Hvilket modem skal jeg købe?
Fra : Hans Skjalm

Dato : 11-11-02 00:18

Jeg har for nylig installeret Linux SuSE sammen med Windows XP.

Installationen m.m. gik relativt nemt bortset fra at Linux ikke kunne finde
mit modem.

Jeg fandt senere ud af at det skyldes, at det var et Win modem (Lucent)
Jeg lånte så et andet intern modem, det viste sig også at være et Win modem
(HSP56)
Så der var jeg lige vidt. Ingen af dem fik jeg til at virke.
Jeg lånte så med et eksternt Lasat modem, som jeg fik til at virke både
under Windows og Linux.
Så for første gang var jeg online med Linux. (Hurra)
Men der er dog det problem, at det kører for langsomt.
Det skulle kunne køre 56.0 men jeg kan kun få det til at logge på med 33.6
og det kan jeg ikke rigtig leve med.

Så nu er jeg lidt desperat og er parat til at gå ud og købe et nyt modem.

Så derfor, er der nogen der kan anbefale et godt modem til både Windows og
Linux?

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 11-11-02 07:06

Hans Skjalm wrote:

> [...]
>
> Så derfor, er der nogen der kan anbefale et godt modem til både Windows og

Hvis det kun logger på med 33.6, så har det noget at gøre med din
telefonledning, og ikke verken styresystem eller modem.
Man anbefaler som regel altid eksterne modem til Linux. Jeg ville
faktisk anbefale lige præsis hvad du har, Lasat 56K.

Det med hastigheden er det ikke bare fordi, det bliver vist hvad det
kører, mens et internt bare skriver 11500?

Bjørn Andersen
http://www.linuxin.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 11-11-02 10:54

Hans Skjalm <hskjalm@image.dk> wrote:

> [...]

> Jeg lånte så et andet intern modem, det viste sig også at være et Win modem

se på http://www.linmodems.org
nogle windows modem har faktisk en linux driver, der er mere
eller mindre anvendelig.

> [...]
> Men der er dog det problem, at det kører for langsomt.
> Det skulle kunne køre 56.0 men jeg kan kun få det til at logge på med 33.6

Det er et muligvis et spørgsmål om AT kommandoer til modemet,
eller en dårlig telefonlinie. Husk at sætte modem kommunikation
på serielporten til 115200bps (det maksimale for standard serielporte)
Brug minicom og prøv:

ATX7
ATDTnnnnnnnn

og se hvad den svarer, muligvis skal man bruge andre AT kommandoer
for at se selve modem forbindelsens hastighed.
Se evt. http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info
Lasat analoge modems plejer at være med rockwell chipsæt, find og
læs evt. også manualen til modemet vedr. AT kommandoer.
(kan evt. hentes på lasats/eicons hjemmeside)

> Så nu er jeg lidt desperat og er parat til at gå ud og købe et nyt modem.

> Så derfor, er der nogen der kan anbefale et godt modem til både Windows og
> Linux?

Næsten alle til linux virker også under windows.
Jeg plejer at gå efter et V90 (V92 idag?) modem
med fax-class 2.0 (og ikke den oldnordiske fax class 1,
fax class 2 er faktisk 10 år gammel)
Desværre er der mange nye billige sk*d modemer som kun
er fax class 1 idag. Det er dog af mindre betydning hvis
man ikke skal bruge fax, og ellers virker en del faxprogrammer
til linux også med fax class 1.0, dog er timing mere
kritisk på fax class 1.0
Det vigtigste er at der medfølger ordentlige manualer
evt. på CD som PDF filer.

--
no signature :)

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 11-11-02 13:17

"Hans Skjalm" <hskjalm@image.dk> writes:

> Det skulle kunne køre 56.0 men jeg kan kun få det til at logge på med 33.6
> og det kan jeg ikke rigtig leve med.

Enten er din telefonlinie af meget dårlig kvalitet, eller også vælger
dit modem v.34 i stedet for v.90.

Så vidt jeg husker er 33600 den langsommeste forbindelseshastighed med
v90, dette tyder på en dårlig linie.

Men nogen gange kan modemer finde på at vælge en forkert standard, så
kig i manualen om der findes en kommando til at tvinge dit modem til
at køre v.90.

Du kan forresten høre på handshaket om der er tale om v.90, hvis der
på et tidspunkt kommer en klikkelyd, der i ca. 1,5 sekund forøger sin
frekvens (Det er svært at beskrive lyd :), så er det v.90.
Desuden tager et v.90 handshake lang tid i forhold til et v.34

--
   Mvh Christoffer Olsen

*** Thank you, mr. president:
*** http://tiddytwister.nitro.dk/bushie.jpg