Inderdragt
Fra : René Kofoed

Dato : 07-11-02 20:56

Hej med jer

Jeg har i lang tid brugt godt med tøj i min tørdragt "trilaminat" og vil nu
indvistere i en rigtigt inderdragt.
Men hvor tyk skal den være? 100,200,300 gram.
Den skal kunne bruges her hjemme om vinteren, og jeg gider ikke at fryse.

René

Fra : Niels Sejr Oxenvad

Dato : 07-11-02 21:55

Hej Rene,

Køb en Weezle Extreme (+) http://www.weezle.co.uk/ hos Bonita
http://www.diveshoppen.dk/ eller hos Peter Fjelsten
http://www.dktechgear.dk/

Oxe
]

http://www.diveshoppen.dk/

Fra : Rene Birk Laursen

Dato : 07-11-02 21:54

Hej Rene

Tag et kig på http://www.weezle.co.uk/

Det er gode inderdragter - siges der (jeg har ikke en Weezel).
Alternativt er en fra Otter i 300 gram.

/Rene B. Laursen

Fra : Morten Dall

Dato : 07-11-02 23:48

"Rene Birk Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Rene
>
> Tag et kig på http://www.weezle.co.uk/
>
> Det er gode inderdragter - siges der (jeg har ikke en Weezel).
> Alternativt er en fra Otter i 300 gram.

hvad med en Flectalon inder dragt feks fra N-Diver, den siger de jo isuler
bedre end tensulate og er tynnere og beholder sine isulations enskaber selv
om det er vådt, for mig lyder det da godt ?
http://www.diveshop.co.uk/pages/undersuits/flectalon.html

hvad siger DIR folket, er der nogle mod argumenter / ulemper som jeg ikke
har set ?

mvh Morten Dall

Fra : Rene Birk Laursen

Dato : 08-11-02 11:12

Hej Morten

On Thu, 7 Nov 2002 23:48:18 +0100, "Morten Dall"
<mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote:

> [...]
>bedre end tensulate og er tynnere og beholder sine isulations enskaber selv
>om det er vådt, for mig lyder det da godt ?

Jeg kender ikke denne dragt, men har hørt om den.

Hardcore-DIR (læs G. Irvine) siger at det kun er DUI 400grams der dur.
Det er den eneste underdragt der er tilladt i WKPP.

>hvad siger DIR folket, er der nogle mod argumenter / ulemper som jeg ikke
>har set ?

Det ved jeg ikke. Jeg har ikke læst meget om dragten, da jeg har en
god underdragt (otter 300 grams) og den næste jeg køber bliver en
Weezel.

/Rene

Fra : Kalle

Dato : 08-11-02 12:32

Hej NG

DUI holder varmen extremt godt selv om den er plask våd. Og man kan købe den
rundt omkring for 5000 kun??

Kalle

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-02 13:15

Morten Dall:

> hvad siger DIR folket, er der nogle mod argumenter / ulemper som
> jeg ikke har set ?

Ikke et argument, men
WKPP bruger DUI 400g (18 timer i 20 C)
EKPP bruger Weezle Extreme+ (14 timer i 12 C)
? bruger Flectalon

Er dette ikke svar nok?

En inderdragt skal ikke kun være varm, men skal også virke når den er
våd. Gerne skulle den også holde nogenlunde samme opdrift som våd. Jeg
tror DUI er den eneste der gør dette, men den er ikke _helt_ varm nok
til lange dyk i koldt vand.

Derudover er hætten ekstremt vigtig. Det kan ikke siges nok gange.
www.wetwear.com (G-231 neopren, 7 mm).

(Tilbage fra Frankrig - lille tur med kun ét dyk [til 930 m i Ressel] i
12C på 100 mins i denne omgang).

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Campione

Dato : 11-11-02 11:05

Nuff said....

Profit er altid et validt argument og kan man få folk i en massepsykose til
at tro på en eviggyldig sandhed og samtidig tjene lidt mammon, hvorfor så
ikke. Det virkede for en fyr for 65 år siden.....

