Gulvtæppe, trægulv eller Pergo i udlejning~
Fra : Niels Sloth

Dato : 05-11-02 16:21

Hej

Vi har lige købt et sommerhus som skal lejes ud en ret stor del af
året her de første år. Så håber vi på at vi kan få råd til at bruge
det mere selv senere.

Der er i øjeblikket et ret nedslidt gulvtæppe på i stuen, og vi skal
have det skiftet. Vi er selv til olieret trægulv herhjemme, men har
hørt at det er for bøvlet i sådan et udlejningshus, det er meget
nemmere med Pergo (laminatgulve).

Er der nogen der har erfaringer? Vi skal have noget der er nemt,
billigt, holder i mange år, og samtidig er rigtig hyggeligt, så man
ikke taber stemningen med brændeovn osv.

Mvh. Niels

Fra : Christian

Dato : 05-11-02 23:57

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> billigt, holder i mange år, og samtidig er rigtig hyggeligt, så man
> ikke taber stemningen med brændeovn osv.

Hej,

I et sommerhus er et laminatgulv klart det nemmeste at holde. Du kan vælge
et Pergo, et Tarkett eller et andet mærke. Også ved valg af laminatgulve for
du hvad du betaler for.

Fordelen ved et laminatgulv er, at der er meget hårdt, det er faktisk næsten
ikke til at slide op. Ulempen er, at der jo ikke er et ægte trægulv.
Herudover har det tendens til at være koldt og larme når man går på det.
Hvis man kan leve med dette så mener jeg det er det bedste valg. Jeg ville
aldrig lade et laminatgulv komme ind i min stue, men i et sommerhus er det
noget andet.

Du kan få laminatgulve med click system hvilket gør at det er nemt at lægge.
Endvidere er de ofte kun 8 mm tykke, dvs. de kan lægges uden at du skal til
at forhøje dørtrin mv.

Fra : Niels Sloth

Dato : 06-11-02 08:08

On Tue, 5 Nov 2002 22:56:50 -0000, "Christian" <ingen@email.dk> wrote:

>I et sommerhus er et laminatgulv klart det nemmeste at holde. Du kan vælge
>et Pergo, et Tarkett eller et andet mærke. Også ved valg af laminatgulve for
>du hvad du betaler for.

Hvad er det man skal kigge efter, mht. kvalitet? For mig er et
laminatgulv et laminatgulv, jeg har ingen erfaring med det. Pergo har
fx et tilbud i øjeblikket til 100-/m2 er det OK?

>Herudover har det tendens til at være koldt og larme når man går på det.

Vi lægger det formentlig på det gamle gulvtæppe, eller et andet
isolerende underlag, så det skulle tage noget af kulden. Mht. larmen,
så har jeg igen set at Pergo annoncerer med et produkt der ikke
larmer, duer det?

Og til sidst, gulvet ligger tæt på en brændeovn, kan man skifte et
bræt hvis der skulle komme et mærke efter en glød?

Niels

Fra : Pia J

Dato : 06-11-02 08:28

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> wrote in message

> Og til sidst, gulvet ligger tæt på en brændeovn, kan man skifte et
> bræt hvis der skulle komme et mærke efter en glød?

Det kommer an på hvor du starter. Den type klik gulv vi har SKAL samles fra
"øverste" venstre hjørne mod højre. Hvis det første bræt derfor skulle
skiftes, ville vi være nødt til at pille det hele op, da man ikke kan klikke
fra begge sider på den måde stykkerne låser sig.

Jeg ville nok vælge et andet underlag til brændeovnen.

:Pia

Fra : Per H

Dato : 06-11-02 08:54

On Wed, 6 Nov 2002 08:28:19 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

>Jeg ville nok vælge et andet underlag til brændeovnen.

ja klart

Der må vel ikke være brændbart under ovnen.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Christian

Dato : 07-11-02 00:12

> [...]
> laminatgulv et laminatgulv, jeg har ingen erfaring med det. Pergo har
> fx et tilbud i øjeblikket til 100-/m2 er det OK?

Køber du et Pergo gulv så tror jeg ikke du går galt i byen. Det jeg mener
med at du får hvad du betaler for er, at hvis du køber et laminatgulv til 39
kr. hos Jem & Fix, så er det klart at der er gået på kompromis nogle steder.

