Hjælp MUS!!!
Fra : Salg@holdum.dk

Dato : 04-11-02 08:38

Hej Alle

Nu har jeg igen været på jagt inde i huset, vi har mus...

Ok vi bor også op af marker og skov, og vores nærmeste nabo (100m) har gæs
og køer gående, men hvorfor pokker vælger de at flytte ind hos os??

Og jeg fatter ikke hvor eller hvordan de kommer ind, vi har gennem renoveret
huset og jeg ved der er ingen steder de kan komme ind (dvs. det er der jo
ellers ville de jo ikke være der) kan sådanne nogle små fyre komme op at en
trappe ?? Og kan de kravle op af en lodret mur ??

Mvh.
Jesper

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 04-11-02 14:28

Salg@holdum.dk wrote:
Hej Jesper
> Ok vi bor også op af marker og skov, og vores nærmeste nabo (100m)
> har gæs og køer gående, men hvorfor pokker vælger de at flytte ind
> hos os??

Ligesom I, bor vi ud til åbne marker...og hvert efterår rykker musene
indendøre.
På grund af.... kulden? Efteråret og høsten fjerner jo også mange af deres
fodermuligheder udendørs.

> [...]
> det er der jo ellers ville de jo ikke være der) kan sådanne nogle små
> fyre komme op at en trappe ?? Og kan de kravle op af en lodret mur ??

Der skal ikke ret meget åbning til for at de små bæster kan komme ind. Langs
rør o.s.v.
De gnaver sig igennem isolering, gipsplader, pakninger og det der
"polyurethan-skumfyld-halløj" man bruger omkring feks afløbsrør. Især
køkkenskabene var særdeles tiltrækkende for de små tilflyttere her i huset.
Og jo de kan komme op ad trapper og en lodret flade.Vi havde "fornøjelsen"
af en mus som flere gange kravlede op ad bagsiden af vores reolvæg, 2,20
m...der stod en attraktiv slikskål oven på reolen
( egentlig var det lidt sjovt at se den lille bitte mus kæmpe en brav kamp
for at stjæle et stykke indpakket chokolade, bakse det hen til kanten,
skubbe det ned, og selv pile efter for så at kæmpe den næste times tid for
at få det med ind i en meget smal åbning ved gulvpanelet

Efter vi i 4 år havde forsøgt med et bredt udvalg af vippefælder alle vegne
(gift virker langsomt og giver nogle ulækre lugtende muselig inde i murene
eller under gulvet, og klapfælder synes vi er væmmelige for de "myrder" ikke
musen med det samme) opgav vi kampen sidste år, og (også af en hel del andre
grunde) købte os et par katte.
Nu har vi kun mus indendøre i ca 10 sekunder.

mvh/ Anette

Fra : Mick

Dato : 04-11-02 14:54

> købte os et par katte.
> Nu har vi kun mus indendøre i ca 10 sekunder.
>
> mvh/ Anette

Ok... Nu nævner du katte som en oplagt idé til at fange mus, nu kommer mit
spørgsmål så... jeg bor på en gård, hvor vi kun "bruger" hovedhuset, kan jeg
så købe en kat, og ligge et tæppe eller lign + noget vand, i laden. og
regne med at den overlever og fanger de mus der end måtte komme forbi...
katten "må" ikke komme ind i hovedet huset, da min sammenlever lider af
allergi.
For at tage det her i en kort version... Hvordan får jeg en kat til at
overleve på min gård, uden at det bliver til en hus kat... og kan det
overhovedet lade sig gøre...

mvh.

Mick.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 04-11-02 15:31

> For at tage det her i en kort version... Hvordan får jeg en kat til at
> overleve på min gård, uden at det bliver til en hus kat... og kan det
> overhovedet lade sig gøre...

Jo mindre "social" omgang du har med katten - desto bedre en jæger bliver
den. Bare sørg for at der er lidt tørfodder til den til de perioder på året
hvor den ikke kan fange mus / småfugle (For det er desværre ikke så nemt at
programmere den til at den kun skal fange mus).
Når du køber / henter en killing - så sørg for at det er en gård-kat, og
ikke en der har prøvet at ligge og dovne den på varmeapperatet...

