konfigurere netværkskort.
Fra : Kasper

Dato : 06-11-02 11:27

Jeg har 2 netværkskort i min maskine (red hat 8.0), men hvordan går jeg
ind og konfigurer dem hver for sig. Hvis jeg skriver netconfig kommer den
med en fin guide, men jeg kan jo ikke rigtigt vælge hvilket kort det er
jeg konfigurer. Er der er evt. en tekstfil jeg kan rette det i?

/Kasper

Fra : Socketd

Dato : 06-11-02 11:42

On Wed, 06 Nov 2002 11:26:36 +0100, Kasper wrote:

> [...]
> den med en fin guide, men jeg kan jo ikke rigtigt vælge hvilket kort det
> er jeg konfigurer. Er der er evt. en tekstfil jeg kan rette det i?

man ifconfig

mvh
socketd

Fra : [DK]XoDeus

Dato : 06-11-02 11:44

Bruger du netvof så er eth0 det første netkort i dit system mht. irq og eth1
er kort nummer 2

//xoDeus

Fra : [DK]XoDeus

Dato : 06-11-02 11:59

Fra : kasper

Dato : 06-11-02 15:25

On Wed, 06 Nov 2002 11:41:36 +0100, Socketd <db@traceroute.dk> wrote:

>man ifconfig
Tak for svaret - det virker til dels. Jeg kan ikke se hvordan man
sætter gateway med ifconfig, kan du/i hjælpe?

Fra : Socketd

Dato : 06-11-02 15:36

On Wed, 06 Nov 2002 15:24:57 +0100, kasper wrote:

> Tak for svaret - det virker til dels. Jeg kan ikke se hvordan man sætter
> gateway med ifconfig, kan du/i hjælpe?

Det er ikke noget jeg har prøvet at lege med (altså at lave en gateway),
men se på:
man route
man netstat

mvh
socketd

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 06-11-02 20:49

kasper <nospam@nospam.com> wrote in

> Tak for svaret - det virker til dels. Jeg kan ikke se hvordan man
> sætter gateway med ifconfig, kan du/i hjælpe?

route add -net default gw 10.0.0.1 netmask 0.0.0.0 metric 1

naturligvis med din egen gateway istedet for 10.0.0.1

--
Knud