> [...]
> isolerende underlag, så det skulle tage noget af kulden. Mht. larmen,
> så har jeg igen set at Pergo annoncerer med et produkt der ikke

Hvis du vil lægge gulvet oven på et tæppe, så SKAL det være et tæppe med en
meget meget kort luv. Det kommer til at gynge helt vildt ellers når du går
på det. Jeg ville helt sikkert fjerne tæppet og lægge en 2 mm isolering i
stedet.

> Og til sidst, gulvet ligger tæt på en brændeovn, kan man skifte et
> bræt hvis der skulle komme et mærke efter en glød?

Nej, selv om det klikkes sammen er det ikke til at få fra hinanden. Køb en
glasplade eller lignende til at lægge under brændeovnen.

Fra : Jesper Bach

Dato : 07-11-02 16:24

> Og til sidst, gulvet ligger tæt på en brændeovn, kan man skifte et
> bræt hvis der skulle komme et mærke efter en glød?

Du skal selvfølgelig have en plade under ovnen, hvilket er lovpligtigt (kan
ikke huske størrelsen), men med mindre du sviner helt enormt bliver det
altså meget svært at få gløder ud på gulvet. Nu har jeg fyret ca. 15 hele
weekender (og en del halve) på et år og det er kun lykkedes mig at få gløder
på jernpladen foran ovnen 2 gange og det kan jeg sige helt præcist fordi jeg
var bange for nøjagtig det samme som dig.

Det var straks værre med gulvet da et søm arbejdede sig baglæns ud af en af
Silvans filtdupper som jeg (lidt for) optimistisk havde sømmet under benene
på lænestolen.
Jeg skal spare dig for detaljerne.

/jesper

Fra : Per H

Dato : 06-11-02 08:50

On Tue, 5 Nov 2002 22:56:50 -0000, "Christian" <ingen@email.dk> skrev:

> [...]
>Endvidere er de ofte kun 8 mm tykke, dvs. de kan lægges uden at du skal til

Jeg tror også jeg ville lægge laminatgulv. selvom der er ulemper, men
man skal jo ikke bo der altid.

silvan sælger pergo med et kliksystem, og det bliver faktisk rigtigt
godt, men kan være svært at presse sammen, da man næsten ikke kan slå
på dem uden de går i stykker, da det kun er mdf plade.

men det ligger godt til under 100 kr pr m2

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Pia-Helene

Dato : 05-11-02 23:40

> Er der nogen der har erfaringer? Vi skal have noget der er nemt,
> billigt, holder i mange år, og samtidig er rigtig hyggeligt, så man
> ikke taber stemningen med brændeovn osv.
>
> Mvh. Niels

Hej Niels

Jeg arbejder i et beboerhus, hvor vi i caféen har haft et pergogulv liggende
i de sidste ti år.
Det er stadig lige fint at se på, meget, meget nemt at renholde, og dette
fake-trægulv er da, i forhold til hyggen, et meget godt alternativ til et
noget mere plejekrævende trægulv

mange hilsner
Pia-Helene

Fra : Jesper Bach

Dato : 07-11-02 16:13

> [...]
> billigt, holder i mange år, og samtidig er rigtig hyggeligt, så man
> ikke taber stemningen med brændeovn osv.

Hej Niels

Vi har i vores (ny/brugte) sommerhus trægulv i stuen, og jeg kan da sige at
efter 4 ugers udlejning samt 6 uger eget brug her i sommers vil jeg klart
vælge pergo-gulvet.

Det er godt nok meget flot og hyggeligt med et trægulv, men der kommer altså
hurtigt ridser og "buler" når man vader ud og ind, og børnene også skal være
der.

Med mindre man altså er over det hele tiden og det bliver jo noget
trættende, når det nu er et fritidshus.

Silvan og andre byggemarkeder har laminatgulve til 100kr/m2. Min tømrer
siger at kvaliteten er rigtig god til prisen, og så er det helt enormt let
at lægge selv (det kom på i værelse og soveværelse).

Så kan du jo lave plankegulv når dette er slidt op op 5-15 år.

/jesper