Cookies i mailtoformular
Fra : Alex P.

Dato : 04-11-02 21:35

Jeg har en lille webshop som gemmer indkøbsvognen i cookies.

På sidste side (kassen) står så hvad man har bestilt, hentet fra cookien på
brugerens maskine.
Hvis jeg laver en formular hvor indholdet samt formfelter til navn, adresse
mm. står, kommer kun indholdet af formfelterne med i mailen, og ikke de
varer der er købt.

Hvordan får man indholdet fra cookien med i formularen? Er det noget med
hidden fields, eller lignende?

Alex P.

Fra : Thygesen

Dato : 04-11-02 22:41

"Alex P." <john@doe.com> skrev
> [...]

> varer der er købt.
>
> Hvordan får man indholdet fra cookien med i formularen? Er det noget med

Der kan være flere måder at gøre det på. Hvis du har gemt det bestillingen i
en cookie, så kan du hente det vha. koden:
request.cookies("CookieName")("ElementNavn"). Du kan selvfølgelig godt lave
et "input type=hidden" men du kan og lige så godt bare bruge førnævnte kode
til at hente det, når indholdet af koden når det skal bruges.

Mvh. Christoffer Thygesen

http://CHT.dk

Fra : Alex P.

Dato : 04-11-02 23:27

"Thygesen" <cht_news@cht.dk> wrote in message
> [...]
kode
> til at hente det, når indholdet af koden når det skal bruges.

Mit problem er at få indholdet med i en mail, som sendes når man bestiller
(mailto).

I øjeblikket står informationerne i en tabel inde i en form. Derfra kan de
ikke 'submittes' til en mail - det er mit problem. Jeg får kun informationer
fra formfelter med, ikke den tekst som står ovenover med varerne. Altså må
jeg tilføje varerne med totalprisen på en eller anden måde. Jeg ved bare
ikke hvordan :(

Alex P.

Fra : Thygesen

Dato : 05-11-02 09:14

"Alex P." <john@doe.com> skrev

Er det rigtigt at du bruger noget kode i stil med denne til at gemme de
varer der bestilles i en cookie?

<%
ExpireDate = DateAdd("d", 365, Date)
CookieName = "shopbasket"
response.cookies(CookieName)("varer") =
request.cookies(CookieName)("varer") & ",340,405"
response.cookies(CookieName).Expires = ExpireDate
Response.Cookies(CookieName).Domain =
Request.ServerVariables("SERVER_NAME")
Response.Cookies(CookieName).Path = "/"
%>

> Mit problem er at få indholdet med i en mail, som sendes når man bestiller
> (mailto).

skal det forståes som at du bruger en <form
action="mailto:en-mailadresse@domain.dk">

Så kan du lave et hidden felt med denne kode:

<% CookieName = "shopbasket" %>
<input type="hidden" name="varer" value="<%=
> [...]

> jeg tilføje varerne med totalprisen på en eller anden måde. Jeg ved bare

Hvis du bruger JMail, kan du bruge noget kode i stil med denne til at sende
indholdet at din cookie og samtidig sende informationerne fra din form:

<form method=POST action="<%= request.servervariables("SCRIPT_NAME") %>"
name=form>

<input type="submit" value="Submit">

</form>

<%
if request.form <> "" then

CookieName = "shopbasket"

text = "Ny online bestlling" & VbCrLf & VbCrLf
text = text & "Kunden har bestilt følgende varer: " &
request.cookies(CookieName)("varer") & VbCrLf & VbCrLf

text = text & "Navn: " & request.form("name") & VbCrLf
text = text & "Adresse: " & request.form("adresse") & VbCrLf
text = text & "Email: " & request.form("email") & VbCrLf

mailserver = "mail.tele.dk"
mailsubject = "Sender mail med JMail"
mailrecipient = "din@mailadresse.dk"
mailsender = "afsender@domain-navn.dk"
mailbody = "Tester lige" & VbCrLf & VbCrLf
mailpriority = 3

Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = mailserver
JMail.Sender = mailsender
JMail.Subject = mailsubject
JMail.AddRecipient mailrecipient
JMail.Body = text
' 1 - highest priority (Urgent)
' 3 - normal
' 5 - lowest
JMail.Priority = mailpriority
JMail.Execute
Set JMail = Nothing

response.write "Din bestlling er sendt"

end if
%>

Mvh. Christoffer Thygesen

http://CHT.dk

Fra : Alex P.

Dato : 05-11-02 23:44

> [...]

> mailbody = "Tester lige" & VbCrLf & VbCrLf
> mailpriority = 3
>
> Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")

Hej Christoffer

Jeg bruger en indkøbsvogn med en masse overflødig funktionalitet, fra
http://www.powerclimb.com/powerclimb/Behaviors.htm

Jeg troede at det var et gennemarbejdet modul, men fandt ud af at
programmøren valgte at stoppe med at udvikle på det. Derfor har det ikke
indbygget emailfunktion af nogen art. Derimod har en anden udvikler 'gjort
det færdigt' med både Jmail ASPEmail samt en masse andre lækkerier, hvis jeg
vel at mærke betaler 100$!

De beskriver på Powerclimb en kode hvormed det skulle være muligt at
indsætte mail: http://www.powerclimb.com/powerclimb/faqs.htm#CartToEmail

Andre har dog som jeg givet fortabt over for hvor og hvordan koden bruges?!?

Koden er som følger:

UC_rowDelim = Chr(13) & Chr(10) & Chr(13) & Chr(10)
UC_colDelim = Chr(13) & Chr(10)
CartData = ""
for jRow=0 to UCCart1.GetItemCount() -1
if (iRow <> 0) Then CartData = CartData & UC_rowDelim
CartData = CartData & "Title: " & _
UCCart1.GetColumnValue("Title",jRow) & UC_colDelim
CartData = CartData & "Quantity: " & _
UCCart1.GetColumnValue("Quantity",jRow) & UC_colDelim
CartData = CartData & "Price: $" & _
UCCart1.GetColumnValue("Price",jRow) & UC_colDelim
CartData = CartData & "Total: $" & _
UCCart1.GetColumnValue("Total",jRow) & UC_colDelim
CartData = CartData & UC_rowDelim
Next

Det er den nederst på siden.

Selve koden fra shoppingcart'en er for stor til at poste her, men hvis blot
jeg kan finde en fornuftig løsning på udtrækning af cookien til email, ved
jeg at også andre vil blive glade for at slippe for at skulle betale 100$
for den funktion alene. Måske er den extension pengene værd, men når man
ikke har pengene så....

Din kode er faktisk let læselig i forhold til den man ser i selve
indkøbsvognen. Meget taler for at skrive det hele i hånden, men jeg er ikke
en haj til den slags, og mangler som sagt kun det sidste punkt: Afsendelsen
af ordren.

Håber at andre har rodet/gider at rode med det. Jeg vil meget gerne spare de
100$!

Alex P.

N.B. Tak for koden - der er virkelig noget at kigge på!

Fra : Thygesen

Dato : 10-11-02 22:08

"Alex P." <john@doe.com> skrev

> [...]

> UCCart1.GetColumnValue("Price",jRow) & UC_colDelim
> CartData = CartData & "Total: $" & _
> UCCart1.GetColumnValue("Total",jRow) & UC_colDelim

Hvad sker der hvis du skriver:

response.write CartData

Mvh. Christoffer Thygesen