WinME og WinXP i netværk ??
Fra : Svend Emil

Dato : 09-11-02 15:54

Kan disse to godt "kommunikerer" sammen i et hjemmenetværk gennem en switch,
eller er der noget særligt jeg skal være opmærksom på ?
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-11-02 17:00

In article <3dcd219f$0$133$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Svend Emil wrote:

> Kan disse to godt "kommunikerer" sammen i et hjemmenetværk gennem en switch,
> eller er der noget særligt jeg skal være opmærksom på ?

Det du skal være opmærksom på, er at de 2 computer skal tale samme
sprog. Det vil sige de skal have de samme protocoler. I et hjemmenetværk
med 2 windows maskiner, vil jeg anbefale NetBUI.

Hvis du benytter en delt internet forbindelse, kan du ligeså godt bruge
TCP/IP til det. Men du skal være opmærksom på, det kun er hvis du
benytter _private ipadresser_. Altså ip adresser der kun kan nås lokalt.
Bruger man ofte hvis man har en router til en privat ADSL forbindelse
e.l.

Private ip adresser er kendetegnet med 192.168.x.x / 172.16.x.x /
10.x.x.x.

Bo Simonsen

Fra : Svend Emil

Dato : 09-11-02 17:48

> Det du skal være opmærksom på, er at de 2 computer skal tale samme
> sprog. Det vil sige de skal have de samme protocoler. I et hjemmenetværk
> med 2 windows maskiner, vil jeg anbefale NetBUI.

Ok, mener du her Netbios ???

> Hvis du benytter en delt internet forbindelse, kan du ligeså godt bruge
> TCP/IP til det. .........

Jeg deler også min forbindelse mellem de to computere, det er ganske
rigtigt, og det fungerer som det skal.

Det er kun netværket mellem der driller for mig.

Kan du give mig en forklaring/link til hvordan jeg får netværket til at køre
over NetBUI (bios?) ??
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Cubus

Dato : 09-11-02 18:04

"Svend Emil" <svendemil@hotmail.com> skrev

> Kan du give mig en forklaring/link til hvordan jeg får netværket til at køre
> over NetBUI (bios?) ??

En god start er da i hvert fald at installere protokollen på begge maskiner.

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Der er også en god idé at fjerne bindinger mellem TCP/IP og lokal fil- og
printerdeling, hvis du beslutter dig for at ville bruge NetBEUI. Det er mit
indtryk at muligheden for at bruge flere protokoller til fil-delingen kan skabe
sløvhed i systemet.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-11-02 19:45

In article <aqjf6a$2o5s$1@news.cybercity.dk>, Cubus wrote:

> [...]
> indtryk at muligheden for at bruge flere protokoller til fil-delingen kan skab> e sløvhed i systemet.

Se der er det lettere for os UNIX-users vi har somregl kun en protocol
at vælge imellem. IPX er dog implementeret i Linux, men den bliver
sjældent brugt. Da applications grundlaget er ret dårligt.

Bo Simonsen

Fra : Svend Emil

Dato : 10-11-02 08:47

> Se der er det lettere for os UNIX-users vi har somregl kun en protocol

Juhuuu, nu virker det dælme !! :)
Så var det ikke helt forgæves at jeg investerede i den switch

Jeg takker
Cubus
http://cubus.adsl.dk/
for vejledning til installation af NetBUI
--
--- Svend Emil (o: ---