MS Windows
briani 27239
.bat fil
Fra : Hjalte aka. izeqb

Dato : 10-11-02 15:43

Hejsa...
Hvordan laver jeg en bat fil der skal starte en 4-5 programmer op?

Jeg har prøvet bare at skrive sådan her:

"c:\programmer\program navn\fil.exe"
"c:\programmer\program navn\fil.exe"
"c:\programmer\program navn\fil.exe"
"c:\programmer\program navn\fil.exe"
"c:\programmer\program navn\fil.exe"

Men den starter kun det første program, og den lukker ikke vinduet
bagefter.

Hvad gør jeg forkert?

Jeg bruger winXP.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 10-11-02 17:29

On Sun, 10 Nov 2002 15:42:36 +0100 skrev Hjalte aka. izeqb <isak@city.dk> .

> [...]
>"c:\programmer\program navn\fil.exe"
>"c:\programmer\program navn\fil.exe"
>
>Men den starter kun det første program, og den lukker ikke vinduet

Prøv med call foran c:\programmer\program navn\fil.exe. Det løser problemet med
at kalde flere programmer. Kan ikke lige huske hvordan (og om muligt) man får
..bat til at lukke ned, en exit virker ikke her...

Martin

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-11-02 17:37

Det er fordi din batfil venter på første program bliver færdigafviklet. Og
det er ikke eneste problem. Når det program er færdigafviklet, vil batfilen
automatisk lukke ned.

Brug kommandoen start.
Eks.
<start på fil>
@echo off
start "c:\oadslpaslmas\abekage.exe"
start "c:\ajsfnosf\antivirus.exe"
start "c:\fmaklfjk\gfsdoa\pkzip.exe"
<slut på fil>

> [...]
får
> .bat til at lukke ned, en exit virker ikke her...

Call sørger for at afviklingen vender tilbage til batfilen.
Eks:
<start på fil>
@echo off
call peter.bat
echo goddag
<slut på fil>

Hvis du kører denne fil, vil du se meddelelsen 'goddag'. Hvis du fjerner
call, vil du aldrig komme til at se 'goddag'.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-11-02 18:57

Hjalte aka. izeqb <isak@city.dk> skrev :

>Hvordan laver jeg en bat fil der skal starte en 4-5 programmer op?

Prøv at kig på
<http://www.hjermitslev.dk/phisk/batch.htm> om der er nogen
hjælp.

Ellers kan <http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=329> måske gøre
det.

Fra : Jesper Petersen

Dato : 11-11-02 01:09

Har tidligere haft hel med cls sidst i filen, for at lukke vinduet igen.

Jesper

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-11-02 01:22

Hej Jesper Petersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Har tidligere haft hel med cls sidst i filen, for at lukke vinduet
> igen.

Du husker forkert. Det betyder blot, at dos-vinduet renses for tekst
(Clear Screen). Du har formentlig blot via pif-filens indstillinger sat
programmet (bat-filen) til at lukke, når det er færdigkørt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 11-11-02 01:53

Rudi Stegen skrev:

> Du husker forkert. Det betyder blot, at dos-vinduet renses for tekst
> (Clear Screen).

Ifølge MS:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;Q122514>

| If you are running a batch file, you can close the MS-DOS window
| by adding the following lines to the end of the batch file:
| echo off
| cls

Artiken henvender sig dog kun til Win95.

Men er det en genvej til en bat-fil så er det vel blot genvejen man
stiller til at lukke når kommandoerne er udført.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-11-02 11:54

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> <http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;Q122514>

> Artiken henvender sig dog kun til Win95.

Det var pokkers. Min uforbeholdne undskyldning til Jesper og tak til
dig for oplysningen.

Jeg har aldrig anet, at kommandoer i batfiler opfører sig anderledes
kørt inde fra Win9x end i ren DOS. (Hvilket de selvfølgelig normalt
heller ikke gør, men der er altså faktuelt én undtagelse og dermed
formentlig flere). Bortset fra naturligvis et "dir" hvor man inde fra
Windows får de lange filnavne tilføjet i højre side, hvilket ofte kan
være praktisk.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Petersen

Dato : 11-11-02 17:56

> Det var pokkers. Min uforbeholdne undskyldning til Jesper og tak til
> dig for oplysningen.

