Spisevægring
Fra : Ukendt

Dato : 28-02-01 14:00

Måske kan nogen her i gruppen svare på følgende. Vor datter, født
16.2.2001, har hidtil ikke været til at få fra brystet når hun først var
blevet lagt til, og har spist godt. Men lige pludselig har dette ændret
sig. Nu spiser hun ikke i mere end fem minutter, hvorefter hun slipper
og giver sig til at græde medens hun spænder i hele kroppen. Det hjælper
ikke at bøvse, for hvis hun igen bliver lagt til, gentager det sig: fem
minutter, skrig og skrål. Vi har selvfølgelig selv spekuleret på hvad
grunden kan være, men mener at kunne udelukke følgende årsager:

1. Stoppet næse. Hun har ikke problemer med at bruge sut, så det er
formentlig ikke vejrtrækningen, der ikke fungerer.
2. Mælkens smag. Hun vil heller ikke drikke (tidligere nedfrosset)
modermælk, så det er svært at forklare med, at modermælken pludselig
skulle have ændret sig.
3. Dårlig sutteteknik. Hun har først lige fået udlevert sut, så i
princippet kan det være, at hun har fået dårlige suttevaner, men hun vil
heller ikke drikke mælk fra flaske (samme mønster igen, fem minutter
etc.).

Kan nogen give en forklaring på hvorfor?

Jacob

Fra : GhitaCecilie

Dato : 28-02-01 19:42

"Jacob Twisttmann Jørgensen" <Jacob.Jorgensen@lingsoft.fi> skrev i en
meddelelse news:3A9CF64F.AAEDFE50@lingsoft.fi...
> [...]
> minutter, skrig og skrål. Vi har selvfølgelig selv spekuleret på hvad
> grunden kan være, men mener at kunne udelukke følgende årsager:

[KLIP]
Mine børn har i forbindelse med menstruation ikke været meget for
min "mælk". Det siges at mælkens smag ændres sig i den periode.
Kan det være en mulighed ?
Eller luft i maven, som skal ud som prut og ikke som bøvs ?
Ghita Cecilie

Fra : Eva & Peder

Dato : 28-02-01 20:06

Vores søn - nu 8 mdr - gjorde det samme da han var ca 2 mdr også fra den ene dag til den anden. Tilfældigvis havde vi sundhedsplejerske samme dag som sendte os ind til lægen for at få "tjekket" hans ører. Og ganske rigtigt : væske i ørerne. Det er ikke det samme som mellemørebetændelse men har noget med trykket i ørerne at gøre - kan ikke huske den præcise forklaring vi fik, men det gjorde ihvertfald ondt hver gang han kom ned at ligge og specielt når han suttede fik han tryk / propper / smerter i ørerne. Vi malkede ud og gav ham i flaske så han kunne sidde oprejst når han spiste. det gik over af sig selv efter 3-4 dage.
Vores læge har sådan et lille apperat han kan måle trykket i øret med. Det er langt fra alle læger der har det så spørg jer frem - evt jeres sundhedsplejerske.
Mvh Eva

Jacob Twisttmann Jørgensen <Jacob.Jorgensen@lingsoft.fi> skrev i en nyhedsmeddelelse:3A9CF64F.AAEDFE50@lingsoft.fi...

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 01-03-01 14:44

Jacob Twisttmann Jørgensen wrote:

> [...]
> heller ikke drikke mælk fra flaske (samme mønster igen, fem minutter
> etc.).
>
> Kan nogen give en forklaring på hvorfor?

Hvor længe har det stået på?

Som en anden skriver kan det skyldes overtryk i ørerne, men det kan
såmænd også være mere banalt: en let virusinfektion i
hals-næse-øre-regionen kan give smerter ved synkning.

Vores søn havde problemet for nogle dage siden. Diagnose: ondt i halsen,
det går over. Ganske rigtigt, ca 24 timer efter at det var begyndt,
holdt problemet op igen.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Bro

Dato : 02-03-01 01:05

Hej Jacob...
Det du beskriver, lyder nøjagtig som om det var vores historie,
- skruet 10 år tilbage.
Vi oplevede nøjagtig det samme.
Det viste sig, at jeg simpelthen ikke havde mælk nok til vores søn.
Selvom mælken i bogstaveligste forstand sprøjtede, kunne den
slet ikke mætte vores baby. Efter 2 måneders fortvivlelse, gråd
og skrig, prøvede vi at give ham en flaske med modermælkserstatning.
Pyh....det hjalp.
Han suttede flasken (200 ml.) i sig på få sekunder, og var
bagefter så godt tilpas som vi sjældent havde oplevet.
Det var lidt af et nederlag for mig som mor , men det gik
hurtigt over. Det vigtigste var at barnet fra den ene dag til den anden
blev mere tilfreds og glad...og mæt.
Måske er det for jer som det var for os...mælken løber
bare ikke hurtigt nok....ungen bliver frustreret, og så bliver hvert
eneste måltid en dårlig oplevelse for alle.

Jeg håber I kan bruge mit bidrag til noget.

Venlig hilsen Helle

Fra : Birdy

Dato : 02-03-01 23:14

Klip:
Det viste sig, at jeg simpelthen ikke havde mælk nok til vores søn.
Klip.

Det kan også være det modsatte.......at produktionen kører derudaf og hun
føler hun er ved at "drukne". Det går i sig selv igen når produktionen har
tilpasset sig efterspørgslen.
Men igen, forsøg at tage det roligt, snak med sundhedsplejersken.
Birdy

Fra : gks

Dato : 17-03-01 22:45

Hej Jacob.

Vores datter havde samme problem, da hun var lille baby og vi kom frem til
at hun havde ondt i maven pga luft, som jo skulle ud i form af bøvser og
/eller prutter. Derfor reagerer jeres lille mus, som hun gør. Fordi der
kommer jo bare endnu mere der stopper for en bøvs, når hun ammes.
Selvfølgelig vil hun gerne ammes, da hun jo har lært at det er tryghed og
trøst at blive ammet, men lige i denne situation virker det ikke og derfor
stopper hun efter fem minutter.

Vi løste Julies problemer med:
1) Cykelmassage - hun lå på ryggen og Far cyklede med hendes små ben opad
mod brystet, så der ligesom blev presset på maven. Ganske forsigtigt
selvfølgelig.
2) Hun hang med maven på Fars skulder. Og det var egentlig så højt oppe på
hans skulder at der var fare for at styrte ned, hvis der ikke var et fast
greb om de små ben.
3) Massage af maven med cirkelrunde bevægelser i urets retning, ganske blidt
og forsigtigt.
Det var bedst at det var Far der gjorde tingene fordi jeg Mor, jo var
ensbetydende med mælk og amning, hvilket gav hende umiddelbar tryghed men
forværrede problemet.

Jeg håber at du kan bruge det til noget. Ellers vil jeg anbefale at I tager
kontakt til jeres sundhedsplejerske. I kan også surfe ind på www.mocca.dk og
se i brevkasser hos sundhedsplejersken der. Hun har bare så mange gode svar
om alt muligt om vores små poder.

Held og lykke med jeres lille prinsesse.
Yvonne

Fra : Yvonne Nielsen

Dato : 17-03-01 22:52

Hej Jacob.