Afhøvlet
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 05-11-02 20:55

Hejsa,
Jeg har et rimelig pænt afhøvlet plankegulv i min ældre lejlighed.
Jeg synes imidlertid at revnerne imellem plankerne er noget kedelige og de
ER nogle skidtsamlere.

Derfor har jeg en ide om, at rense revnerne - og så fylde "et-eller-andet"
i - og til sidst at lakere gulvet.
Det kan måske komme til at se ud som en skibs-gulv ala det flotte
dæksgulv, som Kongeskibet har -:)

Mit problem er, at jeg
1) Aldrig har prøvet noget sådant før
2) Ikke aner, hvad der skal puttes i revnerne
3) Ikke aner, hvilke materialer, der skal bruges til efterbehandling.

Jeg er derfor taknemmelig for alle hjælpesomme svar - kongelige såvel som
ikke-kongelige -:)

Jeg vil helst SELV skal klare arbejdet - men et bud på omkostningen til en
håndværker, når det drejer sig om ca. 70 KvardratMeter, vil også være
interessant.

På forhånd tak.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Christian

Dato : 06-11-02 00:11

"Torben Borre Larsen" <torben@dui.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg vil helst SELV skal klare arbejdet - men et bud på omkostningen til en
> håndværker, når det drejer sig om ca. 70 KvardratMeter, vil også være

Du skal bruge en gummiliste som du banker ned mellem revnerne. Når man
lægger et skibsparket er det også blot en gummiliste der lægges mellem
brædderne. Gummilisten kan du få ved en tæppehandler og sikkert også i et
byggemarked.

Hvis det skal blive pænt skal fugen naturligvis være lige bred overalt. Det
er den sikkert ikke, så jeg vil anbefale dig at fræse dem ud så de bliver
lige brede overalt. Det kan du f.eks. gøre med en Dremel (www.dremel.dk) som
er et lille fiks stykke værktøj du kan købe i ethvert byggemarked.

Jeg ville lakere gulvet inden montering af gummilisten, så skal du nok få et
flot gulv.

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 06-11-02 02:15

"Christian" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal bruge en gummiliste som du banker ned mellem revnerne.

Jeg synes jeg har set en fugemasse til formålet. Jeg kan desværre ikke huske
navnet, men spørg hos din farvehandler.

Lars

Fra : Per H

Dato : 06-11-02 08:44

On Tue, 05 Nov 2002 20:55:04 +0100, "Torben Borre Larsen"
<torben@dui.dk> skrev:

> [...]
>ER nogle skidtsamlere.
>
>Derfor har jeg en ide om, at rense revnerne - og så fylde "et-eller-andet"

Jeg ville få en snedker til lige at vise dig hvordan man gør, så du
ikke ødelægger hele gulvet.

Men ellers er det at lægge en retskinne på i hele gulvets længde.
Du kan købe en aluskinne hvor en fræser passer ned i så den ikke
smutter... I start og slut bruger du et skarpt stemmejern, da
fræseren ikke kan komme helt derud.

Smutter fræseren bare "1" gang, er gulvet faktisk ødelagt, det er
derfor du lige skal have en opvisning, når du aldrig har prøvet det
før.

Derefter støvsuger du fugen godt, og presser en sort fuge i renverne,
jeg kender ikke lige til en fuge der kan bruges, men undersøg det
grundigt.

Lad fugen tørre, og skær det overflødige af, og slip gulvet, samt
lakering.

Lad en gulvsliper slipe gulvet for dig.

Vær sikker på at fugen og lak kan arbejde sammen.

Husk ikke at fræse for langt ned i revnerne, da det er der brædderne
holdes sammen ( fer /not)

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Niels Wang Hansen

Dato : 06-11-02 17:02

Prøv en gang at kigge her.

http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/huset.shtm#hus84

M.v.h
Niels Wang Hansen

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 08-11-02 22:37

ingen@email.dk skriver:
>Jeg ville lakere gulvet inden montering af gummilisten, så skal du nok få
>et
>flot gulv.

Tak for vejledningen. Og tak til de andre svar også.
Det lyder som et projekt jeg godt tør kaste mig ud i - selv om jeg altså
ikke har prøvet det før.
Så nu har jeg en idé til hvad vinterferien skal bruges til -:)
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen