Samba share iso'er?
Fra : Leif Neland

Dato : 07-11-02 00:20

"Hvem faen har nu taget installations-cd'en?!?"

Kan man lave en virtuel cd-changer ved at gemme iso-images på en stor HD, og
share dem via samba, eller skal de "pakkes ud" først?

Man kan jo loopback-mounte en iso-fil; så må samba vel kunne share den?

Man kan jo også bare brænde en CDR(w) efter behov..

Leif

Skal musik- og edb-industrien have ret til fratage forbrugerne deres
rettigheder i henhold til Ophavsretloven, begrænse konkurrencen og
fremme monopoldannelse ved hjælp af tekniske midler? Sig nej! Nu!
Støt underskriftsindsamlingen på http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Michael Andreasen

Dato : 07-11-02 00:29

Leif Neland wrote:

> "Hvem faen har nu taget installations-cd'en?!?"
>
> Kan man lave en virtuel cd-changer ved at gemme iso-images på en stor HD,
> og share dem via samba, eller skal de "pakkes ud" først?

måske er dette noget:
http://www.linuxplanet.dk/article/articleview/134/1/57/

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 09:46

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> "Hvem faen har nu taget installations-cd'en?!?"
>
> Kan man lave en virtuel cd-changer ved at gemme iso-images på en stor HD, og
> share dem via samba, eller skal de "pakkes ud" først?

Du kan sagtens have en CD-kopi (altså ikke ISO) på serveren, og så
lave et share til hver, eller bare lave et "CD" share, hvor du lægger
dem alle sammen i.

I gamle dage fandt jeg en DOS boot diskette med LAN adgang, og så
kunne man installere Windows95+98 over nettet. Det havde den enorme
fordel at den ledte efter CD-ROMmen på serveren istedet for i
CD-drevet, hver gang man pillede ved noget. En DHCP-server var også
enormt rart.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Ove Lie

Dato : 07-11-02 09:55

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i melding
> "Hvem faen har nu taget installations-cd'en?!?"
>
> Kan man lave en virtuel cd-changer ved at gemme iso-images på en stor HD,
og
> share dem via samba, eller skal de "pakkes ud" først?

Lagre alle *.iso på serveren og benytt denne på windowsklientene:
http://www.daemon-tools.com/

For meg fugerer det helt flott, også med andre cd images enn *.iso

-Ove

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-11-02 21:20

On Thu, 07 Nov 2002 00:19:56 +0100, Leif Neland wrote:

> [...]
>
> Man kan jo loopback-mounte en iso-fil; så må samba vel kunne share den?
>
> Man kan jo også bare brænde en CDR(w) efter behov..

Tag et kig forbi http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=5639
Der er en hel lille historie omkring dette emne.

/Peter Andersen