Termostatstyring! - Ja, Go'morn! Hvordan?
Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 01-03-01 01:50

Vi har et badeværelsegulv med gulvvarme fra den tid, hvor det ikke
rigtigt spillede den store rolle (bygget i 1972). Det må vel være
grunden til, at der kun er to muligheder: Enten er det tændt eller
også er det ikke tændt. Ikke noget med at køre på halv kraft eller
andre finesser.

Afbryderen sidder i bunden af et "garderobeskab" ude i entreen, og er
besværlig at komme til. Det gør, at det er særdeles upraktisk at
komme til kontakten.

Nu har vi besluttet, at vi vil have en termostatstyring bygget på, og
har diskuteret problemet med en elektriker. Det er selvfølgelig et
problem at skulle bore ned i et mosaikgulv for at montere en føler,
bl.a. med risiko for at træffe nogle vitale dele og dermed ødelægge
varmelegemet, så elektrikeren foreslog en "motorstyring", som vi kunne
gå og dreje på. Jeg har ingen ide om, hvad der menes med
motorstyring.

Han kom ikke, da vi havde aftalt, han skulle komme. Og dagen efter
var jeg inde for at lufte min utilfredshed. Ham, jeg havde aftalen
med, var der ikke, men kollegaen sagde "motorstyring? - det ved jeg
ikke hvad han har ment med. Eneste mulighed er at montere en føler
ovenpå gulvet i badeværelset og lade den styre en termostat." Vi
aftalte så, at firmaet skulle sende en ud og udføre arbejdet, men
naturligvis blev de bare væk, uden et ord til forklaring.

Nu er det så, jeg godt vil have et godt råd. Hvis jeg kan finde en
elektriker, der er villig til at komme, hvad skal jeg så bede ham
installere? Vi er enige om, at varmen skal være tændt praktisk taget
hele året, men vi vil naturligvis gerne kunne regulere
varmeafgivningen lidt. Fungerer det godt med en føler ovenpå gulvet?
Hvad er motorstyring mon for noget? Kan det bruges?
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Calle

Dato : 01-03-01 16:46

Hej

Jeg går ud fra at vi taler om elektrisk gulvvarme. Da kan man sætte en
rumtermostat om, som så tænder/slukker efter behov/Temperaturindstilling.
Jeg vil sige det er meget simpet at lave, men det måske pga. min uddannelse.

--

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-03-01 17:21

> [...]
>
> Afbryderen sidder i bunden af et "garderobeskab" ude i entreen, og er
> besværlig at komme til. Det gør, at det er særdeles upraktisk at

Vi har også sådan en gang umulig gulvvarme - med vand og en pumpe. Vi har
sat et tænd/sluk ur mellem strøm og pumpe, og så prøvet os frem til det
passede. Sørg for et ur, der kan tænde og slukke flere gange i døgnet, og
helst med mindre interval end 15 minutter. Vores er kun tændt ½ time fra kl.
4 om morgenen, så er gulvet dejligt varmt at stå op til.

Mvh Maria

Fra : Calle

Dato : 01-03-01 18:13

Hej

Det er absolut en dårlig løsning, da det kun er en ON/OFF ventil man kan
tilslutte et tænd/sluk-ur.
Det gør at når du lukker ventilen, så blokerer du totalt for
gennemstrømningen. Så begynder gulvet langsomt at køle af. Så når der tændes
for ventilen igen, skal den først varme gulvet op, før det kan mærkes i
rummet, det er spild af energi, samt noget uøkonomisk.
Enten har i brugt forkert reguleringsventil, eller tilsluttet den forkert,
den skal sidde på returvandet ved gulvvarme, så det er ikke den samme, som
sidder på en radiator. Hvis det er en Danfoss reguleringsventil, skal
bundventilen (jerndelen) hedde FJVR og ikke RA-N som normalt, og regulerings
hovedet skal gå til 8, hvor de alm. går til 5. Hvis det er rigtigt monteret,
kan du justere temperaturen meget præcist, man skal bare lige tage højde for
at den skal varme et helt betongulv op inden man ser forskellen ved en
ændring på reguleringen. Sæt evt. et termometer i rummet (ikke nede på
gulvet), så følg den er par dage, hvor man reg. intil man har den ønskede
temp. så holdes den temp. fremover indtil en piller ved termostaten. Så sæt
evt. et lille mærke, så den er nem at sætte tilbage.
Har i forøvrigt set den nye RA plus termostat, der kan programeres til at
sænke rumtemperaturen aut. på bestemte tider af døgnet. så skal man ikke gå
og dreje op/ned når rummene forlades. Den er også forsynet med en knap, så
man kan sænke uden for prg. tiden, så hopper den aut. til prg. igen når det
laver et skift.
Der kan skiftes til den, uden at bryde ind i systemet, det er bare at skifte
dreje delen.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-03-01 18:31

