SoftRaid erfaringer?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-11-02 20:44

Hejsa gruppe,

Jeg er kommet i pladsmangel på min server og ser en oplagt mulighed for
at lege med noget SoftRaid. Derfor vil jeg gerne høre om I evt. har
nogle erfaringer med dette?

Jeg påtænker 4-6 9GB SCSI diske med debian woody som system. Hvis I har
nogle links til gode resourcer, hører jeg også gerne om dem.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-11-02 21:04

On Thu, 07 Nov 2002 20:43:34 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> Jeg er kommet i pladsmangel på min server og ser en oplagt mulighed
> for at lege med noget SoftRaid. Derfor vil jeg gerne høre om I
> evt. har nogle erfaringer med dette?

Jeg synes det virker fremragende - jeg har dog ikke haft nogle rigtigt
slemme disknedbrud, kun en disk der en gang i mellem ikke ville
starte.

(Jeg bruger RAID1 og RAID5 for at sikre data, jeg har ikke leget med
raid af pladshensyn).

> Jeg påtænker 4-6 9GB SCSI diske med debian woody som system. Hvis I
> har nogle links til gode resourcer, hører jeg også gerne om dem.

Software RAID HOW-TO'en er fin, synes jeg.

XFS har dårlig performance med intern journal på Linux Softraid, så
det nemmeste er at vælge et andet filsystem end XFS når man bruger
Linux.

(Hvis der er nogle XFS-kendere som ved at det er blevet bedre på det
seneste er jeg lutter øren

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-11-02 21:27

Adam Sjøgren skrev:

> [...]
> starte.
>
> (Jeg bruger RAID1 og RAID5 for at sikre data, jeg har ikke leget med

To fluer med et slag

> Software RAID HOW-TO'en er fin, synes jeg.

Jeps, den er jeg lige gået i gang med

> XFS har dårlig performance med intern journal på Linux Softraid, så
> det nemmeste er at vælge et andet filsystem end XFS når man bruger
> Linux.

Hvilke filsystem vil du anbefale? Jeg har indtil videre kun stiftet
bekendtskab med ext2 - men jeg skal måske kigge på ext3 eller ReiserFS?

Kodeordet er stabilitet.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-11-02 21:34

On Thu, 07 Nov 2002 21:27:15 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> To fluer med et slag

Nope, det er på forskellige maskiner

> Kodeordet er stabilitet.

ext3 er nok ikke helt galt.

Mvh.

Fra : Ole Hansen

Dato : 08-11-02 11:22

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> Jeg er kommet i pladsmangel på min server og ser en oplagt mulighed for
> at lege med noget SoftRaid. Derfor vil jeg gerne høre om I evt. har
> nogle erfaringer med dette?

Ja. Jeg har et par servere, hvor jeg kører software raid og det endda
med LVM ovenpå. LVM til Linux kan i øvrigt varmt anbefales.. Puha, det
er rart. Specielt hvis man kender til HP-UX's LVM, som vist nok er en
afart af AIX's, så vil man klappe i sine små hænder, mens man sætter
det op! (Syntaxen er den samme næsten hele vejen i gennem!)

Det kører ganske fortrinligt.. En af maskinerne er en ganske
almindelig IBM PC, med helt almindelige SCSI-diske (ingen
hot-swap). Jeg skulle selvfølgelig prøve at stresse maskinen ved at
flå kablet ud af disken.. Ingen problemer! :) (Jeg kan dog ikke huske,
om jeg kunne lave en raidhotadd uden at reboote først.. Hmm.. )

Eneste hage ved Software-Raid og LVM i Debian, som jeg kan se, er det
ikke (umiddelbart) er undersøttet i installationen.. Eller tager jeg
fejl?

--
Ole Hansen