0,75 kvadrat
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-11-02 23:50

Hvor meget strøm må man sluse igennem 2x0,75 kvadrat ledning? Regner med at
det er OK til 150 W?

Hvad skal en udendørskontakt hedde for at være OK? Er 'vådrums' OK?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 08-11-02 06:53

Hej Preben

Prøv eventuelt i dk.teknik.el gruppen. Det er lige guf for dem.

MVH
Asbjørn

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 09:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Hvor meget strøm må man sluse igennem 2x0,75 kvadrat ledning? Regner
> med at det er OK til 150 W?

Almindelige forlængerledninger er ofte på 0,75, og de kan godt trække den
fulde last fra en almindelig 220V gruppe på 10A. Giver ca 2200W, men så må
ledningen absolut ikke være rullet op på noget som helst imens, og den kan
godt blive lidt lun endda.

150W er under 0,7A ved 220V. 0,75 kvadrat ledning er derfor rigeligt til
dit formål. Noget andet er så, at du ikke må bruge 0,75 i din faste
installation, men det fremgik forresten heller ikke af dit spørgsmål, om
det var det du ville

Venlig hilsen
Lars Pedersen

Fra : Søren Rohde

Dato : 08-11-02 17:37

> Hvor meget strøm må man sluse igennem 2x0,75 kvadrat ledning? Regner med
at
> det er OK til 150 W?

2 x 0,75 kvadrat er det der hedder "lampeledning", og den primære anvendelse
er lamper og forlængerledninger mv. Ledningen er således kun beregnet til
fastmontering fra lapested / stikkontakt til brugsgenstanden - og må ikke
som sådan gøres fast. Hvis kledningen er rullet sammen eller der ligger fler
ledninger i et bundt kan der udvikles varme. Det kan blive et problem hvis
der er store belastninger eller ledningerne er gamle, da der så kan opstå
brand. Så kontroller jævnligt spaghettidyngen bag fjernsynet - og lad være
med at overlaste ledningerne. Husk at bruge installationskabel til den faste
installation - du kan oftest købe en hel rulle med 5 gange 1,5 kvadrat kabel
for cirka 300 i byggemarkeder, så der er ingen undskyldning.

> Hvad skal en udendørskontakt hedde for at være OK? Er 'vådrums' OK?

Uanset om der er tale om en afbryder eller stikkontakt er det ike nok at det
er en vådrumskontakt. Afbryderen skal være af udendørs type, da denne er
mere end bare normaltæt/stænktæt. Man kan så vurdere hvad "udendørs"
betyder. Skal afbyderen f.eks. sidde i et skur eller andet, hvor der ikke
kommer regn...?

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-02 00:03

Søren Rohde <f

> [...]
> mere end bare normaltæt/stænktæt. Man kan så vurdere hvad "udendørs"
> betyder. Skal afbyderen f.eks. sidde i et skur eller andet, hvor der ikke

Det er ude under et halvtag. Uden regn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren Rohde

Dato : 10-11-02 09:06

> Det er ude under et halvtag. Uden regn.

I den situation ville jeg vælge en rigtig udendørs afbryder.