X fryser - sis 630 - kun nogle programmer
Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 09-11-02 17:59

Jeg købte mig en billig computer i Electric City for
nogle måneder siden og satte den til at køre RedHat 7.3.
Det fungerer for så vidt fint, men ....

Enkelte programmer får X til at fryse, specielt irriterer
det mig at jeg ikke kan få freewrl til at virke.
Der kommer et vindue op og puff, inden der når at komme
noget indhold i vinduet er der ikke noget, der længere
reagerer på tastetryk eller museklik. Skærmbilledet er
der stadig og jeg kan flytte med musemarkøren, men så
er det ellers sket.

Jeg kan simpelthen ikke greje hvad der sker. Computeren
påstår at det er et onboard grafikkort med 32 mb shared
grafik ram. Jeg har været en tur på google og kigget
efter fejl med x og sis 630 som chipsettet ser ud til at
hedde, men uden det store held.

Jeg har puttet en linie med Option "NoAccel" ind i
/etc/X11/XF86Config-4 men det har ikke gjort nogen forskel
såvidt jeg kan se.

Er der nogen, der kan komme med et hint til hvad jeg skal
kigge efter ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter L. Jensen

Dato : 09-11-02 22:04

Hejsa
prøv at kigge på denne side
http://www.winischhofer.net/linuxsis630.shtml
Mvh
Peter Jensen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 10-11-02 22:48

In <aqjt7k$78l$1@news.cybercity.dk> "Peter L. Jensen" <peter@e-ingenior.dk> writes:

>Hejsa
>prøv at kigge på denne side
>http://www.winischhofer.net/linuxsis630.shtml
>Mvh
>Peter Jensen

Takker, men den havde google også fundet til mig inden (sammen
med 817 andre
Har du et mere specifikt hint til hvad jeg skal kigge efter ?

(Mit gæt er at der er en enkelt eller to X-api kald som får
X til at gå i udu, men hvilke og hvorfor ? Foreløbig er det
multimedieviserne og freewrl som kan provokere fejlen, mens
fx jeg kan se på mine digitalfotos med gqview og lignende
uden problemer.)

Det jeg håber på er at finde en option til driveren som får den
til at undgå at trigge fejlen.

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 10-11-02 19:46

On Sat, 9 Nov 2002 16:58:41 +0000 (UTC), Kai Birger Nielsen
<bnielsen@daimi.au.dk> wrote:

> [...]

Jeg har også en billig computer fra Electric City købt for nogle
måneder siden(2K dkk, ligner en vhs optager). Måske er det endda den
samme model. ;)

Der er noget mere info her <http://www.yelloworb.com/FamilyNet/>.

Er du sikker på at det er en SiS 630 chip der sidder i din maskine?

I min billige computer fra Electric City sidder der en i810, og her er
et udsnit af /etc/X11/XF86Config.

Section "Device"
Identifier "intel"
Driver "i810"
Option "NoDDC"
EndSection

Jeg anvender Debian testing på min maskine, alt hardware bliver
fundet, og anvendt, maskinen er støjsvag og har fungeret
upåklageligt. Jeg har godt nok selv kompileret en kerne, der passer
til maskinen.

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 10-11-02 22:51

In <3dcea966$0$11460$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> Michael Wojciechowski <wojci@stofanet.dk> writes:

>Jeg har også en billig computer fra Electric City købt for nogle
>måneder siden(2K dkk, ligner en vhs optager). Måske er det endda den
>samme model. ;)

Nej, min er en 4K dkk
Den hedder en cerion 1000 og er beskrevet nederst på den her side:
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/pc825.html

>One must suffer before enlightenment.

Jo tak

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 10-11-02 20:59

Kai Birger Nielsen wrote:
> Jeg har puttet en linie med Option "NoAccel" ind i
> /etc/X11/XF86Config-4 men det har ikke gjort nogen forskel
> såvidt jeg kan se.
Hvilken driver bruger du?

--
Mvh.
Axel

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 10-11-02 22:55

In <aqmdqk$brd$1@sunsite.dk> Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> writes:

>Hvilken driver bruger du?

>--
>Mvh.
>Axel

Sakset fra min /etc/X11/XF86Config-4:

Section "Device"
Identifier "SiS 630"
Driver "sis"
BoardName "Unknown"
Option "NoAccel"
Option "MaxXFBMem" "8192"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Linux Frame Buffer"
Driver "fbdev"
BoardName "Unknown"
EndSection

Hmm, jeg havde egentlig ikke bidt mærke i den fbdev Section før,
jeg kigger lige lidt på docs for den. Det kunne sagtens være i
situationer, hvor den er i brug, at X fryser for mig.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 11-11-02 17:55

Kai Birger Nielsen wrote:
> Driver "sis"
Har du prøvet med vesa-driveren? Jeg havde store problemer med
sis-driveren. Bl. andet også med framebuffer.

Jeg har samme chipset og nu virker det tilfredsstillende.
--
Mvh.
Axel

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 12-11-02 14:07

In <aqonej$8si$1@sunsite.dk> Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> writes:

> [...]
>sis-driveren. Bl. andet også med framebuffer.

>Jeg har samme chipset og nu virker det tilfredsstillende.

Herligt. Jeg håbede netop på at der var en, der ville skrive
at han havde løst det. Jeg prøver med
Driver "vesa"
når jeg kommer hjem. Er det det eneste, du har pillet ved ?
(Jeg var ved at kigge på sis-driveren, men var ikke alt for
lun på at pille ved så meget som der var lagt op til.)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 12-11-02 17:45

Kai Birger Nielsen wrote:
> når jeg kommer hjem. Er det det eneste, du har pillet ved ?
Jeg har også forsøgt nogle forskellige indstillinger med frame-buffer,
men jeg er ikke sikker på, at det behøver at blive et problem hos dig.

Jeg har i lilo.conf tilføjet flg. linie for at disable framebuffer.

append="video=vga16:off"

> (Jeg var ved at kigge på sis-driveren, men var ikke alt for
> lun på at pille ved så meget som der var lagt op til.)
Jeg havde heller ikke lyst til at pille og kunne ikke umiddelbart finde
en beskrivelse af hvad man skulle gøre.

Håber det virker
--
Mvh.