> Det er absolut en dårlig løsning, da det kun er en ON/OFF ventil man kan
> tilslutte et tænd/sluk-ur.

Muligvis, men den er billig og funktionel. Den holder en fornuftig
temperatur i rummet og gulvet er altid dejligt lunt - og pumpen kører max 30
minutter = meget lidt strømforbrug.

Mvh Maria

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 01-03-01 20:36

Maria Frederiksen wrote:

> Muligvis, men den er billig og funktionel. Den holder en fornuftig
> temperatur i rummet og gulvet er altid dejligt lunt - og pumpen kører max 30
> minutter = meget lidt strømforbrug.
>
> Mvh Maria

Ja lige nu og her er den billig - men tænk på at dine rør i betongulvet ved
afkøling trækker sig sammen og
ved opvarmning udvider sig, altså i længderetningen, dette giver et unormalt
stort slid på rørene, og et evt.
brud på et tidspunkt. Husk at en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Det
vil derfor være MEGET uklogt at ændre temperaturen mærkbart flere gange i døgnet
!!

Mvh Flemming Pedersen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 01-03-01 21:07

Flemming Pedersen wrote:

> [...]
> afkøling trækker sig sammen og
> ved opvarmning udvider sig, altså i længderetningen, dette giver et unormalt

Er det noget du ved, eller noget du tror?
Hvis du evt. har erfaring med varmerør i et sandlag, så hører jeg gerne
mere. Der kan udvidelsen nemlig blive et problem, fordi rørene bevæger
sig.

Hvis det er PEX-rør indstøbt i beton, kan rørene ikke udvide sig i
længden, og udvider sig i stedet lidt indad. (jvf. Wavin-rør)
Om det skulle slide på rørene ved jeg ikke.

Mht. kun at tænde gulvvarmen een gang i døgnet, så er gulvvarme en
fordel sammen med f.eks. solvarme og brændeovn med vandvarmer. Så kan
gulvet oplagre varmen, når solen skinner eller ovnen er tændt, og virke
som varmelager og udligne temperatur-svingninger hen over døgnet. Det
forudsætter naturligvis et tungt gulv med god isolering under.

--Johan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-03-01 21:10

> [...]
ved
> afkøling trækker sig sammen og
> ved opvarmning udvider sig, altså i længderetningen, dette giver et

Det må de da gøre uanset om det er et tænd/sluk ur eller en termostat - og
det har fungeret her i huset i 23 år.

Mvh Maria

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 01-03-01 21:31

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> unormalt
>
> Det må de da gøre uanset om det er et tænd/sluk ur eller en termostat - og

Ja okay men løsningen kan IKKE anbefales.

mvh Flemming Pedersen
Bygningskonstruktør

Fra : J W Nielsen

Dato : 07-03-01 17:18

> [...]
led. Det
> vil derfor være MEGET uklogt at ændre temperaturen mærkbart flere gange i

Ak, ja - Maria var lige så glad for sit morgenvarme gulv !!!!
Næste spørgsmål må være: Står huset der imorgen ?

Mvh
Jørgen

Fra : Calle

Dato : 09-03-01 23:57

Hej

Hvorfor skulle det ikke det, det er da ikke noget stort elektrisk indgreb
hun har lavet, hvis det er det du tænker på. Men stadig meget dårlig
løsning.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-03-01 20:24

"Calle" == Calle <Calle@jyde.dk> writes:

[Om digital styring af gulvvarme]

> [...]
> for ventilen igen, skal den først varme gulvet op, før det kan mærkes i
> rummet, det er spild af energi, samt noget uøkonomisk.

