WD VBA Forvirring om variablers levetid
Fra : Henrik Hougaard

Dato : 08-11-02 09:33

Jeg er noget forvirret om variablers "levetid". Jeg har brug for at
dimensionere en string variabel som beholder dens værdi i hele projektet.
Jeg dimensionere den ved Document Open og tildeler den en værdi, som jeg så
skal læse senere i et moduls procedure. Men uanset hvad jeg prøver er
værdien tom, når jeg skal bruge den igen. Den overføres med andre ord ikke
mellem modulerne.

Jeg har efterhånden prøvet alt Public, Static osv men intet virker.

Er der en der har løsningen vil jeg være møj glad!

Henrik

Fra : Leo Heuser

Dato : 08-11-02 10:35

Henrik

Den skal oprettes som Public, men i et *almindeligt* modul.
Dimensionér den i den øverste linje i modulet (inden sub'er
og funktioner)

Leo Heuser

Fra : Mads

Dato : 08-11-02 10:42

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nospam.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

> Jeg har efterhånden prøvet alt Public, Static osv men intet virker.
>
> Er der en der har løsningen vil jeg være møj glad!

Jeg har ikke en løsning for det virker hos mig.
Jeg har brugt Public til at definere en variabel i mit Normal projekt. Den
er tilgænglig fra alle moduler i projektet og fra andre projekter når der
bruges denne termologi <Pojekt navn>.<Variabel>

Mvh Mads
PS Du husker at definere variabelen udenfor dine procedurer?

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 08-11-02 11:26

Kan du ikke lige give et eksempel. Hvor er den dimensionere, hvor tildeler
du værdi og hvor læser du værdien igen.

Jeg dimensionerer med Public i Microsoft Word Objects

Sætter en værdi via koden på en knap på en Forms

Læser værdien igen i en Sub i modulet Module1 (forsøger i hvertfald - for
det virker ikke)!

Fra : Mads

Dato : 08-11-02 12:02

> [...]
>
> Sætter en værdi via koden på en knap på en Forms
>
> Læser værdien igen i en Sub i modulet Module1 (forsøger i hvertfald - for

Som Leo også nævner skal vaiabler defineres i et modul under Modules med
kommandoen Public som det første for at give det du ønsker.
Så kan du godt sætte værdien far andre moduler, f.eks fra et modul under
Microsoft Word Objects.

Starten af det modul kunne se sådan ud

Option Explicit ' Så husker du at definere alle variabler og stavefejl er
lettere at finde

Public MinVarabel as String
'MinVariabel huskes sålænge dette projekt er åbent og kan læses fra alle
moduler

Sub VisMinVariabel()
'
MsgBox MinVariabel

End Sub

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 08-11-02 12:17

Jeg har prøvet dit forslag, men det virker ikke. Haha midt under
skrivningen af denne mail, hvor jeg sidder og klipper koden ind opdager jeg
fejlen - fjols, fjols, fjols (mig selv altså). Skivefejl var årsagen.
Deklareret variablen FletFil, men kalder den senere FletTil. Nu funker det.
Tak til både Mads og Leo for indslagene.

Jeg lader lige koden stå et øjeblik (til min egen skam!)

Her er koden:

I Module1 (under Modules) under General, Declerations sektionen:

Public FletFil As String

I Module1 under Modules:

Sub VisFletteMenuPrinter()

FletTil = wdSendToPrinter
frmFlet.Show

End Sub

I en Formen "frmFlet" (når knappen btFlet aktiveres) under Forms:

Private Sub btFlet_Click()

With ActiveDocument.MailMerge
.Destination = FletTil
.Execute
End With

End Sub

Henrik

Fra : Mads

Dato : 08-11-02 12:36

> [...]
det.
> Tak til både Mads og Leo for indslagene.

Selv tak.

Må jeg anbefale at du VB editoren vælger Tools -> Options og sætter kryds i
Require Variable Declaration på Editor taben.
Det indsætter Option Explicit i toppen af alle nye moduler.
Det giver en fejlmelding under kompileringen så den slags irriterende
stavefejl opdages

Mvh Mads
Som selv blev træt af den slags stavefejl og derfor (næsten) altid bruger
Option Explicit.
Det kræver desuden mere hukommelse fordi ikke pre-definerede varible bliver
defineret af typen Variant. Syntax fejl kan også fanges.

Fra : Leo Heuser

Dato : 09-11-02 07:57

Velbekomme, Henrik.