Er min harddisk defekt!?
Fra : Rene Pedersen

Dato : 08-11-02 17:13

Inden jeg sender min Seagata Barracuda IV til ombytning, vil jeg lige være
helt sikker på at den er defekt.

Af og til kommer følgende fejl:

hda: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hda: read_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=2189171,
sector=2060651
end_request: I/O error, dev 03:02 (hda), sector 2060651

Hvis jeg kører: badblocks -v /dev/hda melder den samme fejl i endnu flere,
fortløbende sektorer.

Kan fejlen skyldes manglende kernemoduler eller indstillinger med hdparm?

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-11-02 17:17

Rene Pedersen wrote:

> [...]
> sector=2060651
> end_request: I/O error, dev 03:02 (hda), sector 2060651

Typisk dødsrallen fra en harddisk.

> Kan fejlen skyldes manglende kernemoduler eller indstillinger med hdparm?

Du kan lige prøve at slå hdparm instillingerne fra og derefter prøve
badblocks igen. Hvis der stadig kommer fejl er det retur med disken.

-Claus

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 08-11-02 17:32

> [...]

RP> endnu flere, fortløbende sektorer.

RP> Kan fejlen skyldes manglende kernemoduler eller indstillinger med

Inden du afskriver den helt, synes jeg du skal undersøge hvilket
chipset du kører med, samt hvor godt dette er understøttet af
kernen. Jeg havde lignende problem, købte ny harddisk, og fandt senere
ud af at et kernepatch løste problemerne.

/Jan

Fra : Rene Pedersen

Dato : 08-11-02 20:38

> Inden du afskriver den helt, synes jeg du skal undersøge hvilket
> chipset du kører med, samt hvor godt dette er understøttet af
> kernen.

Jeg kører med et Intel 815EP chipsæt (med en ICH2 southbridge). Min Debian
3.0 kører med en "PIIX4" driver på den oprindelige kerne (2.4.18), men med
"ICH2" på den nye kerne (2.4.19).

Jeg har "lige" (det tog sin tid) kørt badblocks testen uden hdparm
indstillingerne (og med den oprindelige kerne), men der er
stadig fejl:

tualatin# badblocks -v /dev/hda
Checking for bad blocks in read-only mode
From block 0 to 39082680
1094584
1094585
1094586
1094587
Pass completed, 4 bad blocks found.

Så nu skal disken vist ombyttes - igen!

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 08-11-02 21:03

On Fri, 8 Nov 2002 20:37:45 +0100, "Rene Pedersen" <rene@eculture.dk>
wrote:

>tualatin# badblocks -v /dev/hda
>Checking for bad blocks in read-only mode
> [...]

Hvad mener du med "igen"?
--
Svend Olaf

Fra : Rene Pedersen

Dato : 08-11-02 21:14

> Hvad mener du med "igen"?

Jeg fik den byttet lige efter jeg havde fået den - der stod den af efter tre
timer! Den begyndte at klikke og brumme.

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 08-11-02 21:38

On Fri, 8 Nov 2002 21:14:08 +0100, "Rene Pedersen" <rene@eculture.dk>
wrote:

>Jeg fik den byttet lige efter jeg havde fået den - der stod den af efter tre
>timer! Den begyndte at klikke og brumme.

Vil du vise os hvad smartctl siger om disken?

smartctl -a /dev/hda

http://smartmontools.sourceforge.net/

Det er sådan lidt tvivlsomt om en ny disk vil have mindre risiko, end
hvis du reparerer. Men hvis det er den klareste besked du kan få, kan
jeg forstå hvis du vælger at bytte. Det behøver ikke være en fejl på
disken.

--
Svend Olaf

Fra : Rene Pedersen

Dato : 08-11-02 21:56

> Vil du vise os hvad smartctl siger om disken?

Outputtet er ret langt, så jeg har lagt det her:

http://www.eculture.dk/smartctl.txt

> Det behøver ikke være en fejl på disken.

Men det ser da sådan ud med det SMART output?

