Undersøg brugerens browser indstillinger?
Fra : hitman

Dato : 05-01-01 15:06

Hej gruppe,

Ved nogen om det er muligt via noget javascript at gå ind og undersøge
brugerens browser indstillinger, f.eks. om grafik er disabled (så man evt.
kan redirect brugeren til en anden side).

Fra : Jakob Andersen

Dato : 05-01-01 18:12

"hitman" <jacobleed@hotmail.com> wrote
> Ved nogen om det er muligt via noget javascript at gå ind og undersøge
> brugerens browser indstillinger, f.eks. om grafik er disabled (så man evt.
> kan redirect brugeren til en anden side).

Det er lidt svært at svare på specifikt men med grafiktilfældet kan du bruge
noget javascript ala dette:

<SCRIPT language="javascript">

if (document.images){
window.location.href = "sidemedbilleder.htm"
}
else{
window.location.href = "sideudenbilleder.htm"
}
</SCRIPT>

FUT: news:dk.edb.internet.webdesign.clientside hvor spørgsmål om clientside
scriptingsporg som javascript hører hjemme

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Svend Tofte

Dato : 05-01-01 19:07

> [...]
>}
>else{
>window.location.href = "sideudenbilleder.htm"

men document.images er jo ikke en indstilling, men derimod et
javascript objekt.

denne lille test:

<script>
if(document.images){
document.write('images on')}
else{
document.write('images off')}
</script>

giver samme resultat i IE om man har billeder til eller fra, objectet
findes endnu. images kan bruges til at tjekke om en bruger har
javascript 1,1 (tror jeg)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 05-01-01 19:11

"Svend Tofte" <stofte@worldonline.dk> wrote
> men document.images er jo ikke en indstilling, men derimod et
> javascript objekt.

Jeg fik ikke læst spørgsmålet ordentligt, jeg troede han ville se om
browseren kendte billeder overhovedet... som f.eks. lynx og hvad de nu
hedder. Men jeg sidder faktisk helt og kommer i tvivl om det vil virke i
tekstbaserede browsere, men det tror jeg nu det gør.

Fra : N/A

Dato : 07-01-01 03:25

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-01-01 03:25

"hitman" <jacobleed@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Omkring brugerens skærm:
> 1) Så vidt jeg husker kan man godt tjekke brugerens skærm - men igen er
det
> selve skærmens kapacitet (størst mulige opløsning) eller er det brugerens
> indstillinger som tjekkes? 2) Kan det samme lade sig omkring farvedybden -
> altså at undersøge om brugeren har kapacitet til f.eks. 24-bit men måske
kun
> har indstillet til 8-bit, dvs. 256 farver.

Det er brugerens aktuelle indstillinger der ses. Du kan ikke tjekke hvad
brugerens udstyr rent teknisk kan klare.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Claus Schmidt

Dato : 07-01-01 23:33

"hitman" skrev
> Jakob Andersen skrev
(...)

> ... tjekke brugerens indstillinger i browseren eller om javascript kun
> tjekker installerede programmer.
> 1) Så vidt jeg husker kan man godt tjekke brugerens skærm
> 2) Kan det samme lade sig omkring farvedybden

Prøv at kigge i kildekoden til nogle
af de js-includes der er på denne side:
http://www.maptrax.com.au/browsertest.htm

-den tjekker en del nyttige ting, bl.a. oven-
nævnte, men ikke om grafik er tilkoblet
eller ej. Det mener jeg dog at jeg har
set et andet sted, men det var vist IE specifikt.

--
[claus]

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-01-01 01:00

Der er bare det ved det at hvis browseren ikke understøtter billeder
er chancen stor for at den heller ikke støtter JavaScript.
Så det vil være bedst bare at efterlade dem på den side de er på
allerede i stedet for at bruge en tredje side så fra else til } i dit
eksempel bør fjernes.

Fra : Kasper

Dato : 07-01-01 10:11

I forbindelse for else delen, kunne man have nogle noscript tags, der henviser
til en ny side.

<NOSCRIPT>
<META HTTP-EQUIV="Kan ikke huske hvordan man henviser til næste side Måske i stil
med næste linje">
<META HTTP-EQUIV="something" CONTENT="somethingelse" REFRESH="0;someurl">
</NOSCRIPT>

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-01-01 21:50

Det medfører stadig en unødvendig tredje side.