hdparm
Fra : Michael Andreasen

Dato : 09-11-02 23:25

hdparm -tT /dev/hdx giver:

Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.42 seconds =304.76 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 27.92 seconds = 2.29 MB/sec

På en IDE-ATA133 disk med en ATA133 controller.. Jeg synes jeg har set bedre
resultater på en ældre maskine, ihvertifald hvad angår 'timing buffered'..

Er jeg halt galt på den? Og hvis resulaterne er dårlige hvad kan der gøres?

Og hvad der også undrer mig er, at:

debian# hdparm -m /dev/hda
/dev/hda: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument

Hvad er nu det for noget?

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Rene Pedersen

Dato : 10-11-02 00:15

> debian# hdparm -m /dev/hda
> /dev/hda: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument

Der sker åbenbart en fejl i forbindelse med læsningen af værdien for
multicount parametren. Prøv at google lidt på den...

Her er et link til en artikel som gennemgår de vigtigste (hastigheds
optimerende) parametre med hdparm:

http://linux.oreillynet.com/pub/a/linux/2000/06/29/hdparm.html

Efter at have pillet lidt er buffered read steget fra ~3,80 til ~40 MB/s på
min Celeron 1.0A med en Seagata Barracuda IV harddisk. Min hdparm sætning
ser således ud:

hdparm -A1 -c3 -d1 -m8 -X69 -u1 -W1 /dev/hda

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-11-02 11:32

Rene

> Her er et link til en artikel som gennemgår de vigtigste (hastigheds
> optimerende) parametre med hdparm:
>
> http://linux.oreillynet.com/pub/a/linux/2000/06/29/hdparm.html

ok tak for hjælpen. Det virkede også delvist, men det ser ud til at være
fordi den ikke accepterer -d1 DMA=on, den kommer med:

/dev/hda:
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
using_dma = 0 (off)

Selvom det er tændt i bios osv og systemet understøtter det.. Men jeg
googler lidt rundt og ser om jeg kan finde noget.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-11-02 12:17

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Selvom det er tændt i bios osv og systemet understøtter det.. Men jeg
> googler lidt rundt og ser om jeg kan finde noget.

Er din IDE-controller understøttet i din kerne? Det skal den være, for
at du kan køre DMA og lignende smarte ting.

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-11-02 14:09

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Er din IDE-controller understøttet i din kerne? Det skal den være, for
> at du kan køre DMA og lignende smarte ting.
> /Rasmus

Ja det formoder jeg.. jeg benytter Debian 2.4-18-bf2.4

Følgende kan jeg se i .config

CONFIG_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK=y
CONFIG_BLK_DEV_IDECD=y
CONFIG_BLK_DEV_IDETAPE=m
CONFIG_BLK_DEV_IDEFLOPPY=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y
CONFIG_IDEPCI_SHARE_IRQ=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y

Og jeg har enablet alt hvad der har med DMA at gøre i BIOS, men mit problem
liger ikke noget hardwaremæssigt, men derimod noget på Linux siden.

Fra : Rene Pedersen

Dato : 10-11-02 14:56

> Ja det formoder jeg.. jeg benytter Debian 2.4-18-bf2.4

Hvilket bundkort/chipsæt kører du med? Har du slået det til i kernen?

Jeg bruger selv et ASUS TUSL2-C, som er baseret på Intel 815EP (med en ICH2
southbridge). Jeg har slået nedenstående til i min kerne for at få ordentlig
support for IDE-driveren:

CONFIG_BLK_DEV_PIIX=y
CONFIG_PIIX_TUNING=y

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-11-02 19:43

Rene Pedersen wrote:

> [...]
> Jeg bruger selv et ASUS TUSL2-C, som er baseret på Intel 815EP (med en
> ICH2 southbridge). Jeg har slået nedenstående til i min kerne for at få

Ahhh.. pga af dine oplysninger fandt jeg dette i dmesg:

VP_IDE: Unknown VIA SouthBridge, contact Vojtech Pavlik <vojtech@suse.cz>

Jeg vidste bare ikke at den southbridge havde noget med det at gøre, mit
syster er således:

EP-8K5A3+
Core Logic VIA Apollo KT333 Chipset + VIA VT8235

Hvis det siger nogen noget

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 10-11-02 20:02

Michael Andreasen wrote:

> EP-8K5A3+
> Core Logic VIA Apollo KT333 Chipset + VIA VT8235
>
> Hvis det siger nogen noget

Lidt, din kernel 2.4.18 understøtter ikke dit chipset. Du skal have fat
i 2.4.19, og så skal du have "VIA82CXXX chipset support" direkte i
kernen.

Hvis din BIOS så detekterer et 80 trådet IDE-kabel så skulle DMA
automatisk blive sat korrekt.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-02 20:02

Michael Andreasen (maskinen2000@hotmail.com) wrote:
> [...]