Tværtimod. Dette er gulvvarme-udgaven af en switchmode
strømforsyning, der har, eller i det mindste kan have, en meget høj
effektivitet.

Med 1/2 times intervaller forekommer der ikke den store temperatur
variation i gulvet, ihvertfald ikke nok til at det kan mærkes. Mit
gamle badeværelse havde elvarme i gulvet, og her var hysteresen stor
nok til at der var slukket eller tændt i længere intervaller end en
halv time, når temperaturen var indstillet på 27 grader C.

--
/Wegge

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 02-03-01 01:19

Christian Zoega Jessen wrote:

Jeg skulle naturligvis have nævnt, at der er tale om elvarme. Jeg ved
ikke, hvorfor jeg glemte det. Jeg brugte godt nok ord som "afbryder",
"kontakt", men jeg burde nok have sagt det explicit.

Jeg kan sikkert godt bruge en del af de råd, jeg allerede har fået,
men hvis nogen har lyst til at tilføje noget, vil jeg sætte stor pris
på det. Tak.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 02-03-01 07:06

> [...]

> Jeg kan sikkert godt bruge en del af de råd, jeg allerede har fået,
> men hvis nogen har lyst til at tilføje noget, vil jeg sætte stor pris

Ja det er jo en helt anden sag - jeg forstod at det var et vandbåret
anlæg.

mvh Flemming

Fra : Jens

Dato : 02-03-01 10:38

> [...]
| varmelegemet, så elektrikeren foreslog en "motorstyring", som vi kunne
| gå og dreje på. Jeg har ingen ide om, hvad der menes med

Hej
Jeg vil tro at jeres elektriker har ment noget med en spændingsregulator så
effekten på varmelegemet kunne reduceres. (lysdæmper princippet)
Hvis effekten på varmelegemet er under 450 W kan en lysdæmper til ohmsk
belastning måske være en løsning. Ellers vil jeg mene et impulsrelæ er den
billigste løsning, både i anskaffelse og drift. Impulsrelæet skal være med
variabel indstilling af pause og drift tid. F.eks 20 min drift 40 min pause,
så er forbruget reduceret til 1/3 af det nuværende. Tiderne er kun et
eksempel men jeg vil tro at efter en to til tre dage kan i få tiderne
tilpasset så i får den ønskede indstilling.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Allan

Dato : 31-07-01 07:37

Det er utrolig let du skal have monteret en rumføler, det den gør er at
føle temperaturen i rummet og det fungere total godt.
Den Bedste jeg kender til er på hjemmeside www.heat-com.dk den hedder
vega og koster 359,00 dkr og den kan programeres.
Så let kan dit problem løses.

Allan

http://www.kandu.dk/

Fra : Henri Bertelsen

Dato : 02-08-01 22:31

Du skal ha' fat i en vvs mand, fordi du skal have sat en returløbstermostat
på, det er den eneste rigtige løsning, når regulatoren skal sidde ude i
garderobeskabet.

Fra : Calle

Dato : 03-08-01 00:22

Hej

Jeg tror ikke du har læst hvad han har skrevet, det drejer sig om elektrisk
gulvvarme. For det føste skriver han, at kontakten sidder i skabet (kun el
har kontakter) for det andet skrver han, at han har talt med en elektrikker,
de laver el, og ikke VVS. Så alt i alt tror jeg ikke at en returventil vil
være til megen nytte her, men hvis det havde været over centralvarmen, så
havde du ret.

Calle

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 03-08-01 00:58

"Henri Bertelsen" wrote:

>Du skal ha' fat i en vvs mand, fordi du skal have sat en returløbstermostat
>på, det er den eneste rigtige løsning, når regulatoren skal sidde ude i
>garderobeskabet.

Som nævnt tidligere er jeg ked af, at jeg ikke i mit første indlæg fik
gjort helt klart, at der er tale om el-varme.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)