Host navne på internt netværk
Fra : Morten

Dato : 08-11-02 11:32

Hej!

Jeg har nogle problemer med helt at forstå, hvordan DNS foregår på
internt/eksternt netværk. (Alle mine PC'er benytter Windows 2000). Jeg har
en ADSL forbindelse med fast IP gennem TeleDK. Jeg har en kombineret
router/switch mellem modemet og mit interne netværk. I opsætningen af min
router har jeg defineret nogle DNS servere hos TeleDK og min router fungerer
som DHCP server. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg definerer DNS internt så jeg
opnår, at alle PC'er på mit interne netværk genkender hinanden vha. host
navnet. Det simpleste er naturligvis at skrive mappingen ind i hosts filen
på de forskellige PC'er. Jeg har kun 3, så det er en overkommelig opgave,
men af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man gør det
vha. DNS.

Opretter jeg en DNS server internt og definerer mine klienters TCP/IP
opsætning til at pege på denne? Kan klienterne så finde ud af at benytte de
eksterne DNS servere til at foretage forespørgsler på Internet? Hvis jeg
skal prøve at sætte en DNS server op, er der så nogen, der er bekendt med en
billig server, som er *let* at sætte op?

Beklager, hvis dette er tåbelige spørgsmål, men jeg har ikke beskæftiget mig
meget med dette emne tidligere og jeg har svært ved at finde denne type
information på Nettet.

Morten