Højre eller venstre?
Fra : slet W41FQ

Dato : 06-11-02 15:48

Hej,

Påtænker at anskaffe mit første multihjul, men er blevet i tvivl om
det skal være et højrehånds, eller venstrehånds?

Jeg er højrehåndet, men på et fastspolehjul sidder håndtaget jo på
venstre side, hvilket falder helt naturligt.

På et højrehånds multihjul sidder håndtaget på højre side, og jeg kan
ikke rigtigt forestille mig at holde/styre stangen med venstre hånd og
spinne ind med højre. Man skal jo så også skifte stangen over i
venstre hånd hvergang man har kastet.

Nogen der har erfaringer/gode råd vedr. dette?

Pft,

Palle.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 06-11-02 17:34

Du vender dig hurtigt til det,jeg var også noget skeptisk i starten,men det
går som smurt nu.
Mvh
Allan

Fra : Michael

Dato : 06-11-02 17:55

Jeg gir Allan helt ret.. du lære det hurtigt og ka efter kort tid garanteret
ik forstå hvorfor nogle bruger venstrehåndsmultihjul.. tror i øvrigt også
langt flertallet foretrækker højrehåndshjul når det skal være multi.

Fra : Jens Larsen

Dato : 07-11-02 17:39

Og når du så med tiden vil have udfordring i dit fiskeri, er højre hånd det
rigtige valg. En englænder kunne ikke drømme om at bruge venstre hånd til
fluefiskeri...

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 06-11-02 18:33

Hejsa.
Jeg forstår slet ikke, at man skal vænne sig til noget. Hvis hjulet fås i
både højre og venstre udgave, så køb dog det, der passer. Det er da, alt
andet lige, ufedt at skulle "skifte stangen over" efter kast.

Jesper

Fra : Michael

Dato : 07-11-02 08:28

tydeligvis en der ikke fisker med multihjul og nyder godt af fordelene ved
dem.
"Anne Bordum & Jesper Hansen" <bordum.hansen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3lcy9.3893$oC3.671008@news010.worldonline.dk...

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-11-02 10:01

>tydeligvis en der ikke fisker med multihjul og nyder godt af fordelene ved
>dem.

Jamen, så fortæl hvad fordelen er ved at bruge et højrehånds multihjul
fremfor et venstrehånds.

Ellers har Jesper jo ret. Hvorfor købe et højrehånds, når man er vant
til at holde stangen i højre hånd og spinne ind med venstre.

Og ja, jeg har også mit første multihjul til gode

/Jan

Fra : Michael

Dato : 07-11-02 12:28

> tydeligvis en der ikke fisker med multihjul og nyder godt af fordelene ved
> dem.

Hej!

Jeg begyndte selv at fiske med højrehåndsmultihjul, men var ikke
tilfreds med at jeg ikke havde den samme føling med stangen når den
blev holdt i venstre hånd. Jeg skiftede derpå over til et EON 5601.
Forskellen kunne mærkes med det samme. Med højre hånd er følingen med
hvad der sker for enden af linen væsentligt forbedret. Jeg tøver ikke
med at anbefale et venstrehåndsmultihjul.

Mvh

Michael

Fra : Michael

Dato : 07-11-02 19:01

Fordi forandring fryder.. når man første gang køber et multihjul påbegynder
man en lidt anderledes måde at kaste på og derfor er lidt forandring og
øvelse i at fiske på en anden måde kun noget man blir bedre til at mestre
sin kaste og fisketeknik med.. man behøver ik være så indgroet at man nægter
pure at lære noget nyt... sæt nu man mestrede forskellige mystiske kast lidt
bedre ved feks forhindringer i at kaste normalt.. grene,skrænter... osv. Hmm
det lød da meget godt.. ik? hehe ku ik finde på noget direkte svar syns
bare at alt fungere bedst med højre hånd.. ligger rigtigt i forhold til ens
normale højrehåndsbevægelser osv.. vel at mærke hvis man er højrehåndet i
det daglige..