Et returargument vil selvf. være, at man netop forhandler disse mærker fordi
det er de bedste og det er de jo fordi de er bedst....

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-11-02 11:14

Campione:

> [...]
> massepsykose til at tro på en eviggyldig sandhed og samtidig tjene
> lidt mammon, hvorfor så ikke. Det virkede for en fyr for 65 år

Sikke dygtig du er til at diskutere. Fuld gang på de affektive
tangenter i stedet for logik.

For øvrigt har du lige tabt tråden, jf Godwins lov (prøv Google).

> Et returargument vil selvf. være, at man netop forhandler disse
> mærker fordi det er de bedste og det er de jo fordi de er
> bedst....

Desværre er der jo det lille problem at jeg selv dykkede med alle de
produkter vi sælger _før_ vi begyndte at sælge dem.

Next?

Fra : Kalle

Dato : 11-11-02 11:16

Hej Steen

Hvem var ham fyren for 65 år siden?? Jeg er ikke helt gammel nok til at
kunne huske det.....

Kalle

Fra : Morten Dall

Dato : 16-11-02 12:08

Hej Peter, jeg har lige været i Sverige en uge så jeg svare først nu.

> [...]
>
> Ikke et argument, men
> WKPP bruger DUI 400g (18 timer i 20 C)
> EKPP bruger Weezle Extreme+ (14 timer i 12 C)

ikke helt, jeg ville godt lige snakke lidt om det, for det kunne vel også
være at grunnen til at WKPP, EKPP ikke bruger Flectalon, er at det er
forholds vis nyt og man fare jo ikke bare ud og køber ny dragt fordi der er
kommet noget nyt på market, når man er glad og tilfreds med den gamle ? så
det er vel først når deres gamle inder dragter er slidte at de begynder at
tage stilling til de nye, eller hvad ?

> [...]
> våd. Gerne skulle den også holde nogenlunde samme opdrift som våd. Jeg
> tror DUI er den eneste der gør dette, men den er ikke _helt_ varm nok

det er jo lige præsis der for jeg syntes Flectalon lyd interasant, ved dem
"slår" de jo nettop på at de ikke ændrer opdrift eller termo enskaber, når
de bliver våde, plus at den ikke ændre termo enskaber under sammen
predsning hvilket vil sige at man han have mindre luft i dragten, og at man
bliver mindre kold på under siden af kroppen hvor der jo ikke er noget luft
under en dyk, plus at den fylder mindre så man skal have mindre bly på,
typisk 2-3 kg i forhold til en tensulate med samme isulations evne.

det er ikke noget jeg påstår det er hvad de selv siger om dem og ud fra det
virker de dag lige som de skal være, eller hvad ?

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 16-11-02 17:45

Morten Dall:

> [...]
> er at det er forholds vis nyt og man fare jo ikke bare ud og køber
> ny dragt fordi der er kommet noget nyt på market, når man er glad

Tro mig - hvis disse fyre fik at vide at produkt X var varmere, bedre
osv., så ville de nok være rimeligt interesserede i det. Jeg skal
ikke afvise at Flectalon er en godt materiale (jeg har aldrig hørt om
det), men hvis man vil D I R så køber man noget som har _bevist_ sit
værd ikke ikke noget som måske/måske ikke virker "in the real world"
(læs: under ekstreme betingelser).

> så det er vel først når deres gamle
> inder dragter er slidte at de begynder at tage stilling til de
> nye, eller hvad ?

Jeg tror Irvine har 4-6 DUI 400g Thinsulate. Så nej, jeg tror de
skifter hvis der findes noget bedre.

> det er jo lige præsis der for jeg syntes Flectalon lyd interasant,
> ved dem "slår" de jo nettop på at de ikke ændrer opdrift eller
> termo enskaber, når de bliver våde,

Det gør Weezle/DUI heller ikke. Igen, hvorfor skal man købe noget som
_ikke_ har bevist sit værd nu når man kan købe noget som har?