> EP-8K5A3+
> Core Logic VIA Apollo KT333 Chipset + VIA VT8235

Ja, med KT333 er der først support for dma i kernen fra version 2.4.19.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-11-02 20:15

Dennis Jørgensen wrote:

> Ja, med KT333 er der først support for dma i kernen fra version 2.4.19.

Ahhh.. totalt genialt I er simpelthen for hårde.... Jeg går straks igang
med 2.4.19 - iøvrigt lidt belastende når man nu har patchet for den ene og
andet (bl.a. Nvidia) og skulle forfra.. men ok.. det er nok det værd.

Hvordan kan jeg finde sådanne oplysninger som i har her? F.eks. har mit
bundkort en raid-controller (hpt374) som jeg virkelig gerne ville benytte
mig af, men Debian 2.4 boot floppies understøtter kun hpt370.. Er der en
måde hvorpå man kan se disse ting

Tak til jer begge

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-02 20:34

> Hvordan kan jeg finde sådanne oplysninger som i har her? F.eks. har mit

Det virker ofte at søge på google efter den fejlmeddelelse man får, det var
hvad jeg gjorde da jeg havde det samme problem.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-11-02 21:09

Dennis Jørgensen wrote:

> Det virker ofte at søge på google efter den fejlmeddelelse man får, det
> var hvad jeg gjorde da jeg havde det samme problem.

Jep.. jeg havde googlet rundt i lang tid, dog uden at være 'heldig' denne
gang.

Dog har jeg lige forsøgt med Debian's Kernel Image 2.4.19 det virkede ikke.
i config filen kan jeg se:

CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX=y
CONFIG_VIA_RHINE=m
# CONFIG_VIA_RHINE_MMIO is not set
CONFIG_AGP_VIA=y
CONFIG_SOUND_VIA82CXXX=m
CONFIG_MIDI_VIA82CXXX=y

Er det så kablet der er forkert? Undskyld men mit kendskab til netop dette
område er særdeles begrænset

Fra : Rene Pedersen

Dato : 10-11-02 21:18

> Er det så kablet der er forkert? Undskyld men mit kendskab til netop dette
> område er særdeles begrænset

Du skal slå nogle andre kerne parametre til før den automatisk kører DMA -
jeg kan dog ikke liiige huske hvad de hedder

Du kan sagtens køre DMA med de "gamle" 40-leder kabler, så det tror jeg
næppe.

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-11-02 21:30

Rene Pedersen wrote:

> Du skal slå nogle andre kerne parametre til før den automatisk kører DMA -
> jeg kan dog ikke liiige huske hvad de hedder

ok.. jeg googler videre.. holder tråden åben til jeg finder svaret... Mange
tak indtil videre :)

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 10-11-02 22:44

Michael Andreasen wrote:

> ok.. jeg googler videre.. holder tråden åben til jeg finder svaret...
> Mange tak indtil videre :)

Det står faktisk i kildekoden til modulet, jeg citerer fra
/drivers/ide/via82cxxx.c

"UDMA66 and higher modes are autoenabled only in case the BIOS has
detected a 80 wire cable. To ignore the BIOS data and assume the cable
is present, use 'ide0=ata66' or 'ide1=ata66' on the kernel command
line."

Men du er ikke den eneste med problemer, så modulet er måske nok ikke
helt perfekt.

Fra : Rene Pedersen

Dato : 10-11-02 23:27

> [...]
> detected a 80 wire cable. To ignore the BIOS data and assume the cable
> is present, use 'ide0=ata66' or 'ide1=ata66' on the kernel command

Men hvis det (80-leder kabel) ikke er tilfældet, burde driveren jo sætte
transfer mode til UltraDMA/33 og slå DMA til.

Michael... hvad skriver driveren under opstarten? Min skriver:

ICH2: IDE controller on PCI bus 00 dev f9
ICH2: chipset revision 5
ICH2: not 100% native mode: will probe irqs later
ide0: BM-DMA at 0xb800-0xb807, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio
ide1: BM-DMA at 0xb808-0xb80f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:pio

(...)

hda: 78165360 sectors (40021 MB) w/2048KiB Cache, CHS=4865/255/63, UDMA(100)
hdc: ATAPI 48X CD-ROM drive, 128kB Cache, UDMA(33)

Jeg har slået følgende til i kernen:

CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO=y

Under hjælpeteksten til CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX står der også at
CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO skal slås til.

