så en tak til Kasper skal det da også lyde herfra.

--
Jakob Andersen

Fra : Tommy

Dato : 13-11-02 19:24

Jeg tror ikke jeg fik forklaret ordentligt havd jeg ville, jeg kunne tænke
mig at "form indholdet" blev sendt til os når der blev trykket på "submit"
Jeg skulle måske sige at det er en katalog bestilling form jeg laver, eller
prøver at lave og jeg vil printe indholdet så folk kan se hvad de har
indtastet. Men det er måske mig der ikke rigtigt forstår forklaringen ?

Tommy Lauritzen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-11-02 20:40

"Tommy" <info@manniken.dk> wrote
> Jeg tror ikke jeg fik forklaret ordentligt havd jeg ville, jeg kunne tænke
> mig at "form indholdet" blev sendt til os når der blev trykket på "submit"

Som jeg forstår det ønsker du at sende en email til en emailadresse med
indholdet fra nogle formfelter, ikke?

Du bygger teksten i mailen op ved at hente dataene fra formen vha.
Request.Form( "elementnavn" ) og herefter sender du så en mail som vist i
eksemplet.

--
Jakob Andersen

Fra : Tommy

Dato : 13-11-02 21:09

Tak Jacob

Jeg prøver lige når jeg bliver færdig med at banke hovedet ned i tastaturet!
Jeg tror jeg har luret den men må jeg spørge hvis det brænder på ?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-11-02 22:41

"Tommy" <info@manniken.dk> wrote
> Jeg prøver lige når jeg bliver færdig med at banke hovedet ned i
tastaturet!
> Jeg tror jeg har luret den men må jeg spørge hvis det brænder på ?

Ja, det er jo det der er meningen med denne gruppe.

Forresten, kan jeg få dig til at tage et kig på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> humlen er sådan set at man
skal svare under det man svarer på, det er jo ik' jeopardy

--
Jakob Andersen

Fra : Tommy

Dato : 14-11-02 07:28

Jeg har været inde på min ISP (Jirty) side for at finde lidt dukomentation,
jeg kan ikke se de anvender / har installeret CDOSYS men til gengæld har de
Jmail 3.0. De har også en gennemgang af hvordan man sender en mail men jeg
kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg samler alle fomfelterne i "bodyen"
a mailen.

Et spørgsmål mere. Jeg printer siden med form oplysningerne så man kan
kontrollere at de er korrekte, hvordan får jeg formen til at gemme det
indtastede indtil den er endelig sendt ?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Tommy

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-11-02 23:28

> [...]
dukomentation,
> jeg kan ikke se de anvender / har installeret CDOSYS men til gengæld har

De har faktisk også CDOSYS, men da denne er en indbygget komponent i windows
skilter de ikke sådan med det.

> De har også en gennemgang af hvordan man sender en mail men jeg
> kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg samler alle fomfelterne i
"bodyen"
> a mailen.

Du opbygger bare en streng som du benytter, når man snakker om emails bruger
man vbcrlf som linieskift, derfor kunne det f.eks. se sådan her ud:

strBody = "Hej " & Request.Form( "Navn" ) & vbcrlf
strBody = strBody & "Du har sendt en mail fra min side og skrev i formfelt1
følgende: " & Request.Form( "formfelt1" )

Senere hvor du skal specificere teksten i mail bruger du blot variablen,
f.eks. fra jirtys eksempel:

..Body = strBody

> Et spørgsmål mere. Jeg printer siden med form oplysningerne så man kan
> kontrollere at de er korrekte, hvordan får jeg formen til at gemme det
> indtastede indtil den er endelig sendt ?

På din "bekræftelses-side" kan du gemme oplysningerne i en formular med
skjulte felter altså, noget ala:

..... Udskriv data til bekræftigelse ...
<form method="post" action="sendendeligt.asp">
<input type="hidden" name="formfelt1" value="<%= Request.Form(
"formfelt1" ) %>" />
. .....
<input type="submit" value="Oplysningerne er korrekte" />
</form>

På denne måde bliver de transporteret med videre til den endelige
afsendelses side.

Håber det hjalp dig lidt videre.
--
Jakob Andersen

Fra : Tommy

Dato : 15-11-02 21:59

> Håber det hjalp dig lidt videre.
> --
> Jakob Andersen

Jo, og tusind tak Jakob . Nu virker det bare, jeg håber at kunne gøre
gængæld en dag.

Tommy