> [...]
> den fylder mindre så man skal have mindre bly på, typisk 2-3 kg i
> forhold til en tensulate med samme isulations evne.

DUIs Thinsulate er komprimeret, så det er det samme. Weezle er mere
direkte afhængig af luftmægden i dragten, men synes at være varmere
ved "fuld" opblæsning en DUI.

> det er ikke noget jeg påstår det er hvad de selv siger om dem og
> ud fra det virker de dag lige som de skal være, eller hvad ?

Køb en og lav så 12 timer i 12C og vend tilbage til os med dine
erfaringer! :) Så kan det være jeg bliver klogere.

(Bare for at komme Morten "Campione 2002" i forkøbet: udskift DUI
alle steder med "3M Thisulate type B, komprimeret, 400 g/m2 af
ethvert fabrikat")

Fra : Morten Dall

Dato : 17-11-02 13:02

> Morten Dall:
>
> Køb en og lav så 12 timer i 12C og vend tilbage til os med dine
> erfaringer! :) Så kan det være jeg bliver klogere.

tja nu er der jo lige det lille problem med det, at de dyk jeg PT deltager
på er klub dyk, og der er det kolleste man kommer ud for nok, er nok 4C i
20min og selv når det er sommer dyk og vaandet er de ca 12C så er vi aldrig
i vandet i mere end 45 - 60 min, så hvis jeg endlig købte sådanne en som jeg
jo nok ikke gør, da jeg ikke har råd, så kunne jeg ikke rigtig teste den på
dyk der er interasante for dig,

jeg må da inrømme at sådanne en Weezle fætter ser lækker ud især sådanne en
kold vinter dag, men hvordan en varm sommer dag ? eller hvad når man skal
sette flere timer i den først for at vare bådføre for der efter at skulle
være stanby dykker, jeg ville forestille mig at man er våd af sved og totalt
dehydreret, eller hvad ?

mvh Morten Dall

Fra : S.Arnvig

Dato : 17-11-02 16:03

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Det gør Weezle/DUI heller ikke. Igen, hvorfor skal man købe noget som
> _ikke_ har bevist sit værd nu når man kan købe noget som har?

tjaa, hvem købte den første weezle/thinsulate dragt ?
Tydeligvis ikke nogen DIR dykkere.

> Køb en og lav så 12 timer i 12C og vend tilbage til os med dine
> erfaringer! :) Så kan det være jeg bliver klogere.

Og jeg som troede at det var DIR folkene som var på
forkant med at undersøge hvad der Hot og hvad der er Not
i forbindelse med dykning.

Men DIR folk foretrækker altså at leve på andres erfaringer ?

Man kunne tiolke det sådan at DIR er 5-10 år bagud på
materialeområdet, fordi de kun bruger ting, som har bevist deres værdi.
Hvis alle havde den filosofi, ville vi måske stadig dykke med halsvest,
dobbeltslangeautomat og reserveventil.

Det ser ud til at DIR er ved at blive det, som alle går og anklager
de gamle uddannelsesinstitutioner for: Konservativt og ikke til at råbe op.

Undskyld , Peter, jeg ved at du tager din dykning og DIR meget
alvorligt, men kan du ikke selv se at det her er langt ude ?

Søren Arnvig

p.s. Jeg ved godt DIR ikke er en uddannelses institution.
Men jeg tillader mig alligevel at foretage den sammenligning,
da DIR folk generelt har travlt med at undervise (holde foredrag)
for alle os andre, om hvordan man dykker DIR.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-11-02 08:58

S.Arnvig:

> tjaa, hvem købte den første weezle/thinsulate dragt ?
> Tydeligvis ikke nogen DIR dykkere.

WKPP begynde at anvende Thinsulate efter en test som US Navy lavede
(med elektroder på kroppen osv). De fandt ud af Tybe B Thinsulate var
den bedste.