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 11-11-02 21:46

Rene Pedersen wrote:

> [...]
> CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
> CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO=y
> Under hjælpeteksten til CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX står der også at

Jeg har alle de nødvendige kernel ting =y, så det burde være på plads og i
(2.4.19) selvf.

her kommer lidt fra dmesg -->

VP_IDE: IDE controller on PCI bus 00 dev 89
VP_IDE: chipset revision 6
VP_IDE: not 100% native mode: will probe irqs later
VP_IDE: Unknown VIA SouthBridge, contact Vojtech Pavlik <vojtech@ucw.cz>
hda: PLEXTOR CD-R PX-W1210A, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdc: MAXTOR 6L040J2, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide0: probed IRQ 14 failed, using default.
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
ide1: probed IRQ 15 failed, using default.
hdc: 78177792 sectors (40027 MB) w/1819KiB Cache, CHS=77557/16/63

Siger det noget? For mig at se ser det stadig ud til, at den ikke kan snakke
sammen med VIA chippen.

Her er mit MB: http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8k5a3%2B.htm

Fra : Rene Pedersen

Dato : 11-11-02 22:22

> hda: PLEXTOR CD-R PX-W1210A, ATAPI CD/DVD-ROM drive
> hdc: MAXTOR 6L040J2, ATA DISK drive

Ifølge ovenstående kører din Plextor brænder primary master (hda), og din
Maxtor harddisk secondary master (hdc). Jeg får også fejl om multicount,
hvis jeg prøver at hente værdien for den på mit CD-ROM drev.

Hvad får du af output hvis du kører:

hdparm /dev/hdc

Og snup bare en med hda også nu du er igang

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 11-11-02 22:57

Rene Pedersen wrote:

> [...]
> Og snup bare en med hda også nu du er igang

/dev/hda:
HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument
IO_support = 1 (32-bit)
unmaskirq = 1 (on)
using_dma = 0 (off)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 1 (on)
readahead = 8 (on)
HDIO_GETGEO failed: Invalid argument
---------------------------------
/dev/hdc:
multcount = 0 (off)
IO_support = 1 (32-bit)
unmaskirq = 1 (on)
using_dma = 0 (off)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 8 (on)
geometry = 77557/16/63, sectors = 78177792, start = 0
---------------------------------------

Arrgh.. Jeg kan selvf. godt se hvad du mener. Jeg kom til at referere
forkert i mit første indlæg.. ups Jeg store fjolst.. jeg undskylder
mange gange.

Men et forsøg på at slå DMA til giver:

--> HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted

Men det ændrer så desværre ikke noget på DMA problemet. Det er det samme,
altså på hdc

Jeg har iøvrigt absolut heller ingen problemer med nogle andre servere. her
har jeg f.eks. fra en Asus Maskine:

ide2: BM-DMA at 0xc400-0xc407, BIOS settings: hde:DMA, hdf:pio
ide3: BM-DMA at 0xc408-0xc40f, BIOS settings: hdg:DMA, hdh:pio

Hvilket jo fint er som det skal være. Det er selv. ikke samme chipset, men
aligevel.

Jeg sidder nemlig og spekulerer på om motherboardet simpelthent er for nyt.
eller om chipsættet er en anden rev. og det måske er derfor? Bare underligt
at google ikke giver noget om det så.. jeg er vel næppe den første med
linux på det MB.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-11-02 12:22

Rene Pedersen wrote:

> Ifølge ovenstående kører din Plextor brænder primary master (hda), og din
> Maxtor harddisk secondary master (hdc). Jeg får også fejl om multicount,
> hvis jeg prøver at hente værdien for den på mit CD-ROM drev.

Jeg har netop fået det til at køre som det skal.. svaret var at jeg prøvede
2.4.20-rc1 som forslået. Det virkede. Mit MB er åbenbart så nyt at der
simpelthen ikke er support for denne revision af southbride i 2.4.19'eren.

1000 tak for hjælpen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-11-02 22:56

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Jeg har alle de nødvendige kernel ting =y, så det burde være på plads og i
> [...]

Prøv evt. 2.4.20-rc1. Jeg er godt klar over, det er en beta-kerne, men
den har fungeret problemfrit hjemme hos mig selv siden udgivelsen.

Det kan jo tænkes, at den nye southbridge er i 2.4.20-rc1 men ikke i
2.4.19...

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 11-11-02 23:46

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> den har fungeret problemfrit hjemme hos mig selv siden udgivelsen.
>
> Det kan jo tænkes, at den nye southbridge er i 2.4.20-rc1 men ikke i

Er gået igang med det samme

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-11-02 12:20

Michael Andreasen wrote:

> [...]

Ja! - det var åbenbart det der skulle til. Med 2.4.20-rc1 virker DMA og mine
diske er 10-12x så hurtige

1000 Tak for hjælpen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-11-02 20:26

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> writes:

Ovenstående er til Intel chipsets og nedenstående er tydeligvis et Via.

> EP-8K5A3+
> Core Logic VIA Apollo KT333 Chipset + VIA VT8235

Hvis det ikke allerede er konfigureret, skal du have fat i via
chipsets (CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX).