Papiuld?
Fra : Thomas Strandvig

Dato : 11-11-02 19:53

Nogen, der har erfaring med papiruld???

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : Morten DH

Dato : 13-11-02 22:45

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> skrev i en meddelelse
news:3dcffc98$0$14962$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nogen, der har erfaring med papiruld???

Jeg har i hvert fald svært ved at se fidusen i at benytte brandfarligt
materiale, som behandles med brændhæmmende kemikalier for at det overhovedet
kan benyttes til isolering når der findes så mange gode alternativer... Har
desuden læst et eller andet sted at det ikke er helt brandsikkert, noget med
høje temperaturer for den brandhæmmende beskyttelse til at fordampe og så
brænder det lystigt... Jeg kunne i hvert fald ikke drømme om at benytte
det...

Fra : Brian

Dato : 14-11-02 17:09

Nu vil jeg ikke spille den kloge her, men jeg vil godt lige kommentere
det som Morten skrev..

Jeg så en kort klip af udsendelsen "byg om med omtanke" På DR1 idag..
Der viste de noget om papiruld..

Og Morten har da ret at der bliver imprægneret med noget..
Og det er lige så giftig som bordsalt..

Angående brandsikkerhed, så viste de at det ikke er brandfarligt.
De tog en gasbrænder og forsøgte at sætte ild til noget papiruld. Lige så
snart de fjente gasbrænderen forsvandt ild og gøder fra papirulden sig..

Så personligt ville jeg ikke have det fjeneste imod at benytte dette
produkt..

Brian

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 16-11-02 00:03

"Brian" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Og Morten har da ret at der bliver imprægneret med noget..
| Og det er lige så giftig som bordsalt..

Bor-salte, det er ikke lige helt det samme. Jeg vil nødigt spise
dette. Der er problemer med at anvende borsalte som brandhæmmer
til isoleringsmaterialer, da disse er giftige. Hvordan og
hvormeget er vidst stadigt ikke helt belyst.

Lars

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 16-11-02 08:30

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> til isoleringsmaterialer, da disse er giftige. Hvordan og
> hvormeget er vidst stadigt ikke helt belyst.

Vil du hellere spise glasuld? Eller Rockwool?
Du koger måske suppe på din isolering?
Hvad med lidt seriøsitet i svarerne?
Det er for øvrigt ikke bor-salte det er inprægneret med, men jeg husker ikke
hvad det var:

MVH
Ebbe.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-11-02 22:05

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse
| Hvad med lidt seriøsitet i svarerne?

Ebbe, jeg er absolut ikke useriøs, så jeg vælger at tro at jeg
formuleret mig dårligt, og at du derfor har mistolket mit
indlæg.

Lars

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-11-02 22:15

Morten DH wrote:
> [...]
> beskyttelse til at fordampe og så brænder det lystigt... Jeg kunne i
> hvert fald ikke drømme om at benytte det...

Jeg har fået efterisoleret loftet med papiruld. Det skulle jeg have gjort
for mange år siden. For mig har det følgende fordele:
Jeg bruger også loftet som opbevaringsplads, og nu kan jeg komme der uden at
det klør over hele kroppen bagefter.
Det er lagt ud som granulat, og da jeg skulle have lagt et nyt elkabel
skubbede jeg bare isoleringen til side for elektrikkeren. Da han var færdig
glattede jeg det ud igen og ingen kunne se at der havde været rodet i det.
Det kommer ind i alle hjørner og kroge.
Jeg har forsøgt at sætte ild til det, men det bliver bare sort hvor jeg
holder en stor gasbrænder. Når jeg flytter brænderen, gløder det i kort tid
og så forsvinder gløderne også.

For mig betyder det også meget at det er miljørigtigt, og der anvendes
heller ikke ret meget energi til fremstillingen af det.

Hvad er det for øvrigt for gode alternativer Morten kender ?

Næste gang jeg skal have isoleret bliver det med papiruld igen.

Med venlig hilsen
Ebbe

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 16-11-02 00:08

> [...]
meddelelse
| Jeg har fået efterisoleret loftet med papiruld. Det skulle jeg

Jeg tror også at det kan være en udemærket løsning, men du skal
være opmærksom på om det synker sammen for derved mister det sin
isolerende evne, da det er luften mellem papirstumperne, der
isolerer. Du kunne evt. sætte et par streger visse steder på
bjælker o. lign. for at markere højden af isoleringen og så
tjekke en gang om året. Problemet er jo så ikke værre end at du,
hvis det er sunket, bare kan hælde noget mere papirgranulat
ovenpå.

