aps som husejer
Fra : CarstenD

Dato : 07-11-02 10:56

Hej gruppe.

Igen et lille spørgsmål:

Kan jeg oprette et Aps til mit firma som importerer og videresælger varer,
købe et hus, hvorfra det er tilladt at drive erhverv, bruge kælder og garage
til kontor/lager og udleje resten til min kone som beboelse?

Hvis ja, hvordan funker det så i praksis (lejestørrelse, fradrag, beskatning
osv)?

Mvh

Carsten

Fra : jens**

Dato : 07-11-02 14:21

"CarstenD" <carsten@espressokaffe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til kontor/lager og udleje resten til min kone som beboelse?
>
> Hvis ja, hvordan funker det så i praksis (lejestørrelse, fradrag,

Det kan du godt. Vedr. lejestørrelsen er den afhænging af husets værdi, men
der er et karftig "misundelses" knæk ved 2.500.000 kr. Hvis du laver om for
større beløb, jeg tænker her på nyt køkken og bad, skal disse lægges til
købsprisen. Nye gardiner ol. kan du trække over firmaet, men du bliver
beskattet af værdien af dem. Det er dog, set med mine øjne en fordel at
selskabet ejer huset. Håber dette kan hjælpe dig lidt- ellers må du spørge
igen.
mvh jens**

Fra : Henrik Hansen

Dato : 07-11-02 19:04

Det er dog, set med mine øjne en fordel at
> selskabet ejer huset.

Det er en diskussion som kræver et beregningseksempel. Der bør opstilles
hvilke fordele der vil være ved at selskabet ejer huset i modsætning til at
personen ejer huset. der skal beregnes hvilken skat der skal svare af fri
bolig til hovedaktionær.
I tilfælde af at personen køber huset og anvender noget af huset til
erhvervsmæssigt formål, skal man være meget påpasselig. for at skattevæsenet
godkender fradrag skal rummet ikke kunne anvendes til private formål. Der må
ikke ske en privat anvendelse af rummet, da et evt. fradrag dermed kan
fortabes.

MVH

Henrik