Scalarer har lagt æg
Fra : Bjarne Graversen

Dato : 28-02-01 17:10

Hej

Hvad gør jeg nu

Mine 2 scalarer har lagt æg på et blad i akvariet de passer dem nøje men det
går altid galt for dem på et aller andet tidspunkt æggene bliver hvide og så
forsvinder de i løbet af natten

Jeg har en gydekasse på ca 10x10x20 cm skal jeg komme bladet med æggene op i
kassen og samtidigt ligge en luftsten ned i kassen for at skabe cirkulation
omkring æggene eller hvad gør jeg. Og hvorlang tid går der inden ægene er
klægget

Det er som sagt gået galt med æggene før, jeg tror det er om natten at
scalarene ikke kan finde ud af det kan de ikke fornemme hvor æggene er når
der er mørkt
( det blir jo også mørkt i naturen ????? )
eller hvad er årsagen til at de ikke kan finde ud af det

Glæder mig til at høre fra jer
Bjarne

( det ku nu være sjovt med nogle mini scalarer )

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 28-02-01 23:40

Hej Bjarne,

"Bjarne Graversen" <hobie@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nøje men det
> går altid galt for dem på et aller andet tidspunkt æggene

Typisk

> Jeg har en gydekasse på ca 10x10x20 cm skal jeg komme bladet
med æggene op i
> kassen og samtidigt ligge en luftsten ned i kassen for at skabe
cirkulation

Personligt mener jeg, når det nu er cichlider man har fat i, at
man skal lade fiskene ordne det selv, og så glæde sig over den
("naturligt") begrænsede mængde fisk, der kan blive ud af det.
Har man en mere kommerciel tilgang til tingene er det mere
effektivt selv at at opfostre ynglen, og far og mor vil hurtigere
blive klar til at prøve igen. Et godt scalare-ynglepar vil kunne
producere 2-300 unger om ugen, hvis man tager deres æg fra dem
med det samme.

> omkring æggene eller hvad gør jeg. Og hvorlang tid går der
inden ægene er
> klægget

Scalere-æg er relativt lang tid om at klække - op mod 3-4 dage.
Fritsvømmende efter ca. en uge. Begge dele afhænger af
vandtemperatur.

> [...]
natten at
> scalarene ikke kan finde ud af det kan de ikke fornemme hvor

Nej, det er ikke problemet. (Med mindre du er så uheldig at have
"en eller anden mystisk fremavlet krydsningsmutant", som er
steril....)

> ( det blir jo også mørkt i naturen ????? )
> eller hvad er årsagen til at de ikke kan finde ud af det

Tjah, at give fiskene skylden er forkert, men det ved du sikkert
godt.

Jeg vil vædde en spand andemad på at det er dit vand, der ikke
passer til dine fisk - eller omvendt.

Nu aner jeg jo ikke hvordan dit ledningsvand er skruet sammen, om
du pt. gør noget for at tilpasse det til sydamerikansk opdræt,
eller hvor meget indsigt du har i disse ting på forhånd. Prøv at
måle flg. værdier:
GH/TH (bør max. være 4)
pH (bør max. være 6,5)
Et godt gæt vil være at dine værdier ligger på GH 12-20 og pH
8-8,5.

Der findes et utal af metoder, som har forskellige fordele og
omkostninger, til at justere vandets kemi: regnvand, omvendt
osmose, ionbytning i flere varianter, CO2-tilførsel m.m.

> Glæder mig til at høre fra jer

Håber, at det var til lidt gavn. Hvis du har planer om at forsøge
dig med "vand-alkymi" vil jeg anbefale at sætte dig grundigt ind
i tingene inden du begynder at eksperimentere for meget - af
hensyn til dine fisks helbred.
Og tillad mig lige at tilføje en lille advarsel:
Din lokale fiskehandler kunne tænkes at mene (velmenende,
naturligvis) at du skal købe noget fosforsyrebaseret pH-sænker og
hælde det i dit akvarie. Med mindre du er helt vild med
penselalger er det ikke nogen god idé.
Han vil sikkert også mægtigt gerne sælge dig en lille bøtte med
noget vandbyttermateriale du skal "oplade" og putte i dit filter
for at sænke GH. Det er billigt, til gengæld dur det ikke - i
denne sammenhæng i hvert fald.

> Bjarne
>
> ( det ku nu være sjovt med nogle mini scalarer )

Jaeh, men dansk vandværksvand og sydamerikanske flodcichlider
passer desværre ikke umiddelbart sammen. Det må du jo så i gang
med at gøre noget ved
Held og lykke,

Mvh. Jonas