Det er ikke første gang nogen har påstået, at det ikke virker

/Jesper

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 11-11-02 17:57

On Mon, 11 Nov 2002 01:08:44 +0100, Jesper Petersen
<jesperp@DELnorkETE.auc.dk> wrote:

>Har tidligere haft hel med cls sidst i filen, for at lukke vinduet igen.
>
>Jesper

Prøv dette:

Gem nedenstående tekst i filen
battest.bat og kør den
(Formentlig ligger notepad.exe samme sted under XP)

Start d:\winnt\system32\notepad.exe
Start d:\winnt\system32\notepad.exe
Start d:\winnt\system32\notepad.exe
exit

Hos mig (Win2000) åbner denne bat-fil
3 notepad-vinduer, hvorefter batfilen lukkes.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Hjalte aka. izeqb

Dato : 11-11-02 23:25

On Mon, 11 Nov 2002 17:57:02 +0100, Gert Søgaard Jensen
<nospam@gert-soegaard-jensen.dk> wrote:

> [...]
>exit
>
>Hos mig (Win2000) åbner denne bat-fil
>3 notepad-vinduer, hvorefter batfilen lukkes.

Hmmm...det samme sker hos mig.
Åbner 3x notepad og lukker vindue.

Hvis jeg skriver det samme, bare med andre stier, åbnes der fem
kommando vidnuer og ingen af dem lukkes

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 12-11-02 12:17

On Mon, 11 Nov 2002 23:25:02 +0100, Hjalte aka. izeqb <isak@city.dk>
wrote:

[klip]

>Hmmm...det samme sker hos mig.
>Åbner 3x notepad og lukker vindue.
>
>Hvis jeg skriver det samme, bare med andre stier, åbnes der fem
>kommando vidnuer og ingen af dem lukkes

I Win2000 ser det ud til, at
1. Sti-angivelser omsluttet af " " ikke tolkes som en sti, men blot
som navnet på kommando-prompt-vinduet.
2. Når en sti-angivelse, der ikke er omsluttet af " ", indeholder
space(s), kan stien ikke findes.

Prøv derfor dette, som virker under Win2000.
(Brug selvfølgelig dine egne stier)
/min bevirker, at programmet startes minimeret.

Echo Off

Rem Første sti indeholder ingen spaces
Start d:\programmer\texttool\texttool.exe

Rem Anden sti indeholder heller ingen spaces
Start /min d:\winnt\system32\notepad.exe

Rem Tredje sti indeholder et space.
Rem Skift derfor til biblioteket hvor filen findes.

CD d:\programmer\windows NT\tilbeh›r
Start /min wordpad.exe
CD d:\

Exit

Det underlige ø i tilbeh›r skyldes at tekst-editorer viser danske
specialtegn forskelligt.
Batfilen, som programlinierne stammer fra, er oprettet med edit i en
kommando-prompt.
Det viste tegn er fra Stone' s TextTool.
I NotePad ville det være >.

Hvis du åbner en ny tekstfil i Stifinder, klipper/klistrer ovennævnte
programlinier ind i denne og omdøber den til
f.eks. battest.bat, så burde det virke.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Madsen

Dato : 11-11-02 20:39

Jesper Petersen skrev:

> Det er ikke første gang nogen har påstået, at det ikke virker

Nej. Slet ikke endda. Efter at jeg havde svaret Rudi i går ramlede
jeg ind i følgende tråd hvor samme kommando bliver debateret.
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=913940528aaca2ca&seekm=PMgD6.47224%24o4.3848543%40news010.worldonline.dk#link1>

Madsen.

Fra : Jesper Petersen

Dato : 12-11-02 10:57

> Nej. Slet ikke endda. Efter at jeg havde svaret Rudi i går ramlede
> jeg ind i følgende tråd hvor samme kommando bliver debateret.

.... og der var det også mig, der startede med at påstå, at man kan bruge cls...

/Jesper

Fra : Madsen

Dato : 12-11-02 13:18

Jesper Petersen skrev:

> ... og der var det også mig, der startede med at påstå, at man kan
> bruge cls...

Sørme så. :)

Madsen.

Fra : arc@na

Dato : 11-11-02 16:54

Hjalte aka. izeqb <isak@city.dk> wrote in

> [...]
> "c:\programmer\program navn\fil.exe"
> "c:\programmer\program navn\fil.exe"
> Men den starter kun det første program, og den lukker ikke vinduet

@echo off
c:\programmer\program navn\fil.exe
pause
[...]

- ville være mit bud???