cvs plus symbolske links
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-11-02 17:10

I et forsoeg paa at rydde lidt op i et lille CVS repositorium har jeg
nu samlet al koden eet sted, og saa oensket at lave symbolske links
paa passende steder saa skidtet virker endnu.

Det virker som saadan fint, bortset fra at CVS tilsyneladende ikke
understoetter symbolske links med mindre man begynder at rode med
"PreservePermissions" (det gik ikke godt efter at have fundet ud af
hvordan man fik det kompileret med), og tilsyneladende koerer det
script jeg specificerede med "-u" i modules paa serveren og ikke
klienten (hvilket ikke var det jeg ville).

I bar protest har jeg nu lavet nogen ant-targets som goer det jeg vil,
men er det overhovedet muligt at faa det til at virke med CVS 1.11.2
hvor repositoriet ligger paa en Solaris maskine og tilgaaes via
ext+ssh - jeg synes dokumentatione er lidt veg paa dette punkt?
Klienter er Linux, Solaris og OS X.

Herudover vil jeg da ogsaa gerne have noget smarte tips til god
funktionalitet paa serveren. De ting der er antydet til CVSROOT er
interessante, men - ud fra mine hidtidge erfaringer - en anelse
tidskraevende at afproeve.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-11-02 18:00

On 05 Nov 2002 17:10:08 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Herudover vil jeg da ogsaa gerne have noget smarte tips til god
> funktionalitet paa serveren.

Jeg synes viewcvs er nifty - fordi den har en "annotate"-visning, der
viser hvis skyld en linie er.

Den kan også tegne grafer via cvsgraph.

Hvis man skal holde øje med hinanden kan det også være rart med emails
eller en nyhedsgruppe med commitbeskeder inkl. diffs i.

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 05-11-02 19:16

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> I et forsoeg paa at rydde lidt op i et lille CVS repositorium har jeg
> nu samlet al koden eet sted, og saa oensket at lave symbolske links
> paa passende steder saa skidtet virker endnu.

Symbolske links virker simpelthen ikke i CVS. Kan du komme uden om
problemet ved at benytte et 3. module til delte filer?

PreservePermissions virker ikke ret godt, som du har fundet ud af.

> [...]
> funktionalitet paa serveren. De ting der er antydet til CVSROOT er
> interessante, men - ud fra mine hidtidge erfaringer - en anelse

Der er utallige smarte ting man kan lege med. Man kan haandhaeve coding
style, log message policy, etc gennem CVS. Det handler blot om at skrive
lidt funktionalitet. Som naevnt tidligere er der ViewCVS, der f.eks. kan
ses i aktion paa http://openbsd.mongers.org/v/

Et par snippets fra min loginfo:

# Publish new changes to mongers.org website.
^mongers ((sleep 1; cd /var/www/mongers; umask 002; cvs -q up -Pd) &)

# Activate updates to httpd.conf
^conf/www ((sleep 1; sh $CVSROOT/CVSROOT/install-httpd.conf) &)

# keep live checkout of the dominion
^dominion ((sleep 1; cd /var/www/dominion; umask 002; cvs -q up -Pd) &)

# mail changes in CVSROOT to holsta
^CVSROOT $CVSROOT/CVSROOT/syncmail -u %{sVv} a@mongers.org

syncmail kan findes gennem Google, vil jeg tro. Ingen grund til at
skrive det selv.

Var det hvad du havde i tankerne?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-11-02 21:33

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> Symbolske links virker simpelthen ikke i CVS. Kan du komme uden om
> problemet ved at benytte et 3. module til delte filer?

Jeg endte med at løse problemet uden om CVS, nemlig via et ant-target
som så opretter de links som er nødvendige. Ant er alligevel i sving,
og så er det nærliggende at gøre det der. Kønt er det ikke, men det
virker.