Fra : Allan Pedersen

Dato : 07-11-02 20:21

Det er tit noget dyrere at købe et venstrehåndsmultihjul,og det er alligevel
en omvæltning,når man skal til at kaste med multi,og sidst men ikke mindst
er udvalget betydeligt større,hvis man ikke kun går efter venstrehånds.
Allan

Fra : SEJ

Dato : 08-11-02 10:42

Hej
Jeg har fisket 10 år med højrehåndshjul (jeg er højre håndet), problemet er
at jeg kaster over højre skulder, og skifter stangen over i venstre når der
skal spinnes ind, det behøver jeg så ikke at gøre med mit venstre hånds
hjul, og jeg vil helst holde stangen i højre ved let fiskeri, men ved tungt
pirkefiskeri skifter jeg tit.

med venlig hilsen

Svend

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 08-11-02 19:42

> tydeligvis en der ikke fisker med multihjul og nyder godt af fordelene ved
> dem.

Jeg fisker ikke meget med multihjul mere, da jeg enten fisker flue på kysten
eller flue eller letspin i åen - MEN: De første 15 år af mit lystfiskerliv
fiskede jeg meget gedder med mit røde Ambassadeur Record 5000 mod. "SG" så
jeg har pillet med de bremseklodser og fuglereder jeg skal pille ved. Idag
bruger jeg kun mine multihjul til at dørge gedder med 1 - 3 gange om året.
Til spin bruger jeg snekkedrevs hjul (fastspole) og de kan altså noget,
multihjulet ikke kan.

Jesper

Fra : ** kent **

Dato : 08-11-02 21:47

On Fri, 8 Nov 2002 19:42:19 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Anne
Bordum & Jesper Hansen wrote:

> [...]
>Til spin bruger jeg snekkedrevs hjul (fastspole) og de kan altså noget,

Vad skulle det vara?

Moderna multihjul är något helt annat än din gamla Record 5000.

Med min Ambassadeur Mörrum SX1600 och 0.17mm lina så kastar jag lätt fem
grams drag/blink och spinnare, och kan fiska både abborre och öring/örret.

Fra : Torkil Adsersen /AM

Dato : 07-11-02 09:27

Jeg hører til en af dem, der i mange år har fisket med fastspolehjul fra
kysten, men som fik lyst til at prøve et multihjul. Jeg fik et ABU EON
str. 5000 til venstre hånd i september og er meget glad for det. Det er en
fornøjelse at fiske med, selvom jeg selvfølgelig har haft en del
"fuglereder" - et problem der mindskes med øvelsen. Udover den behagelige
indspinning og den fede bremse, så har jeg været særlig glad for at det er
en venstrehåndsmodel. Ligesom med fastspolehjul bruger jeg højre hånd til
at holde på linen indtil den skal gives fri, og så snart blinket har ramt
vandet kan jeg påbegynde indspinningen med venstre hånd akkurat som med et
fastspolehjul. Jeg har tidligere fisket med et Ambassadeur 6500 og altid
fundet det besværligt at skulle skifte hånd, når indspindingen påbegyndes,
og jeg forstår simpelthen ikke at det har taget så lang tid at finde ud af
at lave multihjul til venstre hånd. Det er meget nemmere med en
venstrehåndsmodel, så hvorfor købe en højrehåndsmodel besvære sig med at
vænne sig til at skifte hånd. Når højrehåndsmodellerne har kunnet overleve
så længe må det skyldes mange multifiskeres indgorede vane med at spinne
ind med højre hånd. Mit råd til kommende multihjulsfiskere er: Køb en
venstrehåndsmodel, hvis den findes i den størrelse og model du er
interesseret i.

Med venlig hilsen

TA

Fra : J.H.B

Dato : 10-11-02 11:03

Hej Palle

Syntes du skal gå op til din lokale grejpusher og monterer hjulet på en
stang både i højre og venstre model og så se hvad der ligger bedst i hånden
for netop dig ......

Hilsen
JHB

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-11-02 10:19

Ja højre eller venstre er en vanesag. Jeg har selv kun højrehåndshjul. Men
tror faktisk at jeg gerne ville bytte dem for venstrehånds.
Men udvalget er altså mindre til venstrehånd. Men køb hvad du synes passer
dig bedst.

Og den med at det er godt med forandring, når man skal lære at kaste på en
anden måde er noget ævl. I kastet er det jo ligegyldigt hvor håndtaget
sidder.

Erik Breum Petersen