/Nygaard

Fra : zigge

Dato : 04-11-02 21:59

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> wrote in message

> [...]
> Når du køber / henter en killing - så sørg for at det er en gård-kat, og
> ikke en der har prøvet at ligge og dovne den på varmeapperatet...

Nu ved jeg ikke hvilket forhold Hr. Nygaard generelt har til dyr, men det er
vel heller ikke til debat her?

Selvom du er god ved din kommende kat vil den dog stadig fange mus,
muldvarper og småfugle - det ligger simpelt hen i dens natur. Hvis du vil
holde "gårdkat" så sørg for at den har adgang til udbygningerne gennem et
kattehul i dørene, det kan bare være et brædt i døren der er savet af 15 cm
oppe fra gulvet, eller en rigtig kattelem hvis det skal være fancy. Katten
skal naturligvis ikke sultes før at den fanger mus, sørg altid for at den
har en skål tørfoder der aldrig er tom tillige med frisk vand hver dag.
Katte kan også godt lide middagsrester så som mosede kartofler med en rest
sovs blandet i, diverse kødrester mm. (ikke tilberedte fjerkræben, da de
giver farlige splinter).

Katte kan godt lide at have en "hule" at ligge i om dagen og gasse sig, da
de er mest aktive om natten og i skumringen. "Hulen" kan blot være en
papkasse el.lign. med et tæppe i, men hvis du føler for det kan man jo købe
sig fattig i alskins kattehuler i dyreforretninger.

Det vigtigste er blot at katten har det godt og er i god foderstand og
kondition, så fanger den også mange mus. Ikke som ovenfor antydet at en
forsulten kat skulle være mere motiveret - puha for en dyremoral...

Spørger du en "katteven" er der ikke grænser for hvordan og hvor meget der
skal til for at holde kat, men bruger du din sunde fornuft og holder af dyr
generalt kan mindre også gøre det. Hvis du er god ved dine dyr vil de give
dig hundredefold tilbage...

/ZIGGE

Fra : Anders Hvas

Dato : 04-11-02 23:21

<snip>
> Selvom du er god ved din kommende kat .....
Katte er sociale dyr, så anskaf dig to katte så de har selskab af hinanden
(og få dem steriliseret)

anders

Fra : Pia J

Dato : 05-11-02 08:46

"Anders Hvas" <anders.hvas@antispam.mail.dk> wrote in message
> <snip>
> Katte er sociale dyr, så anskaf dig to katte så de har selskab af hinanden
> (og få dem steriliseret)

Helt enig. En intakt hankat kan finde på at flytte, hvis han finder et bedre
sted, en hunkat kan lave 2-3 kuld om året, og de er ikke til at komme af
med, især ikke med ubestemmelig herkomst, uvaccinerede og ikke vant til
mennesker.

Hvis man får dem på et internat er de som regel allerede neutraliserede,
vaccinerede, og jeg har ofte set, de får voksne katte ind som er vant til
udeliv.

:Pia

Fra : Keld Nygaard

Dato : 05-11-02 08:50

> Det vigtigste er blot at katten har det godt og er i god foderstand og
> kondition, så fanger den også mange mus. Ikke som ovenfor antydet at en
> forsulten kat skulle være mere motiveret - puha for en dyremoral...

Nu er en sulten kat ikke det samme som en forsultet kat...
Jeg bor et sted hvor jeg har den tvivlsomme fornøjelse at der af og til
bliver sat unge katte af (Jeg tror nogle "byfolk" har den opfattelse at det
det er helt i orden at sætte 3-4 mdr. gamle katte af i nærheden af en gård,
da der nok er katte i forvejen). Det resultere i at jeg fra tid til anden
finder et eller andet skravl i et udhus der så må have en skål mælk inden
jeg kører den op på dyreinternatet.
Der er intet i vejen med min dyremoral. Jeg vil aldrig lade et dyr sulte,
fryse eller lide.
- Og det var lidt OT, men jeg kunne ikke lade den med moralen hænge i
luften

Min pointe med det tidligere indlæg er, at hvis man vil have en "jagtkat" -
så bliver det bedst at katten opfatter dens jagt som dens primære kilde til
føde. Hvordan man så supplere dens ernæring kommer jo an på hvordan
"mussebestanden" er i området.