Weezle begyndte Reinhard og Michael at dykke med og det er vel
stadigt ikke "officielt" DIR.

> Og jeg som troede at det var DIR folkene som var på
> forkant med at undersøge hvad der Hot og hvad der er Not
> i forbindelse med dykning.
>
> Men DIR folk foretrækker altså at leve på andres erfaringer ?

Næh. Min pointe er blot at hvis man skal ud og købe _ny_ underdragt
og man som Morten nok ikke har råd til at have 3-4 liggende, er det
så ikke bedre at gå efter der sikre? Lad dem der har råd til at tage
fejl eksperimentere.

Dette er pointen i denne diskussion: Morten kan ikke afgøre om
Flectalon er bedre.

> Det ser ud til at DIR er ved at blive det, som alle går og
> anklager de gamle uddannelsesinstitutioner for: Konservativt og
> ikke til at råbe op.

DIR er konservativt på nogle punkter, men meget cutting edge på
andre.

> Undskyld , Peter, jeg ved at du tager din dykning og DIR meget
> alvorligt, men kan du ikke selv se at det her er langt ude ?

Næh.

> [...]
> da DIR folk generelt har travlt med at undervise (holde foredrag)
> for alle os andre, om hvordan man dykker DIR.

Blot vi er enige om så at politiet, socialmyndighederne osv også er
uddannelsesorganisationer. Disse passer også din alt for løse
definition af "uddannelsesorganisation".

Fra : S Arnvig

Dato : 18-11-02 10:59

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev:
> [...]

De baserede sig på andres erfaringer.
Hvis en objektiv test viste at Flectalon
var ligeså godt eller bedre en Thinsulate,
hvordan ville reaktionen så være ?

Ville man forkaste Thinsulate eller
acceptere at Thinsulate anvendes,
fordi det er godt nok ?

>Weezle begyndte Reinhard og
>Michael at dykke med og det er vel
>stadigt ikke "officielt" DIR.

Lige præcis. Man prøver et andet produkt
og siger : "Hey, det her ser ud til at virke!"

De laver en afvejnng af fordele og ulemper.
Weezle er lidt varmere tør, men lidt koldere
våd. Hvis vi er tørre 99% af tiden, hvilken
egenskab skal vi så prioritere højst ?
Er en våd Weezle varm nok til at vi overlever ?

Men nogen er nødt til at tage springet og
sige :"Vi giver det en chance."

>Næh. Min pointe er blot at hvis
>man skal ud og købe _ny_ underdragt
>og man som Morten nok ikke har råd
>til at have 3-4 liggende, er det
>så ikke bedre at gå efter der
>sikre?

Yepper, no fight here.

>Lad dem der har råd til at tage
>fejl eksperimentere.

Måske rigtigt, men det er også en god ide at
dem som har et stort erfaringsgrundlag,
tester nye produkter og laver en kvalificeret
sammenligning. Det er svært at basere sig på

1. Producentens lovprisninger
2. "Eksperter" som har 1-2 dyk med det
pågældende produkt. (Som de iøvrigt har fået
forærende, for at kunne skrive en artikel
til det lokale dykker-blad)
3. Forbrugere som lovpriser et produkt
for at retfærdiggøre deres eget valg.

Hvis et produkt er noget l*rt, så tager
det kun 3-5 dyk at finde ud af det, men
det kan tage 117 dyk eller mere at finde ud
af, om det er bedre end det nuværende bedste.

>Dette er pointen i denne
>diskussion: Morten kan ikke afgøre om
>Flectalon er bedre.

Enig, erfaringsgrundlaget med Flec er p.t.
alt for lille til at lave en subjektiv
sammenligning.

>DIR er konservativt på nogle
>punkter, men meget cutting edge på
>andre.

Meget sandt.

>Næh.

Nåh

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-11-02 16:26

> WKPP begynde at anvende Thinsulate efter en test som US Navy lavede
> (med elektroder på kroppen osv). De fandt ud af Tybe B Thinsulate var
> den bedste.