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 08-11-02 23:09

On Fri, 8 Nov 2002 21:55:42 +0100, "Rene Pedersen" <rene@eculture.dk>
wrote:

>http://www.eculture.dk/smartctl.txt

>Men det ser da sådan ud med det SMART output?

En ting man kan se, er at disken ikke ser ud til at have været for
varm. Den var 37 grader, og har max været 45 grader.

Jeg ser ikke tegn på, at der er mere end 1 dårlig sektor. 1 eller 8
betyder ikke så meget forskel. (Current pending sector count, raw).
Dette tal er dog ikke helt pålideligt.

Der er 10 reallokerede sektorer. Burde ikke betyde noget, men praksis
følger vist ikke helt teorien.

Alle de viste 5 fejl ser ud til at være sket på den samme sector, LBA
2189172 (hex 216774). (Højere bit er de de 4 laveste bit af D/H)

Bemærk:

SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

(Alle 'value' er højere end 'thresh').

Hvis du laver en self-test vil den dog vise failed, da der er en
dårlig sektor.

Sektoren kan repareres ved at du skriver til den. Jeg kan dog ikke
sige, hvordan du kan gøre det i Linux, men i DOS.

Det er muligt at disken vil have mindre risiko for yderligere fejl,
hvis du sletter hele disken med Seagates program til det.

Jeg kan stadig ikke sige om en ny disk vil have mindre risiko, og om
den dårlige sektor er opstået på grund dårlige betingelser da den blev
skrevet.

Hvis drivere kan have en betydning, og fejlen sker under skrivning,
forsvinder fejlen ikke, hvis driveren erstattes af en ny. Men risikoen
for nye fejl kan være mindre.
--
Svend Olaf

Fra : frank damgaard

Dato : 09-11-02 09:58

Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

> Sektoren kan repareres ved at du skriver til den. Jeg kan dog ikke
> sige, hvordan du kan gøre det i Linux, men i DOS.

badblocks med passende skrivetestparametre *kun* til den enkelte
defekte sektor, eller "dd", men det er bedre at bruge badblocks
til samme sektoradresse som badblocks bruger.

Frank Damgaard |

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-11-02 23:46

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Vil du vise os hvad smartctl siger om disken?

Svend,

hvad siger du så til denne svada:
http://montar.reopos.dk/auch.txt

Jeg tror hellere jeg må se at finde en ny disk til min server
(med mindre det er fordi min kontroller er en gammel pio mode 4)

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 09-11-02 00:43

On Fri, 8 Nov 2002 23:46:07 +0100, "Søren Steinmetz"
<steine@reopos.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg tror hellere jeg må se at finde en ny disk til min server
>(med mindre det er fordi min kontroller er en gammel pio mode 4)

Du tænker nok på dette:

Error SMART Status command via HDIO_DRIVE_TASK failed: Input/output
error
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: FAILED!
Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA.
No failed Attributes found.

Jeg ville ikke lægge noget i det uden yderlige undersøgelse, hvis
disken ellers virker som om den er i orden. Bemærk "No failed
Attributes found."

Du har dog bragt dig i en situation, hvor du blev mindet om at man
skal have backup, hvis data er vigtige for en.

Du kunne også køre IBM Drive Fitness Test.
--
Svend Olaf

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 09-11-02 01:16

----snip----
> Du har dog bragt dig i en situation, hvor du blev mindet om at man
> skal have backup, hvis data er vigtige for en.

Har backup, har også på fornemmelsen testen primært brokker sig over den
ikke kan lave SMART test

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Finn Nielsen

Dato : 09-11-02 08:04

> [...]

> sector=2060651
> end_request: I/O error, dev 03:02 (hda), sector 2060651

Den slags fik jeg også på en masse IBM diske når jeg forsøgte at køre
DMA, dog kun på den ene controller.. Det viste sig at være IDE kablet der
var problemet, efter at have skiftet kablet har både IBM og Seagate
harddiske kørt perfekt.

Det er ikke sikkert at det er kablerne i dit tilfælde, men det er vel
værd at undersøge.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/