/Nygaard

Fra : zigge

Dato : 05-11-02 16:10

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> wrote in message
> - Og det var lidt OT, men jeg kunne ikke lade den med moralen hænge i
> luften

Godt ord igen.

/ZIGGE

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 05-11-02 01:21

Mick wrote:
> For at tage det her i en kort version... Hvordan får jeg en kat til at
> overleve på min gård, uden at det bliver til en hus kat... og kan det
> overhovedet lade sig gøre...

Det kan sagtens lade sig gøre.
Som Zigge og Anders skriver...sørg for at få et par stykker, helst et par
store killinger ca ½-1 år gamle ( Inges kattehjem er et godt bud på store
killinger, der er vant til menneskehænde).Luk dem inde i laden de første
dage, så de ved hvor de bor, hyg om dem, så de lærer dig at kende.( husk at
vaske hænder inden du rører ved din samlever.... Hold dem godt med foder,
snak med dem, nus dem så de synes der er rart at være - der skal faktisk
ikke så meget til. Mad, vand ,opmærksomhed og et trygt, varmt sted at sove.

Hvis katte ikke har det rart, så går de deres vej, ofte med katastrofale
følger.
Vores to steriliserede tøsemisser bliver fodret to gange om dagen, har
adgang til tørfoder og vand altid.........og de fanger med største
fornøjelse mange mus, muldvarpe, en enkelt rotte der formastede sig til at
snige sig ind i vores have..og ...desværre ..fugle og flagermus. Fugle er
det nu kun blevet til to solsorte unger, på de 1½år....heldigvis.
Fuglefoderbrædtet sidder så kattene ikke kan nå det.

/ Anette

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 05-11-02 09:32

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> wrote in

> [...]
> synes der er rart at være - der skal faktisk ikke så meget til. Mad,
> vand ,opmærksomhed og et trygt, varmt sted at sove.

Det er nemlig vigtigt, at dine katte er trygge ved dig, for du kommer til
at give dem ormekur mange gange. Det er helt uundgåeligt at katte, der
spiser mus og fugle får orm, og de SKAL have ormekur. Jeg har oplevet katte
på landejendomme, som på trods af god fodring var så afmagrede af orm, at
det nærmest raslede når de gik! og så kan man også godt forestille sig
sundhedstilstanden blandt de killinger de fik.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Thomas

Dato : 06-11-02 14:54

> Nu har vi kun mus indendøre i ca 10 sekunder.

Vores kat er modsat..

Den henter musene ind, slipper dem på stuegulvet og nyder at se os rende
efter den..

Da jeg boede i byen en overgang var det regnorme den slæbte ind og "slap"
løs, lækkert når man om natten skulle ud og tisse.

Møgkat.....

thomas

Fra : ....

Dato : 06-11-02 10:54

Hej Jesper.

Vi bor også lidt ude på bøhlandet, og er også opvokset ude hvor kragerne
vender.
Vi får ofte mus og rotter, især her om efteråret, og det gør det jo nok ikke
bedre, at der er en lavt loftet kælder under hele stuehuset.
Jeg bruger selv gift, det er langt det nemmeste. Det første år vi boede her,
fik vi rotter i den gamle hønsegård, og derfor fik jeg fat i kommunens
skadedyrsbekæmper. Han forklarede hvordan man lægger gift ud, i de rigtige
dosser, og uden at kanin, fugle, katte, osv.ummidelbart kan komme til at
spise af det. Siden den gang, har vi ikke haft nævneværdige problemer med
skadedyr.
Bla. har jeg kun set 1 mus i år, og den var død.

