Kvadratiske huller i en træstamme?
Fra : Hjalte aka. izeqb

Dato : 08-11-02 08:20

Hejsa...
Er ikke helt sikker på om jeg er i den rigtige gruppe...?

Jeg skal lave nogle kvadratiske huller i en rund træstamme.
Hullerne skal være ca. 1,5" tommer bede og høje, og skal gå hele vejen
igennem træstammen.

Hvordan gør man det?

træstammen er ca. 9" i diameter.

Håber i kan hjælpe.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-11-02 09:03

"Hjalte aka. izeqb" wrote:

> [...]
>
> Jeg skal lave nogle kvadratiske huller i en rund træstamme.
> Hullerne skal være ca. 1,5" tommer bede og høje, og skal gå hele vejen

9" = ca. 22,5 cm

Du bore et rundt hul, som ca. er diagonalen af 33mm x 33mm

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-11-02 12:40

On Fri, 08 Nov 2002 09:03:08 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Du bore et rundt hul, som ca. er diagonalen af 33mm x 33mm

Hvordan borer man et firkantet hul??

Fra : Mogens

Dato : 08-11-02 13:43

On Fri, 08 Nov 2002 12:39:53 +0100, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Hvordan borer man et firkantet hul??

Man borer et rundt hul med samme diameter som bredden på det
firkantede hul man ønsker. Derefter saver man de 4 hjørner ud.

Fra : Las Olsen

Dato : 09-11-02 02:09

"Mogens" <moveng@portalen.no> wrote in message

> Man borer et rundt hul med samme diameter som bredden på det
> firkantede hul man ønsker. Derefter saver man de 4 hjørner ud.

I en hel træstamme? Hvor får man sådan en sav fra?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-11-02 19:32

lcj@wanadoo.dk wrote:

> Hvordan borer man et firkantet hul??

Det lader den dovne fylder plastisk-træ i hullets fire sider.

Fra : Zoëga

Dato : 09-11-02 04:48

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> [...]
I tror det er løgn, men på teknisk museum var/er der udstillet et bor der
kan bore firekantede huller.

mvh

søren

Fra : Kim

Dato : 12-11-02 11:00

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 08 Nov 2002 09:03:08 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
> wrote:
> Hvordan borer man et firkantet hul??

Bruger et 4-kantet bor

Sorry....

Mvh, Kim

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-11-02 10:16

"Hjalte aka. izeqb" wrote:

> [...]
>
> Jeg skal lave nogle kvadratiske huller i en rund træstamme.
> Hullerne skal være ca. 1,5" tommer bede og høje, og skal gå hele vejen

Du kan vil ikke sige hvad der skal igennem hullerne
og hvor mange huller?

Fra : Søren Rohde

Dato : 09-11-02 12:46

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan vil ikke sige hvad der skal igennem hullerne
> og hvor mange huller?

Jeg ville da bore enten et stort eller flere små (runde) huller, og save
resten væk med en rammesav eller løvsav. Med mindre træstammen er meget tyk
burde det kunne lade sig gøre. Hvis den er tynd kunne man jo save med en
stiksav fra begge sider. Og hvis håndelaget er rigtig godt så bruge et
skarpt stemmejern.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : zigge

Dato : 09-11-02 11:11

"Hjalte aka. izeqb" <isak@city.dk> wrote in message

> Hvordan gør man det?

Normalt ville jeg bruge en kædestemmer, det er en speciel maskine hvor selve
funktionen minder lidt om en kædesav - bare med en meget bred kæde, der så
kan fræse sig ind i træet.
Ellers mener jeg at den danske opfinder Ellehammer lavede et bord der kunne
bore firkantede huller
Hvis det blot er nogle enkelte huller du skal bruge, bore man for og stemmer
resten ud...

/ZIGGE

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-02 12:59

> [...]
> bore firkantede huller
> Hvis det blot er nogle enkelte huller du skal bruge, bore man for og

Det kunne let konstrueres, hvis der var nogen der havde brug for det. I dag
kan man få boremaskiner der kan lave 3-kantede huller i jernplade. Harald
Nyborg har solgt en del søjleboremaskiner med denne særlige evne, og det
endda til billige priser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-11-02 16:20

On Sat, 9 Nov 2002 12:59:20 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Nyborg har solgt en del søjleboremaskiner med denne særlige evne, og det

Er det ikke bare en feature der kommer af at der er slør i lejerne?

--
Jens

In my house, the term "leftovers" refers to survivors.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 09-11-02 16:45

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> Er det ikke bare en feature der kommer af at der er slør i lejerne?

LOL
Jeg har hørt, at man kan være heldig at få en der kan bore 8-taller

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-02 23:35

> LOL
> Jeg har hørt, at man kan være heldig at få en der kan bore 8-taller
>
> --
> Erik Rudbeck

Det varierer nok lidt efter hvor elastikken falder i hak oppe ved
remskiverne, men runde huller leveres ikke

Tillægsvits: Skodafabrikkerne havde fået nys om at der var penge at spare
ved at få dele lavet hos underleverandører. De sendte et tandhjul til
Amerika og spurgte efter pris. Jo, ved 10000 stk. kostede de 70 kr., og ved
100000 stk. 40 kr., men hvis man måtte lave alle tænderne ens, kunne de
erhverves til det halve!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren Rohde

Dato : 10-11-02 19:30

> [...]
ved
> 100000 stk. 40 kr., men hvis man måtte lave alle tænderne ens, kunne de

Den var god - man ved jo aldrig om det nogensinde har fundet sted i det
virkelige liv.

Fra : David T. Metz

Dato : 10-12-02 03:29

Preben Riis Sørensen skriblede:

> Det kunne let konstrueres, hvis der var nogen der havde brug for det.

Og det er der selvfølgelig så det er skam gjort:
http://www.integerspin.co.uk/polygon.htm
http://www.uksteelenterprise.co.uk/pdfs/pd.pdf

David