Lars

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 16-11-02 08:26

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> tjekke en gang om året. Problemet er jo så ikke værre end at du,
> hvis det er sunket, bare kan hælde noget mere papirgranulat

Inden jeg besluttede mig, talte jeg med en kollega, som har fået isoleret
med papiruld i begyndelsen af 90'erne. Det er ikke sunket sammen. Jeg har
indtryk af at besvarelserne her er formodninger og tanker: Hvad kan der ske?

MVH
Ebbe

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-11-02 22:09

> [...]

fået isoleret
| med papiruld i begyndelsen af 90'erne. Det er ikke sunket

Godt for det. Jeg tror måske også de har fået rettet op på
sammenfaldningsproblemet, som tidligere *har* været et problem,
specielt i mure.

Lars

Fra : Morten DH

Dato : 16-11-02 13:20

> Hvad er det for øvrigt for gode alternativer Morten kender ?

Jeg tænkte på glasuld, Rockwool og lig. de har efterhånden bevist deres
egenskaber i mange år på markedet...

Jeg har selv netop efterisoleret min lejlighed med Isover 39 i ruller, ja
det klør stadig af r*ven til og det ville jeg gerne undgå; men det er ikke
så slemt at det får mig til at isolere med papir... Måske om 10-15 år hvis
det stadig er på markedet, har bevist sin manglende evne til at antænde ved
fx brand i et hus og der ikke går råd og lign. idet så kan det godt være jeg
ryger med på vognen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 17-11-02 13:41

Morten DH wrote:
> [...]
> manglende evne til at antænde ved fx brand i et hus og der ikke går
> råd og lign. idet så kan det godt være jeg ryger med på vognen

Hej (igen) Morten
For mig virker det som om du intet kender til papiruld og dets egenskaber.
Jeg har lige fundet
http://papiruld.dk/prod_papiruld.asp
Der er sikert flere sider, men jeg har ikke tid til at finde mere nu.
Min isolatør har for øvrigt isoleret med det i over 20 år nu, så det er ikke
nogen ny opfindelse.

MVH
Ebbe

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 18-11-02 22:36

"Thomas Strandvig" skrev:
> Nogen, der har erfaring med papiruld???

Læste forleden at en undersøgelse fra Arbejdsmiljøinstituttet havde påvist
mere støvudvikling med papiruld/træuld m.fl. sammenlignet med de
gammelkendte produkter som stenuld og glasuld.

Undersøgelsen beskæftigede sig dog ikke med hvilken type støv der var
farligst, og så er det jo svært at bygge et valg på det alene. Men syntes
aligevel lige at den skulle med, nu hvor andre har debateret diverse former
for farlighed og bivirkninger ved de enkelte produkter.

http://www.ami.dk/nyheder/1841.html

Mvh, Lars

Fra : Ann

Dato : 18-11-02 23:34

Jeg kan også kun sige godt om papiruld. Jeg fik det lagt på mit loft for en
del år siden og ikke nok med at det hverken er sunket eller indskrumpet
eller har optaget fugt, så har det også den fordel at det holder musene væk.
De kan simpelthen ikke lide lugten af de salte der er i ulden.

Så vil jeg lige tilføje at min kammerat har arbejdet i Tyskland hvor de
skulle isolerer både med de gængse materialer og med papiruld. De troede
bare ikke på at papiruld ikke ville brænde væk ved første lejlighed. Så de
ingik et væddemål og satte ild til rockwool og papiruld og flere. Efter 24
timers ildpåsættelse var ALLE produkter brændt væk pånær Papiruld. Det var
bare got sort i de yderste 2 mm og indeni som ny.

En bekendt fik lagt papiruld ind for ca. 18 år siden på loftet og da de
skulle bygge om,'fejede' de bare det 'gamle' papiruld væk og lagde det igen.
Det var som nyt, sagde de, og de mærkede ingen ændringer i effektiviteten.

Jow-jow, det er skam blevet solgt i stor stil til både Tyskland og Sverige i
årevis, men vi danskere er jo også lidt langsomme....*SS*

Ann