Jeg har set længere nede i tråden at der er kommet et forslag om at du skal
anskaffe en kat, men hvis man ikke har lyst til at være en ansvarlig
katte-ejer, er det jo ikke løsningen.
Jeg vil her gerne argumenterer lidt imod, at holde kat som musefanger.
Vores nærmeste naboer bruger bl.a. kattemetoden, og som jeg ser det, er den
langt fra effektiv nok.
Vi har ikke selv høns, da jeg ved, at har man høns, så har man næsten 100%
sikkert også rotter. Til gængæld kan jeg se at naboerne har både høns og
rotter, for der er rottekasser hele vejen rundt om naboens hus. Naboerne har
også katte, men de holder åbenbart ikke rotterne væk. Naboernes katte holder
til gængæld meget af at benytte vores have som jagtområde, det er også ok,
hvis de altså kunne holde musene væk, men det gør de heller ikke. Nu skal
det siges at det drejer sig om 4 - 5 katte.
Til gængæld:
1) Så er bilen blevet ridset af kattepoter, og det er ikke ligefremt nemt at
finde synderen, så omlakeringen kommer jeg nok selv til at bekoste.
Der er altså ikke noget der kan bringe morgenhumøret i top, som at komme ud
og finde sin 1 år gamle 250.000 kr bil, med "kattespor" op af
køleren............
2) Vi har en meget stor have, ( 5500 m2 ) og der er mange buske, trær, en
lade, og andre steder hvor der er fuglereder. Desværre, så er det eneste jeg
har set at kattene jager, fugle. Det er de til gængæld også gode til, og jeg
må indrømme at det er imponerende at se en kat jage fugle, men det er jo
ikke lige dem vi vil have udryddet, tvært imod.

Der findes mange argumenter imod at benytte gift.
Nogen mener at giften kan være direkte farligt for andre dyr, eller f.eks.
mennesker, men hvis det bliver lagt rigtigt ud, så har jeg svært ved at se
at det er et problem.
Andre mener at det kan give ildelugtende kadavere, som ligger i hulmur eller
under gulve, men det har jeg aldrig oplevet. Giften virker også sådan, at
skadedyret får indvendige blødninger og tører ud, inden det går i
forrådnelse. Samtidigt skal det vist nævnes, at jeg har skiftet en hel del
gulve og lofter, men aldrig fundet et muse eller rotte kadaver, selvom det
har været etageadskillelser med indskud af ler. Så det argument tror jeg
heller ikke på.
Det eneste argument, der kan give mig en lille smule dårlig samvittighed. Er
det at der er en chance for, at forgiftede mus og rotter kan blive spist af
andre af naturens dyr. Her tænker jeg på ræv, mår, osv.. De forgiftede mus
kan selvfølgelig også blive spist af katte, men med det antal af katte der
er i Danmark, så er det ikke et problem der vil kunne anfægte en evt.
naturlig bestand.

Så min anbefaling vil være at benytte gift. Benyt det med omtanke og
forsigtighed, for det ER giftigt, også for dig selv !

Mvh
Thomas

Fra : Tom Frank

Dato : 20-11-02 12:52

Jeg har før hørt at mus/rotter blev immune overfor de gifte man lægger ud,
så det tendere mod en kemisk krigserklæring.

Et råd jeg har hørt fra en bondemand, var at bruge gips istedet for gift, da
mus skulle være meget renelig så skulle de få gipsen i systemet og størkne.
Selvom det skulle være forbudt så skulle det virke effektivt.

Tom

Fra : Ghita

Dato : 20-11-02 13:44

I news:3ddb7947$0$23229$edfadb0f@dread13.news.tele.dk griflede Tom
Frank:
> [...]
> gift, da mus skulle være meget renelig så skulle de få gipsen i
> systemet og størkne. Selvom det skulle være forbudt så skulle det

Dyremishandling er vist det pæneste ord jeg kan finde om den
musebehandling.

--
God forjul...
Ghita

Fra : Nette

Dato : 20-11-02 17:05

"Tom Frank"wrote

> [...]
størkne.
> Selvom det skulle være forbudt så skulle det virke effektivt.

Jeg håber da ikke at den bondemand, eller dig selv, har dyr, for uanset om
det er ulovligt eller ej, så er det dyreplageri!!!

Nette