Er der nogen publiserede testresultater der viser hvor meget denne type B
Thinsulate isolerer bedre end den traditionelle ? Og er der resultater for
isolationsevne i våd tilstand ?
Jeg vil formode at isolationsevnen er forbedre med et lille et cifret
%værdi. Det er jo selvfølgelig værd at tage med hvis man ligger i koldt vand
i 8-12 timer, men hvis man som 99,8 % af alle sportsdykkere kun har
dykkertider på max 1 time så er det ligegyldigt.

Allan Hansen, 100 g Thinsulate om sommeren og 100 g Thinsulate og
skiundertøj om vinteren.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-11-02 21:59

Allan Hansen:

> [...]
> type B Thinsulate isolerer bedre end den traditionelle ? Og er der
> resultater for isolationsevne i våd tilstand ?

Ja, men svjv er testen ret gammel. Jeg ville meget gerne se en nyere.

> Jeg vil formode at isolationsevnen er forbedre med et lille et
> cifret %værdi.

Aner det ikke.

> Det er jo selvfølgelig værd at tage med hvis man
> ligger i koldt vand i 8-12 timer, men hvis man som 99,8 % af alle
> sportsdykkere kun har dykkertider på max 1 time så er det
> ligegyldigt.

Ja, bortset for hvis man vil D I R. Der er hele pointen med DIR.

> Allan Hansen, 100 g Thinsulate om sommeren og 100 g Thinsulate og
> skiundertøj om vinteren.

(Weezle Extreme+ med skiundertøj, sommer og vinter).

Fra : Kalle

Dato : 18-11-02 22:21

Hvad med sokker egentlig. Hvad anbefales der??

Casper

Fra : Einar Hagen

Dato : 18-11-02 22:58

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message news:arblja$bk7$1@sunsite.dk...
> Hvad med sokker egentlig. Hvad anbefales der??
>
> Casper

Lange, tykke ullsokker. Hadde noen
Weezle sokker men de frøys jeg i.

Einar

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 18-11-02 23:19

Kalle wrote:
> Hvad med sokker egentlig. Hvad anbefales der??

Det er visst svært individuelt med om man fryser på føttene eller ikke. Jeg
bruker et par tynne ullsokker ("Ulvang-sokker") inni et par tykke
skistrømper min mor har strikket til meg. Fryser aldri.
Ull er nok nøkkelen her.

En kamerat av meg prøvde Weezles sokker, men de er så tykke at de endret
oppdriften i bena, slik at det ble ubehagelig å svømme med..

Forøvrig vil jeg bare nok en gang nevne at Weezle Extreme+ er en super vams!
(Vams = innerdrakt)

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Morten Saabye

Dato : 12-11-02 10:00

Jeg har selv adskillige dyk med en Flectalon 200 (i en 4mm compressed).
Den har ikke skuffet mig. Har tidligere dykket meget med en 50g
inderdragt, men det blev noget koldt om vinteren. Flectalonen holder
dejligt på varmen, også der hvor dragten sidder tæt på kroppen eller
hvis den bliver våd. Har ikke oplevet kondens og jeg synes man ånder
fint i den.

Den kan dog kradse lidt ved syningerne, da noget af alu-menbranen kan
stikke ud. Man vender sig til det - bruger dog af og til noget tyndt
skiundertøj.

Har måtte tage ca. 3 kg bly ekstra på, da jeg gik fra min 50g til
Flectalon 200.

Har også dykket med en Weezle Extreme med god erfaring. Den var vaarm at
gå rundt i på land. Som at have en dunsovepose på.. Valgte dog selv at
købe en Flectalon, da jeg synes at den holdt bedre på varmen på lange
dybere dyk..

/Morten

Fra : Lundgaard - Andersen

Dato : 08-11-02 16:02

Davs Rene...

> Tag et kig på http://www.weezle.co.uk/
>
> Det er gode inderdragter - siges der (jeg har ikke en Weezel).

