Undertag og isolering
Fra : Kenneth G

Dato : 04-11-02 16:06

Hej NG

Jeg skal til at udnytte vores høje rejsning på huset, også skal der jo
isoleres. Med der er ikke undertag under teglene, men de er under støjet.
kan man værer sikker på at det holder vand fra isoleringen ?

Hilsen kenneth

Fra : Christian

Dato : 05-11-02 23:50

"Kenneth G" <kenneth@venlig.dk> wrote in message
> [...]
> isoleres. Med der er ikke undertag under teglene, men de er under støjet.
> kan man værer sikker på at det holder vand fra isoleringen ?

Hvis de er understrøget med cement eller skum ville jeg ikke føle mig helt
sikker på, at de kan holde vandet 100% væk. Hvis der blot kommer lidt vand
ind gør det knap så meget, problemet er jo blot, at når du først har
isoleret, så har du ikke mulighed for at kontrollere det.

Som minimum skal der i hvert fald være understrøget både vandret og lodret.

Fra : Lasse T. Jørgensen

Dato : 10-11-02 17:18

Sikkert ikke !! Bare tænk på snevejr med lidt blæst, så kommer det ind alle
vegne !
Og regnvejr.... Det er sikkert ikke bedre !!

Lasse

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-11-02 00:48

der er ikke undertag under teglene, men de er under strøget.
kan man værer sikker på at det holder vand fra isoleringen ?

Nej og det er en dårlig ide at prøve, det har andre før dig
gjort.Under strygningen af dit tag er gjort for at holde slagregn og
fyge sne ude, men understrygning skal vedligeholdes jævnligt (efterses
hvert år) for at der ikke skal komme vand ind. "Men min morfar lavede
tagetage med succes!!"(mit udsagn) jo men han lagde garanteret heller
ikke mere end 100mm isolering i. Som medførte et stort varmetab, som
tørrede spærrene. Men idag skal der 250mm i, og så er der ingen varme
til at tørre træet. Og der vil komme vand ind hvis understrygningen
ikke bliver vedligeholdt. Om efteråret og vinteren sker der kun
langsom tørring af opfugtet træ(spærrene) og hvis du så også pakker
det ind i isolering vil det først tørre til sommeren. Når træ når en
fugtighed på 20% og over, kan der gå svamp i det.

jeg har liget været på en svampe sag, hvor taget og underliggende
trækonstuktioner var færdigt. Og der var ingen isoleret tag etage,
understrygningen var bare stort set væk.

tømreren Philip O. Møller