> [...]
> style, log message policy, etc gennem CVS. Det handler blot om at skrive
> lidt funktionalitet. Som naevnt tidligere er der ViewCVS, der f.eks. kan

ViewCVS har vi allerede i sving. Vi bruger den ikke meget da vi
primært redigerer med emacs der kan det allermeste, men det er rart
som alternativ. Den der "cvsblame" funktionalitet kan være guld værd,
og det har jeg ikke set i emacs endnu. Det kan være det kommer :)

> # Activate updates to httpd.conf
> ^conf/www ((sleep 1; sh $CVSROOT/CVSROOT/install-httpd.conf)
> &)

Sød.

> syncmail kan findes gennem Google, vil jeg tro. Ingen grund til at
> skrive det selv.
>
> Var det hvad du havde i tankerne?

Noget i den stil - lidt til de eftertænksomme stunder.

Kan du fortælle mig om der er nogen af tingene i "CVSROOT/modules" som
foranlediger at et script bliver kørt på klienten og ikke på serveren?
Jeg troede -o gjorde det, men det gør det ikke.

Fra : Alex Holst

Dato : 06-11-02 12:28

> [...]
> som alternativ. Den der "cvsblame" funktionalitet kan være guld værd,
> og det har jeg ikke set i emacs endnu. Det kan være det kommer :)

Funktionen hedder annotate, og er hvert fald en del af CVS klienten saa
mon ikke Emacs' front-end kan lokkes til den slags ogsaa?

> Sød.

Jeg vedligeholder en stor del af mine configfiler paa den maade. Det
betyder at jeg hurtigt kan genskabe min maskine i fuld funktion uden at
overse noget. Jeg behoever blot en kopi af mit repository, og mulighed
for at lave checkouts.

Lige netop httpd.conf metoden er lidt klodset, men den virker og jeg har
ikke haft tid til at aendre den.

> Kan du fortælle mig om der er nogen af tingene i "CVSROOT/modules" som
> foranlediger at et script bliver kørt på klienten og ikke på serveren?
> Jeg troede -o gjorde det, men det gør det ikke.

Desvaerre ikke, -o bevirker at et script koeres paa serveren naar der
laves et cvs checkout. Hvad har du brug for at koere? Den eneste maade
man rigtigt kan tvinge klienten til at koere et script, f.eks. indent,
er at lade indent paa serveren checke hver fil ved commit og afbryde
hvis kodestilen ikke er 100% korrekt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 12:49

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> Funktionen hedder annotate, og er hvert fald en del af CVS klienten saa
> mon ikke Emacs' front-end kan lokkes til den slags ogsaa?

Bumbum. Det er værd at undersøge. Det kigger jeg lige på.

> [...]
> man rigtigt kan tvinge klienten til at koere et script, f.eks. indent,
> er at lade indent paa serveren checke hver fil ved commit og afbryde

Det jeg ville, var i sin enkelthed at afvikle - efter checkout - et
script der oprettede de symbolske link jeg har brug for, og andre
tilsvarende ting.

Det har jeg - som skrevet tidligere - opgivet.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 13:37

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Bumbum. Det er værd at undersøge. Det kigger jeg lige på.

Jup. C-x v g. Det er ikke helt som jeg gerne så det, men godt nok.

(Overvejer om jeg nogensinde har brug for "HVEM ER DEN KLOVN DER HAR
SKREVET DEN HER LINIE KODE"? Overvejer hvor stor chancen er for at
det er en anden end mig selv....)

Fra : Alex Holst

Dato : 06-11-02 14:10

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:
> (Overvejer om jeg nogensinde har brug for "HVEM ER DEN KLOVN DER HAR
> SKREVET DEN HER LINIE KODE"? Overvejer hvor stor chancen er for at
> det er en anden end mig selv....)

I en review kapacitet er det meget nyttigt at man har mulighed for at
finde ud af hvem der 4 gange i traek overtraeder de koderetningslinier som
alle i projektet burde have laest og forstaaet.

Nu med maalrettet LART.