Hvad koster en WEEZLE?

> Alternativt er en fra Otter i 300 gram.

Hvad gav du for den Otter du har?

Leif Andersen

Fra : Rene Birk Laursen

Dato : 09-11-02 17:38

Hej Leif

1900,- du kan se prisen på www.techgear.dk.

>Hvad gav du for den Otter du har?

Det ved jeg ikke. Den var en del af "pakken" da jeg købte min Otter
Britannic Skin

/Rene

Fra : Morten Dall

Dato : 09-11-02 18:17

Hej Rene,

> 1900,- du kan se prisen på www.techgear.dk.

ups du glemdte lige DK

http://www.dktechgear.dk/

mvh MD

Fra : Rene Birk Laursen

Dato : 10-11-02 15:29

Hej Morten

On Sat, 9 Nov 2002 18:17:01 +0100, "Morten Dall"

Tak

/Rene

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-11-02 22:35

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> writes:

> [...]
> vil nu indvistere i en rigtigt inderdragt. Men hvor tyk skal den
> være? 100,200,300 gram. Den skal kunne bruges her hjemme om

Jeg har en inderdragt fra NDiver i 200grams udgaven (3M Thinsulate
stuffing) og den er rigelig varm til mig normalt... Hvis det er meget
koldt i vandet, så har jeg skiundertøj på underneden, ellers dykker
jeg blot i den iført underbukser og tshirt. Jeg var i Sverige
(Lysekil) i foreåret (1.marts) og der var vandet meget koldt hvor den
gav mig fin varmebeskyttelse.

Så hvis du har andet at bruge om sommeren (maj-september) så vil jeg
umiddelbart anbefale en 200grams. Personligt set bagud så ville jeg
hellere have haft en 100 eller 150grams (hvis man kan få det) og bruge
den hele året, blot supplere med ekstra tøj indenunder når det var
meget koldt. Som det er nu er min dragt for varm til normal
sommerdykning 0-20meter.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Henrik Witting

Dato : 08-11-02 10:47

In article <kzzy9.5414$oC3.854163@news010.worldonline.dk>, r-
kofoed@image.dk says...
> [...]
> Men hvor tyk skal den være? 100,200,300 gram.
> Den skal kunne bruges her hjemme om vinteren, og jeg gider ikke at fryse.

Jeg har i længere tid selv gået og kigget på Weezle's inderdragter, da
jeg er ved at være træt af at pakke mig ind i joggingbukser, blåt Helly
Hanser undertøj m.m. Jeg er ikke særlig kuldskær, og har en Poseidon
compressed neoprene dragt. Mon ikke en "Weezle Compact" burde kunne gøre
det? Nogle erfaringer hermed?

/HW

--
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>

HENRIK WITTING

"Scuba Diving... another great activity
where your main goal is to not die" - Jerry Seinfeld

Fra : Mads Madsen

Dato : 08-11-02 11:25

René Kofoed wrote:
> [...]
> Men hvor tyk skal den være? 100,200,300 gram.
> Den skal kunne bruges her hjemme om vinteren, og jeg gider ikke at

Jeg har en weezle extreme+ som jeg er meget glad for. Jeg dykker også
trilaminat og har indtil videre brugt dragten ned til 8 grader og her er den
rigeligt varm. Samtidig er den ekstremt svedtransporterende og fylder næsten
ingenting når den er pakket sammen.

Jeg fik dragten i fødselsdagsgave under hedebølgen i sommers og selvfølgelig
skulle den prøves med det samme. Det skulle jeg aldrig have gjort - oh
hede!!!

Mvh.
Mads Madsen

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 08-11-02 11:59

Weezle Extreme + anbefales på det sterkeste.

Brukte denne samt Brynje polypropylene undertøy i Plura for to uker
siden, 4 grader i vannet, 77 minutter bunntid (derav 18min deko) uten å
fryse. (Trilaminat drakt)

--
Ole Martin Pedersen