Ang. fildelingsprogrammer
Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 05-11-02 12:27

Jeg har brug for at blokere for brug af fildelingstjenester kazaar o.l.
kan det lade sig gøre og hvordan gør jeg det.

Per

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-02 12:43

pboll@image.dk (Per Boll Jørgensen) crashed Echelon writing

> Jeg har brug for at blokere for brug af fildelingstjenester kazaar o.l.
> kan det lade sig gøre og hvordan gør jeg det.

Du skal blokere for udgående trafik på de porte (der er vidst mange) som
Kazaa o.l. nu bruger.

--
Bjarke Andersen

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 05-11-02 12:57

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> pboll@image.dk (Per Boll Jørgensen) crashed Echelon writing

> Du skal blokere for udgående trafik på de porte (der er vidst mange) som
> Kazaa o.l. nu bruger.

OK - men for en novice hvordan gør jeg så det og hvordan kan man se
hvilke porte der bruges til hvad..
Per

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-02 13:10

> OK - men for en novice hvordan gør jeg så det og hvordan kan man se
> hvilke porte der bruges til hvad..

På Winnie dåser kan man bruge netstat kommandoen, se evt. dokumentation på
nettet.

Og så skal du blokere for portene enten med en firewall, proxyserver, NAT
eller filtre. Alt efter hvad du nu (kan) benytte.

--
Bjarke Andersen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 05-11-02 13:30

"Per Boll Jørgensen" <pboll@image.dk> skrev i en meddelelse

> OK - men for en novice hvordan gør jeg så det og hvordan kan man se
> hvilke porte der bruges til hvad..

Det er imho en bedre ide at åbne for det du skal bruge end at lukke for det du
ønsker at undgå. Hvis du fx. har "normale" kontorbrugere bag dig FW, kan du fx.
åbne for:

tcp/80 - Http (så de kan surfe web)
tcp/110 - POP3 (hente post fra pop3 server)
tcp/25 - SMTP (sende post gennem smtp server)
tcp/21 - FTP (kommunikere med ftp-servere)
tcp/53 - DNS (så de kan lave navneopslag på servere uden for virksomheden - fx.
din isp's)

* Hvis jeg nu har haft travlt, så korriger mig lige.... *

Andre porte kan fx. ses på:
http://www.chebucto.ns.ca/~rakerman/port-table.html

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-11-02 20:15

In article <3dc7b9e4$0$123$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Stig Meyer Jensen wrote:

> [...]
> tcp/21 - FTP (kommunikere med ftp-servere)
> tcp/53 - DNS (så de kan lave navneopslag på servere uden for virksomheden - fx.

Du er i store problemer, hvis du ikke også åbner for udp/53

Ellers ser det meget fornuftigt ud.

Bo Simonsen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 11-11-02 16:19

"Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> skrev i en meddelelse

> Du er i store problemer, hvis du ikke også åbner for udp/53

Doh! nogen gange går det lidt stærkt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-11-02 22:53

On Tue, 5 Nov 2002 12:26:47 +0100, pboll@image.dk (Per Boll
Jørgensen) wrote:

> Jeg har brug for at blokere for brug af fildelingstjenester kazaar o.l.
> kan det lade sig gøre

Det afhænger af, hvilket udstyr du bruger, og hvordan det er
forbundet.

> og hvordan gør jeg det

Det afhænger af, hvilket udstyr du bruger, og hvordan det er
forbundet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 06-11-02 08:02

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det afhænger af, hvilket udstyr du bruger, og hvordan det er
> forbundet.

> Det afhænger af, hvilket udstyr du bruger, og hvordan det er
> forbundet.

Hej Asbjørn
Det er en win 98 maskine på en TDC netexpress ADSL forbindelse med en
Linksys router m. indbygget switch.
Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-11-02 23:04

On Wed, 6 Nov 2002 08:01:58 +0100, pboll@image.dk (Per Boll
Jørgensen) wrote:

> Det er en win 98 maskine på en TDC netexpress ADSL forbindelse
> med en Linksys router m. indbygget switch.

Nu er det ikke verdens mest avancerede router, så der er grænser
for, hvor smart du kan gøre det med at lukke for p2p-programmer.
Som minimum kan du dog sikkert komme langt ved at lukke for de
mest almindelige porte for de forskellige programmer.

KaZaA, Morpheus og Grokster burde kunne dræbes ved at lukke ind-
kommende trafik med source-port 1214/tcp. Gnutella, Morpheus og
Bearshare er vist nok 6346/tcp og 6347/tcp. (Det kan også gøres
for udgående trafik med en tilsvarende destination-port).

KaZaA 2 laver vist port hopping, hvilket gør det en hel del svæ-
rere at slippe af med. Det er dog muligt, det kan klares med et
par netværksfiltre.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/